Kvalitetssystemet ved PSI er både faglig og administrativt forankret, og er utviklet for å fylle flere behov:
-
Gi de enkelte emneansvarlige og undervisere tilbakemelding på undervisning, pensum, eksamensform, rammebetingelser osv.
-
Gi studentene tilbakemelding og synliggjøre deres aktive medvirkning på emnenes innhold, utforming og utvikling.
-
Organisasjonens læringsbehov, muligheter til å lære av spesielt vellykkede opplegg, og å undersøke forhold ved emner som ikke fungerer optimalt og fremme forbedringsforslag i disse.
-
Gi program- og instituttledelsens systematisk og god dokumentasjon på kvalitet, både i planleggings- og rapporteringsøyemed.
-
Synliggjøre instituttets kvalitetsarbeid for ansatte, studenter og offentligheten.
-
Sikre at kvalitetsarbeidet har legitimitet og forankring blant de ansatte på instituttet.
Det interne kvalitetssystemet ved instituttet hviler på to hovedaktiviteter:
1) jevnlige møter mellom programledelsen og studentrepresentanter (PU), og
2) standardiserte emneevalueringer som gjennomføres i alle emner hver gang de gjennomføres.
Kvalitetssystemet skal sikre at studietilbudet og studierelatert virksomhet ved instituttet foregår på en forsvarlig måte gjennom at vi skaffer oss systematisk kunnskap om sterke og svake sider ved virksomheten vår. Kunnskapen skal i neste omgang legges til grunn ved omlegginger i studietilbudet og ved spørsmål om ressursdisponeringer. Deltakere i kvalitetssystemet er alle ansatte og studenter ved instituttet.
Metode
Emneevalueringsskjemaet er delvis standardisert for profesjon-, bachelor- og masterprogrammene. Dette har vi utviklet gjennom flere pilotundersøkelser og i samråd med vitenskapelig ansatte ved instituttet.
Noen spørsmål gjelder praksisemner og blir kun brukt i disse emnene. Enkelte variasjoner i skjemaene forekommer fordi innhold og struktur i emnene varierer.
-
I emneevalueringsskjemaet har vi inkorporert kunnskapsmålene slik de er formulert i emnebeskrivelsene
-
Vi har også engelske versjoner av emneevalueringsskjemaet for engelskspråklige emner på masterprogrammet
Spørreskjemaet skal oppfylle flere behov. Det skal kunne besvares raskt og dekke følgende tema med ca. 20 spørsmål:
-
Hvordan semesteret som helhet har fungert
-
Det faglige utbyttet av det aktuelle emnet
-
Studenters egeninnsats i emnet
-
Pensum (størrelse, vanskelighetssgrad osv.)
-
Undervisningen
-
Eksamensform
-
Rammebetingelser og praksis
Emneevalueringsrapporter (ny modell f.o.m. våren 2022)
Rapporter fra våren 2022
- PSY2408 LGBTQI+ Awareness
- PSY4116 Sentrale temaer i anvendt helsepsykologi
- PSY4315 Rettspsykologi
- PSYC4330 Klinisk nevropsykologi
Rapporter fra høsten 2022
- PSY1200/PSYC1210 Introduction to Developmental Psychology
- PSY2101 Helsepsykologi
- PSY2301 Bedømmings- og beslutningspsykologi
- PSY4204 Hands-on Training in Emotional and Cognitive Development
Rapporter fra våren 2023
- PSY4110 Kvalitativ metode
- PSY4116 Sentrale temaer i anvendt helsepsykologi
- PSYC3220 Personlighetspsykologi 2
Rapporter fra høsten 2023
- PSY2013 Kvalitativ metode
- PSY2205 Biopsychosocial development
- PSY2303 Psykologiens historie
- PSYC1202 Profesjonsforberedende 1
- PSYC1302 Profesjonsforberedende 2
- PSYC2104 Kvantitativ metode A
- PSYC2230 Kognitiv nevrovitenskap
- PSYC3220 Personlighetspsykologi 2
- PSYC3300 Psykopatologi
- PSYC4310 Psykologisk behandling og behandlingsforskning
- PSYC4330 Klinisk nevropsykologi
- PSYC5301 Psykologisk arbeid med familier og systemer
- PSYC5410 Hovedpraksis og etikk
- PSYC6512 Utfordringer og muligheter i det terapeutiske arbeidet med sped- og småbarn og deres familier