Publisert 26. sep. 2023 14:04

David Jordhus-Lier (ISS) har ledet et flerårig forskningsprosjekt om oljearbeidernes rolle i klimapolitikken. Under forskningsdagene la han fram noen av funnene og fikk også bivånet samtaler, der representanter fra oljebransjen og miljøbevegelsen prøvde å sette seg inn i hverandres situasjon.

Publisert 25. sep. 2023 15:31

Protestfestivalen i Kristiansand deler hvert år ut Erik Bye minnepris til en person som har utmerket seg med sitt engasjement. Jan Grue fikk årets pris for sitt engasjement for funksjonshemmedes rettigheter.

Publisert 24. aug. 2023 08:55

Tina Andersen Vågenes (Det samfunnsvitenskapelige fakultet), Annija Punka (Det juridiske fakultet, PluriCourts) og Satu Innanen (Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet) er årets vinnere av UiOs Bærekraftpris for beste masteroppgave.

Publisert 24. juli 2023 11:00

De mest attraktive studiene ved Universitetet i Oslo er profesjonsutdanningene i jus, medisin og odontologi, samt honours-programmene. Nykommeren kjernefysikk og nukleærteknologi er også inne på topplisten.

Publisert 12. mai 2023 13:12

– At prisen er stemt frem av folk som jobber med rus til daglig gjør at jeg er ekstra glad for den, sier rusforsker og professor emeritus ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, Willy Pedersen, som får ruspolitisk pris for 2023.

Publisert 24. feb. 2023 06:30

Professor Michael Gentile skrev sin nyeste forskningsartikkel i Mariupol for litt over et år siden. Noen uker senere var leiligheten han satt i, bombet i fillebiter.

Publisert 17. feb. 2023 15:09

Det samfunnsvitenskapelige fakultetet får to nye Marie Curie-prosjekter fra det Europeiske Forskningsrådet. ARENA er så heldige å få besøk av den ene, mens den andre går til Institutt for sosiologi og samfunnsfag.

Publisert 30. sep. 2021 10:11

Fritt Ords Pris 2021 tildeles Jan Grue, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Sammen med forfatterne Bjørn Hatterud og Olaug Nilssen mottar Grue prisen for et sterkt og kritisk bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.