Aktuelle forskningssaker

Publisert 10. apr. 2024 13:38

Med ny database kan forskere for første gang se hele verdens regjeringsmedlemmer i kortene. Det viser seg blant annet at kvinner har langt bedre tilgang på maktposisjoner i demokratiske land enn i diktaturer.

Publisert 6. mars 2024 15:57

- Det er veldig stort for meg å få en belønning i Fridtjof Nansens navn, særlig i disse tider med brutale kriger i Ukraina og på Gaza, og alvorlige trusler mot demokratiet internasjonalt, sier professor ved Institutt for statsvitenskap, Tore Wig. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i kategorien humaniora og samfunnsvitenskap.

Publisert 31. okt. 2022 08:00

President Biden vil lokke amerikanere over i en grønn økonomi gjennom subsidier og skattefordeler. Men politisk ideologi kan stå i veien for at USAs første klimalov skal få den effekten Biden håper på.

Publisert 21. apr. 2022 14:30

­- Det er en stor ære å være det første ikke-svenske medlemmet i Det svenske klimapolitiske rådet.  Medlemmene er knallgode akademikere fra mange ulike disipliner, sier Elin Lerum Boasson, som er professor ved Institutt for statsvitenskap ved UiO . 21. april ble hun utnevnt til medlem i rådet.

Publisert 18. aug. 2021 12:25

En ny studie indikerer at norske partier har sterkere bånd til interesseorganisasjoner enn politiske partier i flere andre vestlige land: - Det er viktig å følge med på kontaktflaten mellom disse aktørene, både før og etter valget, sier Elin Haugsgjerd Allern.

Publisert 17. aug. 2021 13:29

De borgerlige partiene har under én prosent sjanse for å vinne valget, ifølge statistikkforsker. Prognosene viser en langt mer spennende kamp ved sperregrensa.

Publisert 16. feb. 2021 15:58

Treffsikre politiske prognoser er sjelden kost i det norske mediebildet, mener statistikkforsker Jørgen Bølstad. Derfor har han utvikla et nettsted som samler og analyserer et stort antall meningsmålinger.

Publisert 8. jan. 2021 13:32

Tillit til valgordninga er botemiddelet når demokratiske prinsipper trues av politiske aktører, mener valgforsker Bernt Aardal. Han har utvikla et verktøy som gir førstehånds kunnskap om det norske valgsystemet.

Publisert 6. okt. 2020 14:30

- Hvis USA og Kina hadde gått sammen om å redusere utslippene, ville mye vært gjort i retning av å finne en løsning på klimaproblemet, sier Tora Skodvin, som har studert internasjonal og amerikansk klimapolitikk i en årrekke.

Publisert 4. sep. 2020 14:16

Lavinia er et nettbasert dataverktøy som gjøre det mulig å simulere stortingsvalg ved å variere ulike deler av valgordningen. Hensikten med Lavinia er å skape en dypere forståelse for hvordan valgsystemet – som en viktig del av vårt demokrati – virker. Programmet er basert på læring gjennom praktiske øvelser. Ved å justere på innstillingene kan du se hvordan de ulike delene av valgordningen påvirker resultatene, og hvilke partier som vinner eller taper på forandringene.

Publisert 29. okt. 2019 10:23

Fortida som øystat og imperium gir brexit-lengslene om utenforskap britiske særtrekk. Men hvorfor er det så vanskelig å ta kontrollen tilbake fra EU?

Publisert 26. aug. 2019 11:06

Den 12. august ble den nye boken om stortingsvalget i 2017 presentert under Arendalsuken. Boken heter Velgere og valgkamp. En studie av stortingsvalget i 2017 (Cappelen Damm Akademisk, Oslo, 2019) og er redigert av Johannes Bergh og Bernt Aardal med bidrag fra Anders Todal Jenssen, Toril Aalberg, Elisabeth Ivarsflaten, Dag Arne Christensen, Staffan Kumlin, Rune Karlsen, Atle H. Haugsgjerd, Peter Maurer og Tor Syrstad.

Publisert 8. apr. 2019 16:03

De populistiske høyrepartiene i Europa kjennetegnes av en ideologi preget av mistillit mot de politiske elitene. Denne partifamilien har de siste tiårene gradvis fått mer makt og gått fra å befinne seg i utkanten av det politiske landskapet, til å ha makt ved å sitte i regjering.  Fersk doktor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo Atle Hennum Haugsgjerd har funnet ut at høyrepopulistiske partiers inntreden i regjering bygger politisk tillit blant deres støttespillere.