Forskningsaktuelt

Aktuelle saker

• Hva veit vi egentlig om de som styrer oss? 10. apr. 2024 13:38

Med ny database kan forskere for første gang se hele verdens regjeringsmedlemmer i kortene. Det viser seg blant annet at kvinner har langt bedre tilgang på maktposisjoner i demokratiske land enn i diktaturer.

• Tore Wig får Fridtjof Nansens belønning for yngre forskere   6. mars 2024 15:57

- Det er veldig stort for meg å få en belønning i Fridtjof Nansens navn, særlig i disse tider med brutale kriger i Ukraina og på Gaza, og alvorlige trusler mot demokratiet internasjonalt, sier professor ved Institutt for statsvitenskap, Tore Wig. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i kategorien humaniora og samfunnsvitenskap.

• Podkast: Tett på Elin Lerum Boasson: Fra klimaaktivist til klimaforsker 27. juni 2023 13:07

- Når du er aktivist vet du svarene på alt. Å være forsker handler om å stille de riktige spørsmålene. Det synes jeg at er veldig interessant, sier statsviter og klimaforsker Elin Lerum Boasson.

• Seminar with Steffen Hurka 30. mai 2024 12:15

Origins and consequences of policy complexity in the European Union

• Disputation: Jonas Lund-Tønnesen 6. juni 2024 10:15

Master in Administration and Organization Theory Jonas Lund-Tønnesen at University of Oslo and the Department of Political Science will be defending his dissertation: « Government, Technology, and Crisis: Balancing Surveillance Benefits and Privacy in Dealing with the COVID-19 Pandemic »

• Democracy's Reach: Political Representation and Elections in India 6. juni 2024 12:00

The ongoing Young CAS project on Democracy's Reach in India is organizing a series of workshops on Indian politics.