2016

Hva er følgene av å innføre borgerlønn, slik de nå gjør forsøk med i Finland? Sara Cools svarer i spalten "Spør økonomen" i Klassekampen, torsdag 22. desember.

Når statens voldsmonopol erstattes av privat initiativ, er det duket for komplett katastrofe, skriver Kalle Moene i DN, lørdag 17. desember.

Teorien om at utemmede markeder sprer velstanden fra toppen og ned, er feil. Det hevder 13 toppøkonomer i nytt opprop. Kalle Moene i Klassekampen, tirsdag 6. desember.

Verden opplever en tillitskrise. Store grupper føler at de ikke er blitt hørt. Vi trenger svar som fungerer for dem og for verden, skriver Karen Helene Ulltveit-Moe i DN, fredag 2. desember.

Hjemkommunene til representanter fra fylkesordførerens parti får større fylkeskommunale investeringer i veier, kulturhus og idrettsanlegg, skriver Jon H. Fiva og Askill H. Halse i DN, lørdag 8. oktober.

Boligprisene stiger voldsomt for tida. Men er det egentlig noe problem? Katinka Holtsmark i Klassekampen, fredag 30. september.

Samlet etterspørsel er for lav i de rike landene, selv om renten er nær null. Det må politikken ta hensyn til, skriver Steinar Holden i DN, 29. september 2016.

Farc og regjeringen i Colombia hadde fortjent å dele årets fredspris, men dessverre går den bare til den ene parten, skriver Kalle Moene i DN, lørdag 8. oktober.

In the previous article in the series, Debraj Ray proposes a simple amendment of the universal basic income called the universal basic share. In this article, Debraj Ray and Karl Ove Moene (University of Oslo), discuss how the universal basic share combines social considerations of fairness with incentives for the collective good. Kalle Moene on IdeasforIndia.in.

Flere av verdens ledende samfunnsforskere har gått sammen i et prestisjeprosjekt for å lage oppskrifter på en bedre verden. Professor Kalle Moene har en sentral rolle. Klassekampen, laurdag 17. september.

Blir jenter tidligere klare til å begynne på skolen enn gutter? Sara Cools i spalten "Spør økonomen" i Klassekampen, torsdag 8. september.

Trump legger skylden på Mexico og Kina. Brexit’erne legger skylden på EU. De stiller feil diagnose og foreskriver gal medisin, skriver Karen Helene Ulltveit-Moe i DN, fredag 2. september.

På Universitetet i Oslo foregår en kamp om hva slags økonomer Norge skal ha i framtida. Steinar Holden, Tone Ognedal, Karine Nyborg, Karen Helene Ulltveit-Moe og Halvor Mehlum.

Karbonskatt er mye omtalt i det siste, ikke minst etter at Trine Skei Grande og Siv Jensen dro på studietur til British Columbia. Men hva er det for noe? Katinka Holtsmark i spalten "Spør økonomen" i Klassekampen, torsdag 25. august.

Overgangen til skolebenken er stor. Særlig de yngste guttene kan bli sittende igjen med en ADHD-diagnose uten grunn, skriver Sara Cools, Marte Strøm og Pål Schøne i DN, laurdag 20. august.