Schweigaardforelesningen 2023

Per Mathis Kongsrud, sjef for Finanstilsynet, skal holde årets Schweigaardforelesning ved Økonomisk Institutt.

Bildet kan inneholde: panne, kinn, leppe, smil, yttertøy.

Direktør for Finanstilsynet, Per Mathis Kongsrud. Foto: Jarle Nyttingnes

Per Mathis Kongsrud har vært finanstilsynsdirektør siden august 2023. Han kom da fra stillingen som leder av Finanstilsynets avdeling for digitalisering og analyse. Han har bred erfaring fra statsforvaltningen og har blant annet vært avdelingsdirektør i økonomiavdelingen i Finansdepartementet. Fra 2002 til 2005 var han i OECD i Paris.

Tema for årets Schweigaardsforelesningen er  "Finansiell stabilitet i urolige tider". Forelesningen er åpen for alle interesserte.

Økonomisk Institutt ønsker alle hjertelig velkommen.

Om Schweigaardforelesningen

Schweigaardforelesningen har en lang tradisjon ved Økonomisk institutt. Hensikten med forelesningen er å inspirere våre studenter ved å invitere en tidligere student til å snakke om et tema tilknyttet sitt arbeid. Vedkommende deler også noen ord om hvordan man har benyttet de kunnskapene man har ervervet gjennom studiene i karrieren.

Forelesningen er oppkalt etter professor og stortingsrepresentant Anton Martin Schweigaard fordi han kombinerte fag og praktisk virke på en eksemplarisk måte. På listen over tidligere foredragsholdere er blant annet Kåre Willoch, Jens Stoltenberg,  Svein Gjedrem, Øystein Olsen, Rune Bjerke, Marianne Andreassen, Nejra Macic, Øystein Dørum, Amund Holmsen, Ida Wolden Bache, Geir Axelsen og Kari Due-Andresen.

Økonomisk institutt

Emneord: Schweigaardforelesning, Samfunnsøkonomi