Schweigaardforelesningen 2019

Kari Due-Andresen, Handelsbankens sjeføkonom i Norge, skal holde årets Schweigaardforelesning for våre samfunnsøkonomistudenter.

Forelesningen har tittelen Makroøkonomi og stormaktsrivalisering.

Arrangementet er åpent for alle.

Om Schweigaardforelesningen

Schweigaardforelesningen har en lang tradisjon ved Økonomisk institutt. Hensikten med forelesningen er å inspirere våre studenter ved å invitere en tidligere student til å snakke om et tema tilknyttet sitt arbeid. Vedkommende deler også noen ord om hvordan man har benyttet de kunnskapene man har ervervet gjennom studiene i karrieren.

Forelesningen er oppkalt etter A. M. Schweigaard fordi han kombinerte fag og praktisk virke på en eksemplarisk måte. På listen over tidligere foredragsholdere er blant annet Kåre Willoch, Jens Stoltenberg, Eivind Reiten, Svein Gjedrem, Øystein Olsen, Rune Bjerke, Marianne Andreassen, Øystein Dørum, Geir Axelsen og Ida Wolden Bache.

Økonomisk institutt

Emneord: Schweigaardforelesning, Samfunnsøkonomi