Konferanser og seminarer

Tidligere

Tid og sted: , Online webinar

Online webinar: Can populism flourish during a pandemic? Are we witnessing a multicultural nationalism? These are the two of the questions asked by Rogers Brubaker and Tariq Modood in this webinar.

Tid og sted: , Auditorium 4, Eilert Sundts hus, Blindern, Universitetet i Oslo

Book talk on "Relational Inequalities: An Organizational Approach" (Oxford University Press, 2019) with Donald Tomaskovic-Devey (University of Massachusetts, Amherst) and Dustin Avent-Holt (Augusta University). The event is open to all.

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus: Undervisningsrom 2

Who are the Finnish top earners, where does their money come for, and what do they think of the society? In her talk, Academy Research Fellow Hanna Kuusela (Tampere University) discusses the different ways in which the Finnish top earners legitimise their own position at the top while undermining some of the basic characteristics of the Nordic model. The talk describes the different cultures of the rich inheritors, managers, and entrepreneurs belonging to the 0.1% of earners in Finland, and demonstrates how the top earners construct moral boundaries vis-à-vis their imagined others: the unemployed, the civil cervants, and the workers. Finally, the talk analyses how their processes of class-making are intertwined with the critique of the welfare state, its taxation, the tripartite cooperation, and also the entire democratic system.

Tid og sted: , Dag 1: Skatten, Hagegata 4, Oslo; Dag 2: Bykuben, Myntgata 2, Oslo

Hva slags byutvikling kan gi radikale miljøløsninger - men samtidig bedre livskvalitet og demokratisk deltakelse? ISS samarbeider med Senter for utvikling og miljø m. fl. om denne   tverrfaglig konferansen og verkstedet om byutvikling, miljøløsninger, livskvalitet og medvirkning.

Tid og sted: , Aud. 5 Eilert sunds hus

A Sociology for the 21st Century

Tid og sted: , Georg Sverdrups hus, Moltke Moes vei 38, Blindern

Programutvalget for utviklingsstudier inviterer til Utviklingsseminar med tema teknologi.

Tid og sted: , Fellesarealet i 2.etasje, HHH

Fredrik Jansson, Gunn E. Birkelund, og Mats Lillehagen skal snakke om segregering i skolen. Velkommen!

Tid og sted: , Fellesarealet i 2.etasje, HHH

Mette Andersson skal snakke om sin nye bok: Kampen om Vitenskapeligheten. Her har hun intervjuet 31 forskere på migrasjonsfeltet om deres opplevelser og oppfatning av forskningskommunikasjon i et politisk betent felt.

Tid og sted: , Fellesareal i 2.etasje, HHH

Fredrik Engelstad, emeritus ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, skal snakke om institusjonell endring i et demokratisk samfunn. Velkommen!

Tid og sted: , Aud.2, Vilhelm Bjerknes' hus

Dette er det siste arrangementet i "Kausal identifikasjon og mekanismer"-prosjektet, finansiert av Norges forskningsråd (NFR).

Tid og sted: , Fellesareal,2.etasje HH

Thomas Hegghammer, seniorforsker ved Forsvarets forskningsinstitutt, skal snakke om voldelig islamisme og jihadister, Velkommen!

Tid og sted: , Fellesarelet i 2.etasje, HH H

Lars Erik Kjekshus er sistemann ut i årets sosiologiseminarrekke. Han skal fortelle om sitt arbeid: "Reformering av offentlige organisasjoner - betydningen av tillit og lojalitet".

Tid og sted: , HH301

Don Mitchell fra Uppsala University er invitert til å holde årets siste foredrag seminarrekken til samfunnsgeografi. Tittelen på foredraget er:  Boise, ‘Africa,’ and the Limits to Capital: An Overview

Tid og sted: , Fellesareal, 2.etasje, HH

Basert på sin doktorgradsavhandling, skal Tone Maia Liodden holde et foredrag om temaet: Institusjonelle betingelser for opplevelsen av tvil, ansvar og skjønnsrom i asylvurderinger.

Tid og sted: , Fellesareal, 2.etasje HH

Jørn Ljunggren holder et foredrag med temaet: Den moderne norske arbeiderklassen: Fra stolthet til fordom?

Tid og sted: , Fellesareal, 2.etasje HH

Willy Pedersen innleder vår nye seminarrekke med temaet: Bilder av min hverdag: Bruk av mobil-appen MittBlikk for å belyse ungdomskultur.

Tid og sted: , (Styrerommet) HH221

Heidi Østbø Haugen innleder seminarrekken i samfunnsgeografi med temaet: Moving theory beyond its comfort zone. The China-Ghana chain for fashion jewelry.

Tid og sted: , Athene, Pilestredet 46, Høgskolen i Oslo og Akershus

Det skal handle om bemanningsbransjen, standardarbeidsforholdet, arbeidsmigrasjon og arbeidstakeres strategier når AFI inviterer til avslutningskonferanse for et stort forskningsprosjekt om temaet.

Tid og sted: , Det samfunnsvitenskapelige fakultetet, Universitet i Oslo

Miljøbevegelser bruker slagordet "systemendring, ikke klimaendring". Det viser til gjentatte mislykkede forsøk på å redusere klimagassutslipp med internasjonale forhandlinger og teknologiske innovasjoner. Samfunn må i stedet endres fundementalt for å kunne forhindre katastrofale klimaendringer.

Dette danner utgangspunktet for konferansen "Ecological Challenges 2017" der vi vil fokusere på spørsmål relatert til systemendring.

Tid og sted: , Kjelleren, Litteraturhuset

Frokostseminar om fredsavtalen i Colombia.

Tid og sted: , Auditorium 1, Georg Sverdrups Hus (new library)

Oslo is expanding: about 150 000 new inhabitants are expected to live within its boundaries before 2030, and at least as many in its surroundings. Researchers, planners and politicians are invited to present knowledge and ideas on the challenges raised by urban growth.

The Conference is free and open to all.

*Registration is closed*

Read about the speakers

Tid og sted: , Auditorium 7. Eilerts Sundts hus

Professor Hans Christian Sørhaug  avslutter sin mangeårige innsats ved Universitet i Oslo. Fredag 8 januar kl 12.15 inviteres alle interesserte til et åpent seminar om samfunnsvitenskapelig forståelse