Om prosjektet
«Folkehelse og livsmestring» som et tverrfaglig tema i skolen skal gi elevene kompetanse som fremmer psykisk og fysisk helse, og som gir bedre muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Målet med vårt prosjekt er å evaluere om temaet utgjør en forskjell i barn og unges liv.
Mål
Målet vårt er å undersøke i hvilken grad:
-
psykisk helse, livskvalitet, det sosioemosjonelle skolemiljøet, karakterer og fravær forbedres, og om færre unge voksne faller fra i utdannelsesløpet, arbeidslivet og opplæring etter implementering av temaet
-
eventuelle forbedringer varierer mellom gruppene som mottar temaet i 2020/21, 2021/22 og 2022/23
-
eventuelle forbedringer i psykisk helse, livskvalitet og det sosioemosjonelle skolemiljøet har sammenheng med forbedringer i karakterer og redusert drop-out
-
eventuelle forbedringer i psykisk helse og karakterer har sammenheng med familiefaktorer og det sosioemosjonelle miljøet
-
effekten av «Folkehelse og livsmestring» modereres av tidspunktet, kvaliteten og omfanget av implementeringen
Metode
Slik jobber vi:
Vi skal bruke eksisterende data, inkludert skole/elevundersøkelser (Ungdata, Elevundersøkelsen, Spørsmål til Skole-Norge), data fra Folkeregisteret (Skoleporten, SSB Micro data, Kontroll og utbetaling av helserefusjoner databasen, Reseptregisteret og Norsk pasientregister), og data fra longitudinelle kohortstudier (Den norske mor, far og barn-undersøkelsen).
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Stiftelsen Dam og Forskningsrådet fra 2021 til 2027.