Egil Nygaard

Bilde av Egil Nygaard
English version of this page
Telefon +47 22845156
Rom S04-26
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsveien 3A Harald Schjelderups hus 0373 Oslo
Postadresse Postboks 1094 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Jeg er interessert i krysningsfeltene mellom utviklingspsykologi, nevropsykologi, helsepsykologi, sosialpsykologi, medisin og psykisk helsefremmende arbeid. Jeg er spesielt interessert i forhold som forebygger psykiske helseproblemer og tiltak som fremmer helsen hos barn og ungdom. Jeg er klinisk spesialist, barn og ungdom, og har i min praksis arbeidet mye med personer som er i overgangen mellom barn og ungdom.
Jeg er prosjektleder for prosjekter som evaluerer effekter og implementering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i norske skoler. Vi ser spesielt på hvilke effekter det er på psykisk helse, skoleprestasjoner, skolemiljø og drop-out. Vi undersøker blant annet hvordan temaet er implementert og hva som har positive effekter for hvem. Jeg har også bidratt i ulike helsefremmende og forebyggende prosjekter som for eksempel Tuning in to Kids, VIP og PoFu.
Jeg var ansatt som postdoktor på prosjektet "Oppfølging i ungdomsalder: utvikling og hjernen" fra 2012 til 2016. Prosjektet undersøkte blant annet om prenatale risikofaktorer, som rus under svangerskapet, kan være relatert til nevrokognitive forskjeller eller forskjeller i psykisk helse i ungdomsalderen.
Min doktorgrad omhandlet posttraumatiske reaksjoner hos norske barn og familier som opplevde tsunamien i Sørøst Asia i 2004. Jeg har også jobbet med andre temaer innen vold og traumer, som for eksempel drap i Norge og terrorhandlingene 22. juli 2011.
Jeg er med i forskningsnettverk om personer med Down syndrom, både i Norge og internasjonalt og har spesiell interesse for mulige biologiske forklaringsfaktorer for kognitiv utvikling hos barn med Down syndrom.

Bakgrunn

Praksis:

  • 2017-           Professor, Psykologisk Institutt, Universitetet i Oslo
  • 2016 -2017 Førsteamanuensis, Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo

  • 2012 - 2016 Postdoktor, Psykologisk Institutt, Universitet i Oslo

  • 2007 - 2012 Forsker ved Nasjonalt Kunnskapssenter om Vold og Traumatisk Stress

  • 2009 - 2010 Utvalgssekretær, Olsenutvalget (Drap i Norge), Helse- og omsorgsdepartementet

  • 2003 - 2007 Psykolog/spesialist, Sogn Døgnenhet (for barn 10-14 år gamle), Ullevål Universitetssykehus

  • 1999 - 2003 Pedagogisk psykolog rådgiver, PPT, Bærum

  • 1997 -> Konsulent for diverse forskningsprosjekter og klinisk praksis, i eget firma

  • 1995 - 1997 Studentstipendiat, Medinova, Rikshospitalet

  • 1985 - 1999 Diverse jobber som revisor, foreleser på høyskoler innen økonomiske fagområder etc

Utdannelse:

  • 2012 Dr. philos

  • 2005 Spesialist i klinisk psykologi, med fordypningsområde klinisk barne- og ungdomspsykologi

  • 1998 Embedsstudiet i psykologi, Universitet i Oslo

  • 1989 Statsautorisert revisor, Norges Handelshøyskolen i Bergen

Emneord: Forebyggingspsykologi, Kognitiv psykologi og nevropsykologi, Utviklingspsykologi, Helsepsykologi, Avdeling for helse- utviklings- og personlighetspsykologi

Publikasjoner

  • Bølstad, Evalill; Koleini, Ada; Skoe, Frederik Ferstad; Kehoe, C.E.; Nygaard, Egil & Havighurst, Sophie Seychelle (2023). Emotional competence training promotes teachers’ emotion socialization and classroom environment: Effects from a TIK-in-School pilot study. Mental health & prevention. ISSN 2212-6570. 30. doi: 10.1016/j.mhp.2023.200273.
  • Skåland, Vilde Randen; Havighurst, Sophie Seychelle; Nygaard, Egil & Teig, Inger Lise (2023). Qualitative evaluation of the implementation of “Tuning in to Kids” in Norwegian Kindergartens. BMC Psychology. ISSN 2050-7283. 11(1). doi: 10.1186/s40359-023-01088-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Havighurst, Sophie Seychelle; Edvoll, Maud; Tidemann, Ida Therese; Bølstad, Evalill; Holme, Hanne & Hansen, Marit Bergum [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). A Randomized Controlled Trial of an Emotion Socialization Intervention in Norwegian Kindergartens. Early Education and Development. ISSN 1040-9289. doi: 10.1080/10409289.2022.2160617.
  • Nyvold, Otelie; Nygaard, Egil; Augusti, Else-Marie & Tamnes, Christian Krog (2021). Unity or diversity of executive functioning in children and adolescents with post-traumatic stress symptoms? A systematic review and meta-analysis. Child Neuropsychology: A Journal of Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence. ISSN 0929-7049. 28, s. 374–393. doi: 10.1080/09297049.2021.1979950. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bølstad, Evalill; Havighurst, Sophie S.; Tamnes, Christian K.; Nygaard, Egil; Bjørk, Rune Flaaten & Stavrinou, Maria [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). A Pilot Study of a Parent Emotion Socialization Intervention: Impact on Parent Behavior, Child Self-Regulation, and Adjustment. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 12, s. 1–15. doi: 10.3389/fpsyg.2021.730278. Fulltekst i vitenarkiv
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine & Yaruss, Scott (2021). The association between difficulties with speech fluency and language skills in a national age cohort of children with Down syndrome. Brain Sciences. ISSN 2076-3425. 11(6). doi: 10.3390/brainsci11060704. Fulltekst i vitenarkiv
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Nygaard, Egil & Smith, Elizabeth (2021). Occurrence of reading skills in a national age cohort of Norwegian children with Down syndrome: What characterizes those who develop early reading skills? . Brain Sciences. ISSN 2076-3425. 11(5). doi: 10.3390/brainsci11050527. Fulltekst i vitenarkiv
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Ostad, Johanne & Nygaard, Egil (2021). Differences and similarities in predictors of expressive vocabulary development between children with down syndrome and young typically developing children. Brain Sciences. ISSN 2076-3425. 11(3), s. 1–19. doi: 10.3390/brainsci11030312. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skumlien, Martine; Ibsen, Inge Olga; Kesmodel, Ulrik Schiøler & Nygaard, Egil (2020). Sex Differences in Early Cognitive Development after Prenatal Exposure to Opioids. Journal of Pediatric Psychology. ISSN 0146-8693. 45(5), s. 475–485. doi: 10.1093/jpepsy/jsaa008. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Jannike Mørch; Høiseth, Gudrun & Nygaard, Egil (2020). Prenatal exposure to methadone or buprenorphine and long-term outcomes: A meta-analysis. Early Human Development. ISSN 0378-3782. 143:104997, s. 1–13. doi: 10.1016/j.earlhumdev.2020.104997. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke; Fjell, Anders Martin & Walhovd, Kristine B (2019). Mental health in youth prenatally exposed to opioids and poly-drugs and raised in permanent foster/adoptive homes: A prospective longitudinal study. Early Human Development. ISSN 0378-3782. 140:104910, s. 1–8. doi: 10.1016/j.earlhumdev.2019.104910. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haabrekke, Kristin Johanne Økern; Siqveland, Torill Sundet; Nygaard, Egil; Bjørnebekk, Astrid; Slinning, Kari & Wentzel-Larsen, Tore [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2018). Cognitive and socioemotional functioning at 4½ years in children born to mothers who have received treatment for substance-abuse problems while pregnant. Infant Mental Health Journal. ISSN 0163-9641. 39(5), s. 581–594. doi: 10.1002/imhj.21733. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke; Due-Tønnessen, Paulina; Fjell, Anders Martin & Walhovd, Kristine B (2018). Neuroanatomical characteristics of youths with prenatal opioid and poly-drug exposure. Neurotoxicology and Teratology. ISSN 0892-0362. 68, s. 13–26. doi: 10.1016/j.ntt.2018.04.004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Johansen, Venke A; Siqveland, Johan; Hussain, Ajmal & Heir, Trond (2017). Longitudinal relationship between self-efficacy and posttraumatic stress symptoms 8 years after a violent assault: An autoregressive cross-lagged model. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 8, s. 1–10. doi: 10.3389/fpsyg.2017.00913. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2017). Cognitive function of youths born to mothers with opioid and poly-substance abuse problems during pregnancy. Child Neuropsychology: A Journal of Normal and Abnormal Development in Childhood and Adolescence. ISSN 0929-7049. 23(2), s. 159–187. doi: 10.1080/09297049.2015.1092509. Fulltekst i vitenarkiv
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne; Dolva, Anne-Stine & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2016). The profile of social functioning in children with Down syndrom (The Down Syndrome LanguagePlus-project). Disability and Rehabilitation. ISSN 0963-8288. 39(13), s. 1320–1331. doi: 10.1080/09638288.2016.1194901. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2016). Behavior and attention problems in eight- year-old children with prenatal opiate and poly-substance exposure: A longitudinal study. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 11(6). doi: 10.1371/journal.pone.0158054. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hussain, Ajmal; Nygaard, Egil; Siqveland, Johan & Heir, Trond (2016). The relationship between psychiatric morbidity and quality of life: interview study of Norwegian tsunami survivors 2 and 6 years post-disaster. BMC Psychiatry. ISSN 1471-244X. 16. doi: 10.1186/s12888-016-0868-8. Fulltekst i vitenarkiv
  • Nygaard, Egil; Hussain, Ajmal; Siqveland, Johan & Heir, Trond (2016). General self-efficacy and posttraumatic stress after a natural disaster: a longitudinal study. BMC Psychology. ISSN 2050-7283. 4(1). doi: 10.1186/s40359-016-0119-2.
  • Nygaard, Egil; Moe, Vibeke; Slinning, Kari & Walhovd, Kristine B (2015). Longitudinal cognitive development of children born to mothers with opioid and polysubstance use. Pediatric Research. ISSN 0031-3998. 78(3), s. 330–335. doi: 10.1038/pr.2015.95.
  • Walhovd, Kristine B; Bjørnebekk, Astrid; Haabrekke, Kristin Johanne; Siqveland, Torill; Slinning, Kari & Nygaard, Egil [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2015). Child Neuroanatomical, Neurocognitive, and Visual Acuity Outcomes With Maternal Opioid and Polysubstance Detoxification. Pediatric Neurology. ISSN 0887-8994. 52(3), s. 326–332.e3. doi: 10.1016/j.pediatrneurol.2014.11.008.
  • Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Glad, Kristin Alve; Nygaard, Egil & Thoresen, Siri (2014). Early outreach to survivors of the shootings in Norway on the 22nd of July 2011. European Journal of Psychotraumatology. ISSN 2000-8066. 5. doi: 10.3402/ejpt.v5.23523.
  • Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Nygaard, Egil; Ekeberg, Øivind; Diseth, Trond H & Wentzel-Larsen, Tore [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2014). Post-traumatic stress reactions in survivors of the 2011 massacre on Utøya Island, Norway. British Journal of Psychiatry. ISSN 0007-1250. 204(5), s. 361–367. doi: 10.1192/bjp.bp.113.133157.
  • Nygaard, Egil & Heir, Trond (2012). World assumptions, posttraumatic stress and quality of life after a natural disaster: A longitudinal study. Health and Quality of Life Outcomes. ISSN 1477-7525. 10. doi: 10.1186/1477-7525-10-76.
  • Nygaard, Egil; Jensen, Tine Kristin & Dyb, Grete (2012). Stability of posttraumatic stress reaction factors and their relation to general mental health problems in children: A longitudinal study. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. ISSN 1537-4416. 41(1), s. 15–26. doi: 10.1080/15374416.2012.632344.
  • Nygaard, Egil; Wentzel-Larsen, Tore; Hussain, Ajmal & Heir, Trond (2011). Family structure and posttraumatic stress reactions: a longitudinal study using multilevel analyses. BMC Psychiatry. ISSN 1471-244X. 11:195. doi: 10.1186/1471-244X-11-195.
  • Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin & Nygaard, Egil (2011). Children's and parents' posttraumatic stress reactions after the 2004 tsunami. Clinical Child Psychology and Psychiatry. ISSN 1359-1045. 16(2), s. 1–14. doi: 10.1177/1359104510391048.
  • Nygaard, Egil; Jensen, Tine Kristin & Dyb, Grete (2010). Posttraumatic Stress Reactions in Siblings After Mutual Disaster: Relevance of Family Factors. Journal of Traumatic Stress. ISSN 0894-9867. 23(2), s. 278–281. doi: 10.1002/jts.20511.
  • Glad, Kristin Alve; Jensen, Tine Kristin; Nygaard, Egil; Dyb, Grete & Hafstad, Gertrud Sofie (2009). Møtet med hjelpeapparatet etter tsunamien – behov og tilfredshet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 46(5), s. 473–475.

Se alle arbeider i Cristin

  • Nygaard, Egil; Klomstén, Anne Torhild; Larsen, Torill Marie Bogsnes; Røynesdal, Claus; Bråten, Rita Åkvik & Ulsnes, Hege Ekornrød [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2023). Psykisk helse i skolen: Ikke gjør verktøykassa mindre! Psykologisk.no.
  • Øksnes, Janne; Nygaard, Egil & Klomstén, Anne Torhild (2023). LY podden: Folkehelse. [Internett]. Spotify.
  • Øksnes, Janne; Klomstén, Anne Torhild; Nygaard, Egil; Hanisch, Einar & Longva, Petter Andreas (2023). LY podden: HeaLS-folkehelse og livsmestring i skolen. [Fagblad]. Spotify.
  • Djup, Heidi Wittrup; Melinder, Annika Maria Désirée; Lorentzen, Per; van der Weele, Judith; Pettersen, Ragnhild E & Flock, Monica [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Filmen er problemet, ikke helsesykepleierne. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470.
  • Djup, Heidi Wittrup; Melinder, Annika Maria Désirée; Lorentzen, Per; van der Weele, Judith; Nygaard, Egil & Karlsen, Kjersti [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Ukritisk formidling om vold og overgrep mot barn. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470.
  • Bølstad, Evalill; Skoe, Frederik Ferstad; Koleini, Ada; Nygaard, Egil; Kehoe, Christiane E & Kristoffersen, Kine Waaler [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). TIKiS: Tuning in to Kids in School.
  • Nygaard, Egil; Ystrøm, Eivind; Nes, Ragnhild Bang; Røysamb, Espen; Klomsten, Anne Torhild & Bjørnebekk, Gunnar [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2022). Effekt av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring .
  • Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle (2022). Hvem endrer seg mest, de fornøyde eller de som er mindre positive til tiltaket? Foreløpige resultater fra implementering av Tuning in to Kids (TIK) i FUS barnehager.
  • Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle (2022). Foreløpige resultater fra implementering av Tuning in to Kids (TIK) i FUS barnehager.
  • Edvoll, Maud; Nygaard, Egil; Havighurst, Sophie Seychelle & Holme, Hanne (2022). Tuning in to Kids i norske barnehager.
  • Folstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud & Nygaard, Egil (2022). Presentasjon av forskning rundt "The Effects of the Interdisciplinary Topic "Health and Life Skills" og "Child Mental Health Effects of Large-Scale School Curricular Changes: A Systematic Review" på webinaret “Mental distress among Nordic youth” .
  • Edvoll, Maud; Folstad, Siri Hausland & Nygaard, Egil (2022). Faglig-pedagogisk dag: Evaluering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i skolene .
  • Edvoll, Maud; Folstad, Siri Hausland & Nygaard, Egil (2022). Evaluering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i skolene .
  • Horn, Signe & Nygaard, Egil (2022). Status på folkehelse og livsmestring som tverrfaglig satsning. [Internett]. Voksne for Barn.
  • Folstad, Siri Hausland; Edvoll, Maud; Røsand, Ingvild; Ystrøm, Eivind; Klomsten, Anne Torhild & Nes, Ragnhild Bang [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Child Mental Health Effects of Large-Scale School Curricular Changes: A Systematic Review.
  • Nygaard, Egil; Ystrøm, Eivind; Nes, Ragnhild Bang; Røysamb, Espen; Klomsten, Anne Torhild & Bjørnebekk, Gunnar [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Effekt av det tverrfaglige temaet Folkehelse og livsmestring.
  • Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle (2021). Implementering av TIKs i norske barnehager.
  • Nygaard, Egil (2021). Hvordan tenke helsefremmende for PhD’er.
  • Nygaard, Egil; Edvoll, Maud & Havighurst, Sophie Seychelle (2021). Implementering av Tuning in to Kids i norske barnehager.
  • Næss, Kari-Anne Bottegård; Hilde, Hofslundsengen; Nygaard, Egil & Yaruss, Scott (2021). The Stuttering and Language Link in Children with Down syndrome .
  • Nygaard, Egil; Nes, Ragnhild Bang; Ystrøm, Eivind; Klomsten, Anne Torhild; Bjørnebekk, Gunnar & Folstad, Siri Hausland [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Evaluering av implementering av det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring» i norske skoler.
  • Nygaard, Egil (2021). Erfaringer fra møte mellom forskning og praksis ved evaluering av psykisk helsefremmende tiltak for barn.
  • Nygaard, Egil & Folstad, Siri Hausland (2021). Fagfornyelsen, det tverrfaglige temaet: Folkehelse og livsmestring.
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Hofslundsengen, Hilde Christine & Yaruss, Scott (2021). The stuttering and language link in children with Down syndrome.
  • Vesterheim, Jimmy; Nygaard, Egil; Sjømæling, Marius & Falk-Stenseth, John Harald (2021). Når rusen tvang deg til å bli dine foreldres vokter. [Internett]. Facebook og Youtube.
  • Nygaard, Egil (2020). Kommunalt psykisk helsefremmende og forebyggende arbeid for barn.
  • Skavlan, Jenny & Nygaard, Egil (2020). Avkledd. [TV]. NRK.
  • Handal, Marte; Andersen, Jannike Mørch & Nygaard, Egil (2019). Barn født av mødre som bruker opioider under svangerskapet.
  • Arne, Holte; Hilde, Aarflot; Nina, Grindheim; Espen, Hansen; Anne Torhild, Klomsten & Nygaard, Egil [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Psykisk helse som tverrfaglig tema har spilt fallitt. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Arne, Holte; Hilde, Aarflot; Nina, Grindheim; Espen, Hansen; Anne Torhild, Klomsten & Nygaard, Egil [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Ny læreplan i skolen uten psykisk helse? Dette kan du ikke leve med, Sanner. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Per Olav, Solberg & Nygaard, Egil (2019). De nye psykologene. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 56(4), s. 228–229.
  • Kine Waaler, Kristoffersen; Liv Kolstad, Zehouo & Nygaard, Egil (2019). Helsefremmende arbeid i Stovner bydel.
  • Per, Halvorsen & Nygaard, Egil (2019). Tilpasser utdanningen til nye psykologroller. [Internett]. Nettside til Norsk psykologforening.
  • Tommy, Sotkajærvi; Invild Stjernen, Tisløv; Christel, Sundsfjor; Nygaard, Egil; Dina Von, Heimburg & Kjerstin, Øye [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2019). Barnehageparadokset. Hvorfor er ikke gode, gratis barnehager tilgjengelig for alle?
  • Nygaard, Egil (2019). Helsefremmende og forebyggende arbeid.
  • Nygaard, Egil; Daniel, Bryne & Mikkel, Glimsdal (2019). Glutensensitivity and development in children with Down Syndrome: A cross sectional study.
  • Nygaard, Egil; Andersen, Jannike Mørch & Høiseth, Gudrun (2019). Long-term outcomes after prenatal exposure to methadone or buprenorphine: A meta-analysis.
  • Klomsten, Anne Torhild & Nygaard, Egil (2019). Exploring Education in Mental Health (EMH): A new approach for teaching mental health literacy among secondary school students in Norway. .
  • Nygaard, Egil (2019). Studentsnakk med Egil Nygaard. [Internett]. Itunes.
  • Nygaard, Egil (2018). Psykt student. [Internett]. https://www.youtube.com/watch?v=UkSTomisYqs.
  • Nygaard, Egil (2018). Helsefremmende og forebyggende arbeid: Autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi.
  • Slinning, Kari & Nygaard, Egil (2018). 20 års oppfølging av spedbarn eksponert for rusmidler i fosterlivet- hva har vi lært?
  • Nygaard, Egil (2017). Outcomes of youths born of mothers with heroin and poly-substances use during pregnancy.
  • Nygaard, Egil (2017). Hvordan går det med barn av mødre med rusproblemer under svangerskapet?
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2017). Hvordan går det med ungdom som ble født av mødre med blandingsmisbruk under svangerskapet?
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2017). Hvordan går det med ungdom som ble født av mødre med blandingsmisbruk under svangerskapet?
  • Næss, Kari-Anne Bottegaard; Nygaard, Egil; Ostad, Johanne & Lyster, Solveig-Alma Halaas (2017). Vocabulary in children with Down syndrome.
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2017). Neurocognitive differences and mental health after prenatal opiate and polysubstance exposure.
  • Nygaard, Egil (2017). Long-term outcomes after prenatal heroin and poly-substance exposure. Results from 20 years follow up.
  • Slinning, Kari; Nygaard, Egil & Walhovd, Kristine B (2016). Barn og unge av mødre med rusproblemer. Hvordan går det med dem? Resultater fra 20 år med oppfølging.
  • Nygaard, Egil (2016). Kognitiv utvikling fra 1 år til ungdomsalder hos personer født av mødre med opiat– eller blandingsmisbruk under svangerskapet.
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2016). Kognitiv utvikling fra 1 år til ungdomsalder hos personer født av mødre med opiat– eller blandingsmisbruk under svangerskapet.
  • Nygaard, Egil; Walhovd, Kristine B; Slinning, Kari & Moe, Vibeke (2015). Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for mødres opioid-og/eller blandingsmisbruk før de ble født?
  • Nygaard, Egil (2015). Hvordan eksponering av rus i mors mage påvirker deg senere i livet.
  • Nygaard, Egil; Walhovd, Kristine B; Slinning, Kari & Moe, Vibeke (2015). Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for mødres opioid-og/eller blandingsmisbruk før de ble født?
  • Nygaard, Egil (2014). Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
  • Nygaard, Egil & Walhovd, Kristine B (2014). Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
  • Nygaard, Egil (2014). Hvordan går det med ungdom som ble utsatt for blandingsmisbruk før de ble født?
  • Walhovd, Kristine B & Nygaard, Egil (2014). Hjerne og kognitiv utvikling - perspektiver fra flere utvalg barn uten etablert risiko og barn født av mødre med rusproblemer.
  • Walhovd, Kristine B & Nygaard, Egil (2014). Nevrokognitiv utvikling: Dimensjonalitet og langtidsperspektiver.
  • Dyb, Grete; Glad, Kristin Alve; Nygaard, Egil & Thoresen, Siri (2013). A fine balance. How can we supply necessary support and outreach services and at the same time avoid interfering with survivors own coping efforts? .
  • Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Nygaard, Egil; Ekeberg, Øyvind; Diseth, Trond H & Thoresen, Siri (2013). Post-traumatic stress reactions (PTSR) in survivors from a terror attack in Norway: Exploring the meaning of gender, age, traumatic exposure and social support in an unselected and highly exposed group. .
  • Nygaard, Egil; Slinning, Kari; Moe, Vibeke & Walhovd, Kristine B (2013). Cognitive Abilities of Children Prenatally Exposed to Opiates and Polysubstances: A Longitudinal Study.
  • Dyb, Grete; Jensen, Tine Kristin; Thoresen, Siri; Glad, Kristin Alve & Nygaard, Egil (2012). Outreach and Follow-up in Norwegian Muncipalities After the 2011 Terror Attack.
  • Nygaard, Egil; Jensen, Tine Kristin & Dyb, Grete (2011). Association between family members posttraumatic stress reactions after the tsunami in South-East Asia December 26th 2004.
  • Nygaard, Egil (2009). A longitudinal study of posttraumatic stress reactions in Norwegian children and adolescents exposed to the 2004 tsunami.
  • Viana, Karine Maria Porpino; Gundersen, Anine & Nygaard, Egil (2021). Evaluation of Foreldrehverdag.no: a qualitative study. Universitetet i Oslo.
  • Nygaard, Egil; Jensen, Tine Kristin; Dyb, Grete & Heir, Trond (2012). Posttraumatic stress reactions of Norwegian children and families after the Southeast Asian tsunami. University of Oslo. ISSN 1504-3991.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 31. okt. 2012 13:23 - Sist endret 5. des. 2023 12:28