-
Bugge, Markus
(2024).
Bio-ecology & transformative change in agriculture
.
-
Fremstad, Ester; Bugge, Markus; Ewins, Kristin & Engh, Sunniva
(2023).
Challenge-based learning: from practice to theory.
-
Bugge, Markus
(2023).
Chat GPT i kontekst – Hva kan vi lære av historien?
.
-
Bugge, Markus
(2023).
Digital transformasjon av utdanning – Innsikter fra implementering av nettbrett i grunnskolen
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia & Bugge, Markus
(2023).
How to foster professional digital competence development in schools with 1:1 coverage. Inputs from a longitudinal study.
-
Bugge, Markus
(2023).
Læringsløypene og det digitale skiftet – et systemperspektiv. .
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Pedersen, Cathrine; Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Wollscheid, Sabine & Bugge, Markus
(2023).
Professional digital competence development for teachers in schools with 1:1 coverage of digital devices. Inputs from a longitudinal study. .
-
Bugge, Markus; Normann, Håkon Endresen & Branstad, Are
(2022).
The battle of platform power - Exploring the geographies and politics of regulatory regimes
.
-
Andersen, Allan Dahl; Steen, Markus & Bugge, Markus
(2022).
Sociotechnical tensions in multi-system interactions: A system interface perspective on electrification of maritime transportation in Norway.
-
Lyng, Kari-Anne Kallerud & Bugge, Markus Michaelsen
(2022).
Avfallslogistikk i sirkulærøkonomien.
-
Forsberg, Ellen-Marie; Strøm-Andersen, Nhat; Bugge, Markus Michaelsen; Brekke, Andreas & Prestrud, Kjersti
(2022).
When urgent challenges demand the time to collaborate: RRI and Value Chain Collaboration for Innovations Reducing Food Waste.
-
Bugge, Markus Michaelsen; Berg, Richard L. & Tømte, Cathrine Edelhard
(2021).
Technology transfer for transformative change? Systemic barriers ti innovation in the global south.
-
Bugge, Markus Michaelsen
(2021).
Verdenskafé om matsvinn.
-
Strøm-Andersen, Nhat; Szulecka, Julia & Bugge, Markus Michaelsen
(2021).
A systemic negligence? The transition toward food sustainability and the case of food waste.
-
-
Forsberg, Ellen-Marie; Strøm-Andersen, Nhat; Bugge, Markus Michaelsen; Brekke, Andreas & Prestrud, Kjersti
(2021).
RRI and Value Chain Collaboration for Innovations Reducing Food Waste.
-
Forsberg, Ellen-Marie; Strøm-Andersen, Nhat; Bugge, Markus Michaelsen; Brekke, Andreas & Prestrud, Kjersti
(2021).
RRI and Value Chain Collaboration for Innovations Reducing Food Waste.
-
-
Vennerød-Diesen, Frida Felicia; Siddiq, Fazilat; Hammer Smedsrud, Jørgen; Bugge, Markus & Daus, Stephan
(2021).
Innovativ matematikkundervisning på barnetrinnet førte til positive resultater.
Show summary
Matematikkundervisning på barnetrinnet med læreverket Dragonbox Skole har så langt vært en suksess. Implementeringen har hatt god oppslutning med engasjerte lærere. Elevene som brukte læreverket, gjorde det bedre på matematikkprøver enn elever som ikke brukte det. Lærernes erfaringer med profesjonsutvikling, implementering av læreverket og tilpasset opplæring har blitt undersøkt.
-
-
Bugge, Markus
(2020).
(How) do we enable transformative innovation in the public sector?
-
Bugge, Markus
(2020).
Forutsetninger for en grønn og innovativ avfallslogistikk
.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Wennerød-Diesen, Frida Felicia
(2020).
Organization of teaching and learning with 1:1 digital devices .
-
Bugge, Markus; Andersen, Allan Dahl & Steen, Markus
(2020).
Multi-scalar directionality in mission-oriented innovation policies - A ferrytale from green maritime.
-
Steen, Markus; Hansen, Teis; Bugge, Markus; Finne, Håkon & Ullern, Eli Fyhn
(2020).
Policy mixes for regional green growth.
-
Røste, Rannveig & Bugge, Markus
(2019).
"Mission-oriented innovation policy on the ground: co-evolving in the interplay of public, private and civic actors".
-
Szulecka, Julia; Bugge, Markus & Scordato, Lisa
(2019).
Bioøkonomi - men hvordan? Koordineringsutfordringer.
-
Bugge, Markus; Hatløy, Anne; Halvorsen, Tor; Kebede, Tewodros Aragie; Tømte, Cathrine Edelhard & Van den Bergh, Graziella
(2019).
The need for demand and local anchoring of innovations.
-
Bugge, Markus; Fevolden, Arne Martin & Klitkou, Antje
(2019).
Er offentlig sektor rigget for det grønne skiftet?
Stat og styring.
ISSN 0803-0103.
29(3),
p. 20–23.
Show summary
Silotenkning og manglende koordinering på tvers av offentlig og privat sektor er anerkjente svakheter ved et byråkratisk styringsregime. Disse svakhetene kan hindre Oslo kommune i å oppnå sine ambisiøse miljøpolitiske mål.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Vennerød, Frida Felicia & Bugge, Markus
(2019).
Hvorfor skal vi ha nettbrett i skolen?
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Bugge, Markus
(2019).
Multi-level directionality in mission-oriented innovation - A ferrytale from green maritime .
-
Bugge, Markus
(2019).
Organisering for innovasjon - Er offentlig sektor rigget for det grønne skiftet?
-
Scordato, Lisa; Bugge, Markus & Szulecka, Julia
(2019).
Koordineringsutfordringer i politikken for bioøkonomien.
-
Bugge, Markus
(2019).
Innovasjon i avfallshåndtering - Resirkulering eller forebygging?
-
Bugge, Markus
(2019).
Understanding the Bioeconomy.
-
Bugge, Markus
(2018).
Future studies of policies for research and innovation.
-
-
Røste, Rannveig; Bugge, Markus & Dybdahl, Linn Meidell
(2018).
Grand challenges on the ground: Exploring governance dynamics in sustainability transitions.
-
Bugge, Markus
(2018).
Innovation in an SDG context. Sustainable innovations: Drivers, dilemmas and goals.
-
-
Bugge, Markus
(2017).
Hvorfor vokser Norge? Paneldebatt om norsk verdiskapning og innovasjon.
[Internet].
Deloitte.
-
-
-
Bugge, Markus
(2017).
Hvordan kan bioøkonomien forstås som et systemskift?
Bioøkonomien i et bredere perspektiv
.
-
Klitkou, Antje; Bugge, Markus & Fevolden, Arne Martin
(2016).
Action space in transition to sustainable urban waste management.
-
Bugge, Markus
(2016).
Forskning og Innovasjon.
-
-
-
-
Scordato, Lisa; Bugge, Markus & Fevolden, Arne Martin
(2016).
Governance in transition: directionality and heterogeneity towards a bioeconomy.
-
Klitkou, Antje; Bugge, Markus & Fevolden, Arne Martin
(2016).
Action space in transition to sustainable urban waste management.
-
Bugge, Markus & Skogli, Erland
(2016).
Spredning av innovative offentlige anskaffelser i norske kommuner.
-
Bugge, Markus
(2016).
From Grand Challenges to Daily Practice: The policy conditions for transformational change.
-
Bugge, Markus & Smith, Keith
(2016).
Facing the Grand Challenges: Health and Ageing, Climate and Energy.
-
Bugge, Markus; Coenen, Lars & Branstad, Are
(2015).
A co-evolutionary approach to transformative change in health care – The case of active ageing
.
-
Bugge, Markus & Skogli, Erland
(2015).
Hvordan fremme innovasjon i kommunale anskaffelser?
-
Bugge, Markus
(2015).
A co-evolutionary approach to transformative change in health care – The case of active ageing.
-
Bugge, Markus
(2015).
A co-evolutionary approach to transformative change in health care – The case of active ageing.
-
Bugge, Markus
(2015).
Velferdsteknologi, utvikling og samhandling - Relasjon mellom bruker, kommune og leverandør.
-
Bugge, Markus
(2015).
Måling av forskningens samfunnseffekter.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
38(2).
-
Bugge, Markus
(2015).
Kunnskapens begrensninger.
-
Bugge, Markus & Seland, Idunn
(2015).
Å måle seg inn i et hjørne.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
p. 6–6.
-
-
Bugge, Markus; Solberg, Espen & Wilhelmsen, Lars
(2013).
European Public Sector Innovation Scoreboard 2013 (EPSIS).
In Solberg, Espen & Wendt, Kaja Kathrine (Ed.),
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet - statistikk og indikatorer 2013.
Norges forskningsråd.
ISSN 978821203238-5.
p. 29–29.
-
Nævestad, Tor-Olav; Milch, Vibeke; Blom, Jenny; Elvik, Rune; Bugge, Markus & Normann, Håkon Endresen
[Show all 7 contributors for this article]
(2023).
Innovasjon og trafikksikkerhet: Analyse av fire norske fylkeskommuner etter regionreformen.
Transportøkonomisk institutt.
ISSN 978-82-480-2028-8.
Show summary
Studien analyserer sammenhengen mellom trafikk-sikkerhetsinnovasjoner, innovasjonskultur og sikker-hetskultur i fire norske fylkeskommuner tre år etter regionreformen, som var en omfattende struktur-reform. Reformen innebar at fylkeskommunene måtte etablere nye organisasjoner, rutiner og systemer. De kvalitative resultatene viser særlig at informantene har fått nye perspektiver på trafikksikkerhet, som følge av at de har blitt samorganisert med nye faggrupper. Resultatene viser også at nye metoder og samarbeids-former i trafikksikkerhetsarbeidet har blitt tatt i bruk. De kvantitative resultatene fra spørreundersøkelsen viser signifikante forskjeller mellom fylkeskommunenes scorer på en indeks for trafikksikkerhetsinnovasjoner. Plasseringen på denne indeksen predikeres særlig av fylkeskommunenes innovasjonskultur, som i sin tur predikeres av sikkerhetskultur. Resultatene indikerer at innovasjonskultur bør forstås som et element i en lærende sikkerhetskultur. Det er betydelige forskjeller mellom fylkeskommunene mht. hvor krevende de organisatoriske endringene i forbindelse med region-reformen har vært. Resultatene kan også være nyttige for endringsprosesser i andre organisasjoner.
-
Lyng, Kari-Anne Kallerud; Flygansvær, Bente; Baxter, John; Prestrud, Kjersti; Bø, Eirill & Bugge, Markus
(2022).
OR.38.22 Sluttrapport for forskningsprosjektet Innovativ Avfallslogistikk .
Norsus.
ISSN 978-82-7520-902-1.
-
Finne, Håkon; Bugge, Markus Michaelsen; Hansen, Teis; Jolly, Suyash; Steen, Markus & Suvinen, Nina
(2021).
Regional policies for green growth. Nordic experiences.
SINTEF Digital, Teknologiledelse.
ISSN 978-82-14-07654-7.
Full text in Research Archive
Show summary
Regional councils find many roads to green growth
The report discusses policies for green growth of a number of regional (or county) councils in Finland, Norway, and Sweden. These policies, which vary in scope, in ambition, and in degree of place-basedness, provide fertile meeting grounds for policy traditions for decarbonization of public services through public procurement and for innovation oriented growth initiatives. They mostly succeed maneuvering within constraints given by existing industrial structure and by inconsistencies in national and international policies, by leaning on second generation innovation system capabilities (correcting for market and systems failures) built over time. The more experimental initiatives involving a stronger directionality seem to benefit from place-based leadership in transforming both institutional settings and socio-cognitive orientations towards what it means to be green and to grow at the same time. Towards the end, we also discuss some challenges ahead, given that all regions are not equally well equipped for these transitions as the ones in our sample, and also given that the policy cases in our sample only to a smaller degree have addressed the heavier systemic restructurings required for successful transitions towards sustainability. Coordinated monitoring is recommended for systematic learning.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2019).
Digital læring i askerskolen : Sluttrapport fra følgeforskning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0440-8.
Show summary
I perioden 2017–2019 gjennomførte Asker kommune prosjektet «Digital læring i Askerskolen». Satsingen innebar at alle elever fikk hver sin digitale enhet; en Chromebook til bruk i læring og undervisning. Som en del av satsingen iverksatte kommunen også et felles kompetanseløft for alle lærerne. NIFU har vært engasjert av kommunen for å gi svar på om satsingen har bidratt til bedre læring for elevene.
-
Andersen, Allan Dahl; Bugge, Markus; Capasso, Marco; Jolly, Suyash; Klitkou, Antje & Sotarauta, Markku
[Show all 8 contributors for this article]
(2019).
Green growth in Nordic regions : Eight case studies
.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0389-0.
Show summary
This working paper is an outcome of the research project “Where does the green economy grow? The Geography of Nordic Sustainability Transitions (GONST)”, funded by the Nordic Green Growth Research and Innovation Programme (appli-cation number 83130). The project started in 2017 is to be finalised in 2020.
-
Tømte, Cathrine Edelhard; Wollscheid, Sabine; Bugge, Markus & Vennerød-Diesen, Frida Felicia
(2018).
Digital læring i askerskolen : Midtveisrapport fra følgeforskning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0362-3.
Show summary
I perioden 2017-2019 gjennomfører Asker kommune prosjektet «Digital læring i askerskolen». Prosjektet omfatter implementering av 1:1 dekning av Chromebooks for alle kommunens skoler og herunder et større kompetanseløft for alle kommunens lærere. NIFU skal følge prosjektet med et følgeforskningsdesign. Datagrunnlaget omfatter skoleeier, skoleledelse, lærere og elever. Denne midtveisrapporten gir et bilde av satsingens første halvannet år.
-
Siddiq, Fazilat; Bugge, Markus; Ulriksen, Robin & Tømte, Cathrine Edelhard
(2017).
Matematikk på nye måter : Erfaringer fra pilotering av Dragonbox ved 10 skoler i Skedsmo kommune.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0284-8.
Show summary
Denne rapporten presenterer resultatene fra følgeevalueringen av Dragonbox – et heldigitalt
læreverk for å fremme tallforståelse i begynneropplæringen i pilotåret 2016/2017. Formålet
har vært å belyse flere sider ved implementeringen av læreverket, slik som organiseringen
av uttestingen, opplevelsen av implementeringen hos de involverte aktørene, samt
brukertilfredshet og erfaringer med læreverket.
-
-
-
Asheim, Bjørn Terje; Bugge, Markus; Coenen, Lars & Herstad, Sverre Johan
(2013).
What Does Evolutionary Economic Geography Bring To The Policy Table? Reconceptualising regional innovation systems.
Circle, Lunds universitet.
-