Ga faglig tyngde til Rådet for rettferdig omstilling

Det regjeringsutnevnte Rådet for rettferdig omstilling fikk servert det beste UiO har å by på da de troppet opp for å få forskningsbaserte innspill til sitt arbeid. De fleste forskerne kom fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet.

David Jorhus-Lier taler

David Jordhus-Lier forsker på organiseringen av arbeidere, arbeidsliv i omstilling og sosiale bevegelser og talte om "Det organiserte arbeidslivets potensialer" (Foto: Amund Aasbrenn/ UiO)

–Vi står foran en omstilling uten sidestykke i historien. Og det er en enda større utfordring å gjøre denne omstillingen på en rettferdig måte, sa rektor Svein Stølen, da han åpnet det eksklusive seminaret.

Rådet for rettferdig omstilling er satt ned av regjeringen, og består av representanter fra arbeidslivet, hovedsakelig fra de største fagforeningene og arbeidsgiverforeningene. For å sikre at rådet også jobber forskningsbasert, ble de invitert til en «drømmedag» ved UiO, hvor de fikk møte forskere med stor kompetanse og innsikt på viktige felt for rådet. Arrangementet var bare for spesielt inviterte, og rådsmedlemmene hadde selskap av statssekretæren for Klima- og miljødepartementet og representanter fra offentlig forvaltning.

Hver forsker fikk femten minutter til å gi en oppdatering på forskningsfeltet sitt, og komme med gode råd for arbeidet videre. Disse forskerne fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet bidro:

Idar Kreutzer fra NHO berømmet initiativet og konferansen, og pekte på at denne type samtaler er avgjørende for at vi skal ha den samme forståelsen av hvilke virkemidler vi har når vi skal styre mot den største omstillingen vi som samfunn har stått i noen gang.

Her er programmet for konferansen (merk: Kalle Moenes foredrag utgikk)

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 19. sep. 2023 09:51 - Sist endret 19. sep. 2023 09:51