-
Thune, Taran Mari; Gulbrandsen, Magnus & Simensen, Erlend Osland
(2022).
Science – policy interaction spaces: experiences of government officials and social scientists”.
-
Brevik, Lisbeth M.; Reedy, Gabriel; Breivik, Jarle; Thune, Taran Mari & Barreng, Rebecca Linnéa Söderström
(2022).
Circle U. Café Oslo: Driving pedagogical innovation.
Vis sammendrag
How can active student engagement in research improve the quality of education? Learn from colleagues at King’s College London and the University of Oslo.
-
Reymert, Ingvild S; Thune, Taran Mari & Borlaug, Siri Brorstad
(2021).
Både norske og utenlandske forskere er aktive samfunnsdebattanter .
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
Tellmann, Silje Maria & Thune, Taran Mari
(2021).
Science to the rescue! Public trust in science in pandemic times.
Teknovatøren.
s. 12–13.
-
Gulbrandsen, Magnus; Simensen, Erlend Osland & Thune, Taran Mari
(2020).
Hva vil brukerne av forskning ha?
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
43(3),
s. 20–21.
-
-
Thune, Taran Mari & Andersen, Allan Dahl
(2020).
The 'lead' and 'follower' firm behaviour of incumbent firms in sustainability transitions.
-
Thune, Taran Mari; Gulbrandsen, Magnus; Tellmann, Silje Maria & Skogen, Kari-Elisabeth Vambeseth
(2019).
Kortreist kunnskap.
Stat og styring.
ISSN 0803-0103.
29(2).
-
Thune, Taran Mari & Steen, Markus
(2019).
Har norsk industri en grønn framtid?
-
Thune, Taran Mari & Steen, Markus
(2019).
Transformations in industrial sectors. Energy, maritime, aquaculture and manufacturing industries.
-
Pershina, Raissa; Soppe, Birthe & Thune, Taran Mari
(2018).
What’s in the toolbox? Cross-domain collaboration and boundary spanning tools in the creation of new digital innovation.
-
Normann, Håkon Endresen; Thune, Taran Mari & Mäkitie, Tuukka
(2018).
Oljebransjens «grønne flørt».
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Isaksen, Arne; Fløysand, Arnt; Asheim, Bjørn Terje; Aslesen, Heidi; Hydle, Katja Maria & Gjelsvik, Martin
[Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen]
(2017).
Innovasjons- og næringslivsforskning ved et veiskille.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
-
Borlaug, Siri Brorstad & Thune, Taran Mari
(2017).
Growing similar but apart - converging institutional logics, external pressures and reshaped organisational relationships.
-
Reymert, Ingvild S & Thune, Taran Mari
(2017).
Jack of all trades.
-
Mäkitie, Tuukka; Normann, Håkon Endresen; Gonzalez, Jakoba Sraml & Thune, Taran Mari
(2017).
The green flings. The role of market volatility in incumbent firms’ engagement in sustainability transitions
.
-
Pershina, Raissa; Soppe, Birthe & Thune, Taran Mari
(2017).
Bridging two worlds in creative hybrids: The role of emotions, rhetorical devices, and prototyping in product design.
-
Mäkitie, Tuukka Rainer Reinhold; Andersen, Allan Dahl; Hanson, Jens; Normann, Håkon Endresen & Thune, Taran Mari
(2016).
Path branching as system building An innovation systems perspective on the interactions between emerging and mature industries.
-
Gulbrandsen, Magnus; Hopkins, Michael; Thune, Taran Mari & Valentin, Finn
(2016).
Hospitals and innovation: Introduction to the special section.
Research Policy.
ISSN 0048-7333.
45(8),
s. 1493–1498.
doi:
10.1016/j.respol.2016.05.010.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Aanstad, Siri & Thune, Taran Mari
(2016).
Converging institutional logics and blurring boundaries: how national policies influence roles and relationships between research institutes and universities.
-
Gulbrandsen, Magnus & Thune, Taran Mari
(2016).
Ikke-akademisk arbeidserfaring: bra for relevans, ikke for kvalitet?
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
38(1),
s. 28–29.
-
Gulbrandsen, Magnus & Thune, Taran Mari
(2015).
Samspill i medisinsk innovasjon.
I Oxley, Kristin (Red.),
Eksellens. Innovasjon. Effekt. Resultater fra forskningen. Program: Kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken - FORFI.
Norges forskningsråd.
ISSN 978-82-12-03395-5.
s. 34–38.
-
Thune, Taran Mari & Gulbrandsen, Magnus
(2015).
Universitetenes roller i innovasjon: Kunnskapsstatus.
I Oxley, Kristin (Red.),
Eksellens. Innovasjon. Effekt. Resultater fra forskningen. Program: Kunnskapsgrunnlaget for forsknings- og innovasjonspolitikken - FORFI.
Norges forskningsråd.
ISSN 978-82-12-03395-5.
s. 26–33.
-
Thune, Taran Mari & Hanson, Jens
(2015).
Grønne spirer og brune røtter: Industriell utvikling som en evolusjonær prosess.
-
Thune, Taran Mari
(2014).
Noder i kunnskapsnettverket: Vitenskapelig ansattes deltagelse i kunnskapsoverføring og eksternt samarbeid.
I Wendt, Kaja Kathrine (Red.),
Det norske forsknings- og innovasjonssystemet. Statistikk og indikatorer 2014.
Norges forskningsråd.
ISSN 9788212033634.
s. 134–134.
-
Thune, Taran Mari; Aamodt, Per O & Gulbrandsen, Magnus
(2014).
Forskere deler sin kunnskap.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
37(4),
s. 4–5.
-
Gulbrandsen, Magnus & Thune, Taran Mari
(2013).
Helseinnovasjon krever samarbeid.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
36(4).
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Forskerutdanning: tilbud, etterspørsel og utdanningens relevans.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluation of PhD education in Norway: Results and recommendations.
-
Thune, Taran Mari & Gulbrandsen, Magnus
(2012).
Synergies and tensions in innovation in the life sciences.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluering av ph.d.-utdanningen i Norge. Oppsummering av resultater og anbefalinger.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluering av ph.d.-utdanningen i Norge.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluering av ph.d.-utdanningen i Norge.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Dynamics of cooperation in university – industry partnerships.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluering av ph.d.-utdanningen i Norge.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Ph.d.-utdanningen i kunnskapssamfunnet.
-
Thune, Taran Mari & Gulbrandsen, Magnus
(2012).
Dynamics of cooperation in research and innovation partnerships.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Evaluation of PhD education in Norway.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Nettverk og samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner og næringsliv.
-
Thune, Taran Mari
(2012).
Høyere utdanningsinstitusjoner - samarbeid og kunnskapsoverføring til nærings- og arbeidsliv.
-
Thune, Taran Mari; Gulbrandsen, Magnus; Borlaug, Siri Brorstad & Hanson, Jens
(2012).
Frontier research and mission oriented policies in university-based innovation centers- towards a new hybrid order?
-
Thune, Taran Mari & Vabø, Agnete
(2012).
Kvalitet og kritisk masse i doktorgradsutdanningen.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
35(3),
s. 19–20.
-
Thune, Taran Mari
(2011).
Evaluering av ph.d.-utdanningen i Norge.
-
Thune, Taran Mari
(2011).
Følgeevaluering av regionale forskningsfond.
-
Thune, Taran Mari
(2011).
Norsk doktorgradsutdanning fram mot 2020.
-
Thune, Taran Mari
(2011).
Forskeropplæring mellom akademia og næringslivet.
-
Thune, Taran Mari & Gulbrandsen, Magnus
(2011).
Produktive samspill? - noen resultater fra en casestudie av forskningssamarbeid.
-
Vabø, Agnete; Thune, Taran Mari & Kuznetsova, Yuliya
(2011).
The response of humanities disciplines to an increasing focus on employability: curricular adaptation and new opportunities for practical experience during studies.
-
Thune, Taran Mari; Skålholt, Asgeir & Spilling, Olav R.
(2011).
Coping with economic crises – the role of clusters.
-
Thune, Taran
(2011).
I kunnskapstriangelets midte?
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
34(4).
-
Normann, Håkon Endresen; Scordato, Lisa; Solberg, Espen; Thune, Taran Mari & Koch, Per M.
(2022).
Målrettede samfunnsoppdrag i Norge.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0551-1.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Korseberg, Lene Kirstine; Gulbrandsen, Magnus; Thune, Taran Mari & Svartefoss, Silje Marie
(2022).
Organisering av teknologioverføring ved norske forskningsinstitusjoner: Mulige modeller.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0547-4.
Vis sammendrag
Mandatet for denne rapporten er å utrede modeller for organisering og innretning av TTO-kontorene, med utgangspunkt i det norske systemet for teknologioverføring. På bakgrunn av en gjennomgang av internasjonal forskningslitteratur, kartlegging av nåværende organisering av de norske TTO-ene, fokus-gruppeintervjuer med sentrale aktører og en rundebordskonferanse, utledes og diskuteres fire modeller basert på følgende dimensjoner: eierskap, arbeidsdeling/oppgaver, finansiering, kompetanse og samarbeid.
-
Steen, Markus; Mäkitie, Tuukka; Lund, Henrik Brynthe; Thune, Taran Mari; Gonzalez, Jakoba Sraml & Finne, Håkon
(2020).
Kriser, innovasjon og næringsomstilling: COVID-19, bærekraft og digitalisering i noen sentrale norske næringer.
SINTEF.
-
Mäkitie, Tuukka; Steen, Markus; Thune, Taran Mari; Lund, Henrik Brynthe; Kenzhegaliyeva, Assiya & Ullern, Eli Fyhn
[Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen]
(2020).
Greener and smarter? Transformations in five Norwegian industrial sectors.
SINTEF.
ISSN 978-82-14-06433-9.
Fulltekst i vitenarkiv
Vis sammendrag
This report is an output from the INTRANSIT Research Centre on Innovation Policy for
Industrial Transformation, Sustainability and Digitalisation. The report presents an
analysis of green and digital transformations in five Norwegian industrial sectors: oil
and gas, maritime, aquaculture, manufacturing and process industries. By drawing on
perspectives from innovation and sustainability transition studies, we analyse how the
industrial sectors respond to green and digital pressures as well as opportunities. Our
results show that while a green transformation is gathering momentum in the maritime
sector, little radical change has yet taken place in various other sectors. Meanwhile, the
thrust driving digitalization is often connected to increasing cost-efficiency and
competitiveness in global markets. However, in the aquaculture sector, digital
technologies are often applied to solve environmental and fish health issues. Green and
digital transformations in industrial sectors may thus have points of interaction, leading
to complementary, but occasionally also conflicting, developments. Based on empirical
findings we draw insights for green and digital transformation policy, and take note on
how COVID-19 pandemic may affect such transformations.
-
Thune, Taran Mari
(2019).
Forskning og forvaltning.
Senter for teknologi, innovasjon og kultur.
ISSN 9788279860983.
-
Reymert, Ingvild; Nesje, Kjersti & Thune, Taran Mari
(2017).
Doktorgradskandidater i Norge: Forskeropplæring, arbeidsvilkår og karriereforventninger
.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0273-2.
Vis sammendrag
Hensikten med rapporten er å gi et oppdatert bilde av hvordan det er å være
doktorgradskandidat i Norge våren 2017, og sammenlikne utviklingen over tid. Målet er å gi
alle dem som jobber for å planlegge, gjennomføre eller følge opp norsk forskeropplæring, et
oppdatert og representativt kunnskapsgrunnlag om målgruppen
-
Mäkitie, Tuukka; Andersen, Allan Dahl; Hanson, Jens; Normann, Håkon Endresen & Thune, Taran Mari
(2016).
Established sectors expediting clean technology industries? The Norwegian oil and gas sector's influence on offshore wind power.
TIK Centre.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Aanstad, Siri; Solberg, Espen & Thune, Taran Mari
(2016).
The knowledge triangle in policy and institutional practices - the case of Norway.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
ISSN 978-82-327-0247-3.
Vis sammendrag
This report presents the findings from a study of the knowledge triangle in Norway carried out by the Nordic Institute for Studies of Innovation, Research and Education (NIFU) in the period September 2015 to January 2016. The study was commissioned by the Norwegian Ministry of Education and Research, and is part of an OECD project organised by the Committee for Scientific and Technological Policy (CSTP) and the Working Group on Innovation and Technology Policy (TIP). The goal of the project has been twofold: i) to inform policymakers and institutional actors on the ways the “knowledge triangle” policy framework for the integration of research, education and innovation activities in higher education could enhance their impact on the national and regional economies; and ii) to identify best practices in terms of operationalising the knowledge triangle framework at the institutional level. Sixteen countries participated in the project
-
Thune, Taran Mari
(2015).
Sykehus som innovasjonsarena.
TIK Senter for Teknologi, Innovasjon og Kultur.
ISSN 978-82-7986-097-6.
Fulltekst i vitenarkiv
-
-
-
-
-
-
-
-
-