Aktuelle saker

Publisert 29. nov. 2023 16:03

Institutt for statsvitenskap og Psykologisk institutt har fått midler til å bygge hver sin kompetanse-hub. Hub’ene skal samle tverrfaglige krefter og bidra til kunnskapsoverføring på tvers av UiO innenfor en spesifikk teknologi.

Publisert 28. sep. 2023 16:39

Institutt for statsvitenskap feiret de populære studieprogrammene PECOS, INTER og OADM, som alle fylte 20 i høst. Det ble markert med tre aktuelle jubileumsseminarer og celebre gjester på programmet.

Publisert 27. sep. 2023 17:50

- Uten politisk vilje- som i kvinnekampen - kommer vi ingen vei med klimapolitikken, mener Cicero-direktør og tidligere statsråd Kristin Halvorsen. Forskere, politikere og byråkrater møttes for å gi innspill til nytt forskningsprosjekt, som skal se på hva staten må gjøre for å oppnå netto-null utslipp av klimagasser.

Publisert 21. des. 2022 15:16

Hvilke argumenter brukes mot demokratiet som styreform? Og hvor sterk støtte har demokratiet hos befolkningen? Dette skal Objections to Democracy-prosjektet se på, etter at de fikk forskningmidler i UiO:Demokratis aller første utdeling.

Publisert 25. aug. 2021 16:25

Vi kan ikke bruke militæret for å bygge demokrati, men for å skape sikkerhet, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen, som ved semesterstart holdt årets "Oslo Peace and Conflict Lecture" for masterstudentene på freds- og konfliktstudier (PECOS) på SV-fakultetet.

Publisert 29. juli 2019 19:29

- Har du en god sak og står der og skriker på torget, så hjelper det jo veldig at noen andre står og skriker det motsatte. Miljøpartiet De Grønne og Bompengepartiet kommer nok fortsatt til å dominere valgkampen, humrer valgforsker Bernt Aardal.