Aktuelle saker

Publisert 29. nov. 2023 16:03

Institutt for statsvitenskap og Psykologisk institutt har fått midler til å bygge hver sin kompetanse-hub. Hub’ene skal samle tverrfaglige krefter og bidra til kunnskapsoverføring på tvers av UiO innenfor en spesifikk teknologi.

Publisert 28. sep. 2023 16:39

Institutt for statsvitenskap feiret de populære studieprogrammene PECOS, INTER og OADM, som alle fylte 20 i høst. Det ble markert med tre aktuelle jubileumsseminarer og celebre gjester på programmet.

Publisert 27. sep. 2023 17:50

- Uten politisk vilje- som i kvinnekampen - kommer vi ingen vei med klimapolitikken, mener Cicero-direktør og tidligere statsråd Kristin Halvorsen. Forskere, politikere og byråkrater møttes for å gi innspill til nytt forskningsprosjekt, som skal se på hva staten må gjøre for å oppnå netto-null utslipp av klimagasser.

Publisert 21. des. 2022 15:16

Hvilke argumenter brukes mot demokratiet som styreform? Og hvor sterk støtte har demokratiet hos befolkningen? Dette skal Objections to Democracy-prosjektet se på, etter at de fikk forskningmidler i UiO:Demokratis aller første utdeling.

Publisert 25. aug. 2021 16:25

Vi kan ikke bruke militæret for å bygge demokrati, men for å skape sikkerhet, sa forsvarssjef Eirik Kristoffersen, som ved semesterstart holdt årets "Oslo Peace and Conflict Lecture" for masterstudentene på freds- og konfliktstudier (PECOS) på SV-fakultetet.

Publisert 19. okt. 2016 16:52

Regjeringa velger å forhindre norske borgere i å klage inn staten for menneskerettighetsbrudd under tre sentrale menneskerettskonvensjoner. Norge skal jobbe aktivt for menneskerettighetene, men må beskytte sitt politiske, og dermed sitt demokratiske, handlingsrom, hevder de. Argumentasjonen bygger i beste fall på en feiloppfatning av hvordan det internasjonale menneskerettighetssystemet fungerer.

Publisert 21. juni 2016 13:39

Den offentlige debatten rundt investor-stat tvisteløsing (ISDS) har eksplodert etter at EUs forhandlingsposisjon til det transatlantiske handels- og investeringspartnerskap (TTIP) ble kjent. TTIP er hovedsakelig ment å omhandle handelsanliggende som harmonisering av standarder og tollbarrierer, men kapittelet om ISDS har fått mye oppmerksomhet.

Publisert 6. juni 2016 13:57

I en nylig artikkel i tidsskriftet Internasjonal politikk stiller Håvard Mokleiv Nygård spørsmålet “kan modeller og teorier for internasjonal politikk predikere fremtidige utfall?” (Nygård 2015: 468).[1] Nygårds svar er et ganske så entydig og rungende «ja». Nygårds drøfting av dette viktige spørsmålet er midlertid noe ensidig, og det kan være gode grunner til å nyansere denne problematikken litt.

Publisert 22. feb. 2016 13:39

’Das boot ist voll’ erklærte presidenten i det nøytrale Sveits i 1942.

Grensen ble stengt for jøder på flukt fra nazismen i Tyskland, med fatale konsekvenser. Jødene ble oppfattet som en trussel mot nasjonal identitet og en økonomisk byrde, mens ‘genuine flyktninger’ med ‘riktig’ bakgrunn slapp inn. Selvbildet av en liten nasjon som må holde sammen mot ytre farer har dype historiske røtter i dette fjellandet.

Hvordan begrunnes sortering av innvandrere til Norge i dag som har en nasjonal selvforståelse ikke så ulik den sveitsiske?

Av Anton Steen.

Innlegget ble opprinnelig publisert på MRbloggen 02.02.2016.