Våg å vite-pris til masteroppgave om våpenhviler

Hva gjør at våpenhviler varer? Det var spørsmålet Tora Sagård stilte seg. Nå har hun vunnet Våg å vite-prisen for oppgaven.

kvinne på Blindern

Avkrefter: Oppgaven min avkrefter en hypotese om at antall parter i konflikten har noe å si for varigheten av en våpenhvile, sier Tora Sagård.(Foto: Eirik Jacobsen/UiO)

Det er sjette år på rad at Våg og vite- prisene deles ut på SV-fakultetet. Prisene ble etablert under fakultetets 50-årsjubileum i 2013, da som en gave fra rektoratet. Prisene går til masteroppgaver fra ulike fagområdet på fakultetet, som utfordrer etablerte sannheter i samfunnet og som samtidig holder et høyt faglig nivå. Årets Våg å vite-priser ble delt ut torsdag 21- desember av prorektor Gro Bjørnerud Mo og prodekan Ingjerd Hoëm.

Tora Sagård vant prisen i kategori 2: «Peace and conflict studies; statsvitenskap» for oppgaven Causes of Ceasefire Failure A survival analysis, 1989-2017, avlagt ved Institutt for statsvitenskap I sin masteroppgave ser Tora Sagård på våpenhviler. Konkret undersøker hun hvorfor noen våpenhviler varer lenger enn andre. Veileder har vært professor Scott Gates.

Refleksjoner fra prisvinner Tora Sagård:

- Hva er det viktigste funnet i din masteroppgave?

- Det viktigste funnet i oppgaven er at både hvor omfattende våpenhvilen er samt hvorvidt konflikten har hatt tidligere våpenhviler som har feilet vil påvirke hvor lenge våpenhviler varer. Resultatene bekrefter det mange kanskje allerede har tenkt når det kommer til våpenhviler, samtidig som oppgaven også avkrefter en hypotese om at antall parter i konflikten har noe å si. Generelt viser oppgaven at mer forskning trengs når det kommer til våpenhviler, da lite eksisterer per dags dato.

- Hvorfor valgte du å skrive om dette temaet?

- Jeg ble ansatt som forskningsassistent på Peace Research Institute Oslo (PRIO) sommeren før jeg skulle starte å skrive master, hvor oppgaven min var å lage et nytt datasett på våpenhviler.  Dette gjorde at jeg fikk god forståelse og bred kunnskap om våpenhviler, samtidig som jeg var så heldig å få lov til å bruke det nye datasettet i en potensiell oppgave. Da jeg syntes jobben med å kode våpenhviler var spennende var det enkelt å velge å skrive oppgaven min om dette.

- Hva betyr prisen for deg?

- Den betyr veldig mye! Det er artig når man får anerkjennelse på noe man har brukt så mye tid på. Samtidig styrker det selvtilliten, og øker motivasjonen betraktelig for å gjøre om oppgaven til en artikkel!

- Hva er planene dine videre?

- Etter fullført master gikk jeg inn i en 100 prosent stilling som forskningsassistent på PRIO, hvor jeg fortsatt jobber. Planen er å jobbe der en liten stund til, så får vi se hva som skjer.

- Hva er drømmejobben i framtiden?

- Jeg trives veldig godt å jobbe innenfor krig og konflikt, og ideelt vil jeg fortsette med det. Men jeg er åpen for hvor det eventuelt blir.

Våg å vite-vinnere holder frem priser
Foto: UiO

Vinnerne av de andre kategoriene av årets Våg å vite priser

Hva vil det si å være donor-unnfanget?  Kan etnisk mangfold og fotball forebygge ekstremisme?   Og hvordan kan utvinning av fossilt brennstoff være bærekraftig? Det er aktuelle spørsmål til de tre andre Våg å vite-prisvinnerne:

I kategori 1: «Development geography; organisasjon, ledelse og arbeid; sosiologi; samfunnsgeografi; sosialantropologi» er årets vinner Martin Eggen Mogseth. Han får Våg å vite-prisen for oppgaven: Donor Conception and Unknown Kin: Reconsidering Identity and Family through Anonymous and Deanonymized Relations, avlagt ved Sosialantropologisk institutt. I sin masteroppgave har Eggen Mogseth - kort fortalt - undersøkt hva det kan innebære å være donorunnfanget, altså å være unnfanget via kjønnscelledonasjon. Veileder for Martin Eggen Mogseth har vært professor Marit Melhuus.

I kategori 3 «psykologi (master og profesjonsstudiet)» er årets vinner Ann-Cathrin Coenen for oppgaven: Investigating Ethnic Diversity in Soccer Teams as a Venue to Prevent Extremism: A Multi-Level Study, avlagt ved psykologisk institutt. I oppgaven undersøker Coenen etnisk i fotballag. Hun ser nærmere på om et slikt etnisk mangold kan brukes som en form for møteplass fr å avverge voldelig ekstremisme.  Veileder har vært førsteamanuensis Jonas R.Kunst.

I kategori 4: «Economics; samfunnsøkonomisk analyse, ESST; TIK» er årets vinner Jørgen Larsen med oppgaven Optimal Extraction of Fossil Fuels when Emissions cause Climate Change, avlagt ved Økonomisk institutt.Jørgen Larsen har i forbindelse med sin masteroppgave laget en modell, som undersøker om utvinning av fossilt brennstoff er bærekraftig. Veileder har vært professor Christian Traeger.

Løse globale problemer i framtiden

- Kritisk kunnskap er kanskje særlig viktig i en tid med store nasjonale og globale utfordringer.  Temaer som klima, økonomisk ulikhet, krig- og konfliktløsning, atomvåpen, energi og migrasjon er noen eksempler på de samfunnsutfordringene Norge og verden står overfor. Forhåpentligvis kan dere som tar utdanning på SV-fakultetet i dag, være med på å løse noen av disse globale problemene i framtiden, sa prorektor Gro Bjørnerud Mo i sin hilsningstale under prisutdelingen 21. november.

Av Gro Lien Garbo
Publisert 21. nov. 2019 15:47 - Sist endret 7. mai 2024 12:50