English version of this page

Dag Harald Claes tildeles prosjekt gjennom den nye Akademiaavtalen

Claes leder et prosjekt som skal undersøke spenningsfeltet mellom energimarkeder og energipolitikk. Det er ett av ni prosjekter ved UiO som finansieres gjennom den nye Akademiaavtalen mellom UiO og Equinor.

Dag Harald Claes og oljeplattform

Det grønne skiftet. Dag Harald Claes ved Institutt for statsvitenskap har fått prosjektmidler av Equinor for å undersøke energiomstilling og -sikkerhet i EU. Fotoillustrasjon: Colourbox & UiO.

– Både nasjonale, regionale og globale energisystemer står overfor omstillinger som krever politisk handling. Samtidig påvirker internasjonale politiske endringer nasjonal, regional og global energisikkerhet. Jeg finner det svært gledelig at Equinor vil bidra til forskning som kan belyse dette energipolitiske spenningsforholdet, sier Claes.

Energiuro

Prosjektet “Energiturbulens – den politiske responsen» skal undersøke forholdet mellom energiomstilling og energisikkerhet i dagens turbulente politiske situasjon. Spesielt vil de se på EUs energipolitikk og samspillet mellom 'energieksterne' endringer som pandemi, krig og klimaendringer på den ene siden, og markedene og industriell organisering av de ulike energisektorene, særlig olje, naturgass og fornybar energi på den andre.

– Det er behov for å forstå dynamikken mellom energimarkeder og energipolitikk ut fra helt nye forutsetninger, understreker Claes, som til daglig er professor ved Institutt for statsvitenskap ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet (SV).

Han forteller at prosjektet inngår i et pågående internasjonalt forskningssamarbeid med tittelen: «Energy in a Turbulent Era», der forskere fra USA, Storbritannia, Tyskland, Italia, Tsjekkia, Finland og Norge deltar.

Første til SV

Det er første gang SV-fakultet har fått støtte til et prosjekt gjennom Akademiaavtalen.

—  Energi og energiomstilling reiser mange samfunnsvitenskapelige spørsmål. Det er svært gledelig at også samfunnsvitenskapelig energiforskning nå har fått finansiering via denne avtalen. Tildelingen vil bidra til å bygge mer kompetanse om dette viktige temaet, sier SV-dekan Anne Julie Semb i en nyhetsartikkel på UiOs sentrale nettsider.

Gjennom Akademiaavtalen støttes Dag Harald Claes’ prosjekt med rundt 4 millioner kroner over 5 år. Noe som åpner for en phd- eller postdoktorstilling, ifølge professoren.

Totalt tilføres UiO inntil 57,5 millioner kroner over fem år. Målet med samarbeidet er å styrke forskning og utdanning innenfor strategisk viktige fag- og kompetanseområder for UiO og Equinor. Aktivitetene som blir finansiert er foreslått av forskere ved UiO, og ligger innenfor områder enhetene selv prioriterer for langsiktig grunnleggende forskning og utdanning.

De øvrige forskningsprosjektene handler overordnet om klimarisiko, energisystemer, materialteknologi og karbonlagring.

Akaademiavtalen ble signert 26. februar og gjelder for perioden 2024-2028. Avtalen forvaltes av en styringsgruppe med representanter fra Equinor og UiO.

Publisert 15. mars 2024 15:05 - Sist endret 15. mars 2024 15:39