Ønsker rabattak

Den nye bokloven skal være klar over sommeren. Litteratursosiolog Cecilie Naper og økonomiprofessor Karine Nyborg ønsker strengere krav til bokhandlene.

Bilde av Karine Nyborg
Karine Nyborg
Foto: UiO

Karine Nyborg er intervjuet av Klassekampen om den nye bokloven og innkjøpsrabattene fra forlag til bokhandlene. Intervjuet ble publisert i Klassekampen 01. juni.

– Fastprissystemet skulle sørge for at bokhandlene konkurrerer på kvalitet og mangfold. Men nå er det ikke bredde de konkurrerer på, men rabattene de får fra forlagene, sier Nyborg.

Som økonom synes hun generelt ikke at det skal være for mye inngrep i private avtaler.

– Hadde det vært snakk om salg av vaskemaskiner, ville det vært mindre farlig med store og mektige aktører. Men med boksalg er noe av poenget bredde. Da er det litt skummelt at kjedene bare blir større.

Les hele saken i 01.06.2022 utgaven av Klassekampen.

Publisert 10. juni 2022 13:47 - Sist endret 10. juni 2022 13:47