UiO sier nei til kjønnspoeng for gutter

– Etter en bred diskusjon og høringsrunde har vi konkludert med at UiO ikke kommer til å benytte seg av to ekstra kjønnspoeng for gutter, sier prorektor Inga Bostad. Avgjørelsen meldes nå til Kunnskapsdepartementet.

Leder ved PSI, Kjetil Sundet, ønsker kjønnspoeng for gutter ved profesjonsstudiet. (Foto: Lasse Moer/UiO)

Skal gutter få ekstra poeng ved opptak, og dermed forbigå skoleflinkere jenter i køen, bare fordi de er gutter? Det var spørsmålet som universitetsledelsen måtte ta stilling til. To ekstra poeng til gutter ville, håpet pådriverne, rette opp kjønnsbalansen ved fag som medisin, psykologi og odontologi. Her dankes stadig flere gutter ut av poengsterke jenter ved opptak, og fakultetene var bekymret for utviklingen.

– Det var særlig fagene odontologi og psykologi som ønsket kjønnspoeng. Men ledelsen ved Universitetet i Oslo (UiO) ønsket en prinsipiell holdning til bruken av dette, og nå har vi kommet frem til at kjønnspoeng ikke er noe for oss. I stedet må vi tenke på andre tiltak for å rekruttere gutter til disse fagene, sier Bostad.

En arbeidsgruppe fra SV-fakultetet, medisinsk og odontologisk fakultet gikk inn for at gutter skulle få kjønnspoeng ved opptak til studier ved deres fakulteter. Gruppas utredning har vært til høring og nå er saken klar.

– De fleste høringsinstansene gikk ikke inn for bruk av kjønnspoeng og det ble også ledelsens endelige standpunkt i saken, forteller Bostad

Publisert 18. apr. 2012 13:54 - Sist endret 4. apr. 2023 16:27