Karl Halvor Teigen utnevnes som æresdoktor

Professor emeritus Karl Halvor Teigen fra Universitetet i Oslo er blant utnevnelsene til æresdoktorat ved Universitetet i Bergen.

Emeritus Karl Halvor Teigen utnevnes til æresdoktor ved Universitetet i Bergen. 30. august holder han æresforelesning. Foto: Svein Harald Milde/PSI

Karl Halvor Teigen (født 1941) er prosessor emeritus fra Universitetet i Oslo, og er trolig en av vår tids mest betydningsfulle norske psykologer. Han har gitt vesentlige bidrag på flere av psykologiens områder, særlig innenfor de kognitive feltene som omhandler beslutningstaking og intuitive bedømmelser, hvor han nyter stor internasjonal anerkjennelse. Teigen har også vært en sentral forsker på psykologiens historie, og har utgitt flere bøker og en rekke tidsskriftsartikler på dette området. Ikke minst hans mye brukte «En Psykologihistorie» er velkjent for mange tusen psykologistudenter i Norge og Norden.

Publisert 27. aug. 2012 09:40 - Sist endret 11. mars 2024 15:41