Faglige interesser
Jeg er spesielt opptatt av utviklingspsykopatologi og hvordan ulik risiko bidrar til å forklare individuelle forskjeller hos barn både med hensyn til emosjonell og atferdsmessig utvikling. Min forskning har fokusert på individuell og familie risiko og hvordan ulike støttesystemer som vennskap, søskenrelasjoner og barnehage kan bidra til positiv utvikling hos barn (resiliens). Spesielt er jeg opptatt av hvordan forholdet mellom genetisk tilbøylighet og miljø gjensidig påvirker hverandre og forklarer sammenheng mellom emosjonelle og atferdsvansker på den ene siden og god tilpasning på den andre siden.
Jeg samarbeider også med forskere i Brisbane (Australia) og Montrèal (Canada) om hvordan søskenrelasjoner mellom tvillinger har betydning for atferd og vennerelasjoner. Jeg er spesielt interessert i metode og design for å forstå forskjeller mellom barn.
Undervisning
Utviklingspsykologi på bachelor- og masterprogrammet, samt profesjonsstudiet
- Psyc 2410, Wechsler testene
- Psy2205, Bio-psykosocial development
- Psy4205, Forebygging av psykiske lidelser hos barn og unge
- Psy4521 Project Development
Bakgrunn
-
Postdoktor ved Atferdssenteret
-
Gjesteforsker ved Institute of Psychiatry, King´s college, London og Queensland University of Technology, Brisbane.
-
Doktorgradsstipendiat ved psykologisk institutt. Mitt doktorgradsarbeid benyttet data hentet fra Den norske mor og barn-studien (MoBa) og data fra et nasjonalt tvillingstudie i Brisbane, Australia, ledet av Professor Karen Thorpe.
-
Mastergrad i psykologi fra Universitetet i Oslo.
-
Erfaring fra arbeid innen rusomsorg, dobbelkompetanseteam (rus og psykiatri) og Ped.Psykologisk-tjeneste.
Forskningsprosjekter
TRACE-LAB
Both animal and human studies have found exposure to prenatal stress to be associated with later adult disorders. Thus, investigating early risk pathways is crucial for prevention, as health-economic calculations show that initiatives introduced early in life have a greater impact on mental health, and are much cheaper, than measures that are implemented later.
With TRACE we aim to examine Early Life Stress and child and adolescent psychopathology. TRACE use data from the Norwegian Mother, Father and Child Cohort study to study the interplay between Environmental risks, genetic and epigenetic causes of later psychopathology. A particular focus of us is to explore epigenetic clocks in relation to adolescent mental health.
Psykiskhelse blant Unge under koronoapandemien:
Om prosjektet
Behovet for å høre til og ønsket om relasjoner er grunnleggende for menneskelig utvikling. Barns interaksjon med jevnaldrende er ofte gratis og basert på deres eget valg av ledsager, sammenlignet med samspillet med foreldrene. Vennskap er en av de viktigste typene av jevnaldrende forhold, og spiller en spesiell rolle for å utvikle sosial kompetanse og velvære i førskoleårene. I ungdomstiden spiller jevnaldrende en viktig rolle ettersom sosialiseringer og nærhet, intimitet og tillit blir avgjørende i ungdomsårene.
Formålet med forskningsprosjektet er å forstå mer hvordan tiden under Korona og Covid-19 oppleves for ungdom. Vi spør derfor om ungdom i alderen 16-18 år ønsker å delta i denne spørreundersøkelsen. I dette prosjektet lurer vi på hvordan ungdom opplever ensomhet og vennskap i en periode hvor skoler er stengt og sosial kontakt er svært begrenset. Hvordan har dette endret hverdagen, og hvordan påvirker denne nye hverdagen tid brukt på sosialemedier, internett og til spilling. Er det nye plattformer for interaksjon med venner?
The Matter of the First Friendship,
Dette studiet er ett longitudinelt prospektivt studie om barns vennskap og generelle emosjonelle og atferdsmessige fungering. Her følger vi barna over fireår og skal følge barna opp nå som de er i ungdomsalderen. Vi har særlig undersøkt hvordan utemiljø henger sammen med kognisjon, psykisk helse og skoleresultater.
Samarbeid
Mona Bekkhus samarbeider bl.a. med forskere ved Oxford University, Kings College London; Queensland University of Technology, Brisbane Australia.
Samarbeider med R-BUP og Atferdssenteret.