Mona Bekkhus

Bilde av Mona Bekkhus
English version of this page
Telefon +47 22845229
Rom S04-07
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsveien 3A Harald Schjelderups hus 0373 Oslo
Postadresse Postboks 1094 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

Jeg er spesielt opptatt av utviklingspsykopatologi og hvordan ulik risiko bidrar til å forklare individuelle forskjeller hos barn både med hensyn til emosjonell og atferdsmessig utvikling. Min forskning har fokusert på individuell og familie risiko og hvordan ulike støttesystemer som vennskap, søskenrelasjoner og barnehage kan bidra til positiv utvikling hos barn (resiliens).  Spesielt er jeg opptatt av hvordan forholdet mellom genetisk tilbøylighet og miljø gjensidig påvirker hverandre og forklarer sammenheng mellom emosjonelle og atferdsvansker på den ene siden og god tilpasning på den andre siden.

Jeg samarbeider også med forskere i Brisbane (Australia) og Montrèal (Canada) om hvordan søskenrelasjoner mellom tvillinger har betydning for atferd og vennerelasjoner. Jeg er spesielt interessert i metode og design for å forstå forskjeller mellom barn. 

Undervisning

Utviklingspsykologi på bachelor- og masterprogrammet, samt profesjonsstudiet

- Psyc 2410, Wechsler testene

- Psy2205, Bio-psykosocial development

- Psy4205, Forebygging av psykiske lidelser hos barn og unge

- Psy4521 Project Development

Bakgrunn

  • Postdoktor ved Atferdssenteret

  • Gjesteforsker ved Institute of Psychiatry, King´s college, London og Queensland University of Technology, Brisbane.

  • Doktorgradsstipendiat ved psykologisk institutt. Mitt doktorgradsarbeid benyttet data hentet fra Den norske mor og barn-studien (MoBa) og data fra et nasjonalt tvillingstudie i Brisbane, Australia, ledet av Professor Karen Thorpe. 

  • Mastergrad i psykologi fra Universitetet i Oslo.

  • Erfaring fra arbeid innen rusomsorg, dobbelkompetanseteam (rus og psykiatri) og Ped.Psykologisk-tjeneste.

Forskningsprosjekter

TRACE-LAB

Both animal and human studies have found exposure to prenatal stress to be associated with later adult disorders. Thus, investigating early risk pathways is crucial for prevention, as health-economic calculations show that initiatives introduced early in life have a greater impact on mental health, and are much cheaper, than measures that are implemented later.

With TRACE we aim to examine Early Life Stress and child and adolescent psychopathology. TRACE use data from the Norwegian Mother, Father and Child Cohort study to study the interplay between Environmental risks, genetic and epigenetic causes of later psychopathology. A particular focus of us is to explore epigenetic clocks in relation to adolescent mental health.

Psykiskhelse blant  Unge under koronoapandemien:

Om prosjektet

Behovet for å høre til og ønsket om relasjoner er grunnleggende for menneskelig utvikling. Barns interaksjon med jevnaldrende er ofte gratis og basert på deres eget valg av ledsager, sammenlignet med samspillet med foreldrene. Vennskap er en av de viktigste typene av jevnaldrende forhold, og spiller en spesiell rolle for å utvikle sosial kompetanse og velvære i førskoleårene. I ungdomstiden spiller jevnaldrende en viktig rolle ettersom sosialiseringer og nærhet, intimitet og tillit blir avgjørende i ungdomsårene.

Formålet med forskningsprosjektet er å forstå mer hvordan tiden under Korona og Covid-19 oppleves for ungdom. Vi spør derfor om ungdom i alderen 16-18 år ønsker å delta i denne spørreundersøkelsen. I dette prosjektet lurer vi på hvordan ungdom opplever ensomhet og vennskap i en periode hvor skoler er stengt og sosial kontakt er svært begrenset. Hvordan har dette endret hverdagen, og hvordan påvirker denne nye hverdagen tid brukt på sosialemedier, internett og til spilling. Er det nye plattformer for interaksjon med venner?

 

The Matter of the First Friendship

Dette studiet er ett longitudinelt prospektivt studie om barns vennskap og generelle emosjonelle og atferdsmessige fungering. Her følger vi barna over fireår og skal følge barna opp nå som de er i ungdomsalderen. Vi har særlig undersøkt hvordan utemiljø henger sammen med kognisjon, psykisk helse og skoleresultater.

Samarbeid

Mona Bekkhus samarbeider bl.a. med forskere ved Oxford University, Kings College London; Queensland University of Technology, Brisbane Australia. 

Samarbeider med R-BUP og Atferdssenteret.

Emneord: Forebyggingspsykologi, Utviklingspsykologi, Resiliens, barns sosiale utvikling, Avdeling for helse- utviklings- og personlighetspsykologi

Publikasjoner

  • Hygen, Beate Wold; Skalicka, Vera; Coplan, Robert; Fredriksen, Eivor; von Soest, Tilmann & Bekkhus, Mona (2024). Norwegian Adolescents in the Initial Stages of COVID-19 Restrictions. Links between In-Person vs Digital Interactions, Digital Media Use Loneliness, and Mental Health Problems among . Journal of Media Psychology. ISSN 1864-1105. doi: 10.1027/1864-1105/a000401.
  • Solberg, Berit Skretting; Kvalvik, Liv Grimstvedt; Instanes, Johanne Telnes; Hartman, Catharina A.; Klungsøyr, Kari & Li, Lin [Vis alle 20 forfattere av denne artikkelen] (2023). Maternal Fiber Intake During Pregnancy and Development of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms Across Childhood: The Norwegian Mother, Father, and Child Cohort Study. Biological Psychiatry. ISSN 0006-3223. doi: 10.1016/j.biopsych.2023.12.017.
  • Schellhas, Laura; Monasso, Giulietta S.; Felix, Janine F.; Jaddoe, Vincent WV; Huang, Peiyuan & Fernández-Barrés, Sílvia [Vis alle 17 forfattere av denne artikkelen] (2023). Maternal caffeine consumption during pregnancy and offspring cord blood DNA methylation: an epigenome-wide association study meta-analysis. Epigenomics. ISSN 1750-1911. 15(22), s. 1179–1193. doi: 10.2217/epi-2023-0263. Fulltekst i vitenarkiv
  • Szekely, Eszter; Laplante, David P; Tiemeier, Henning; Evans, Jonathan; Pearson, Rebecca M. & Bekkhus, Mona [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). The DREAM BIG project as a model for harmonizing early measures of parental care and parent-child interactions across epidemiological cohorts. in Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 2813-4540. 2. doi: 10.3389/frcha.2023.1206922. Fulltekst i vitenarkiv
  • Ebad Fardzadeh, Haghish; Nes, Ragnhild Bang; Obaidi, Milan; Qin, Ping; Stänicke, Line Indrevoll & Bekkhus, Mona [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Unveiling Adolescent Suicidality: Holistic Analysis of Protective and Risk Factors Using Multiple Machine Learning Algorithms. Journal of Youth and Adolescence. ISSN 0047-2891. 53, s. 507–525. doi: 10.1007/s10964-023-01892-6. Fulltekst i vitenarkiv
  • Tsotsi, Stella; Goh, Shaun; Coplan, Robert J.; Bølstad, Evalill; Czajkowski, Nikolai Olavi & Smajlagic, Dinka [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Co-occurrence of internalizing difficulties and aggression in early childhood and risk of mental health problems in middle childhood. International Journal of Behavioral Development. ISSN 0165-0254. 47(5), s. 384–396. doi: 10.1177/01650254231187902. Fulltekst i vitenarkiv
  • Oftedal, Aurora; Tsotsi, Stella; Kaasen, Anne; Kozlowski Mayerhofer, Lilian Juliane; Røysamb, Espen & Smajlagic, Dinka [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Anxiety and depression in expectant parents: ART versus spontaneous conception. Human Reproduction. ISSN 0268-1161. 38(9), s. 1755–1760. doi: 10.1093/humrep/dead133.
  • Ferschmann, Lia; Overweg, Ingrid; Dégeilh, Fanny; Bekkhus, Mona; Havdahl, Alexandra & von Soest, Tilmann Martin [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Development of prosocial behavior and inhibitory control in late childhood: A longitudinal exploration of sex differences and reciprocal relations. Child Development. ISSN 0009-3920. 95(1), s. 313–323. doi: 10.1111/cdev.13978. Fulltekst i vitenarkiv
  • Svendsrud, Hedvig; Fredriksen, Eivor; Moe, Vibeke; Smith, Lars; Tsotsi, Stella & Ullebø, Anne Karin [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2023). Becoming Dad: Expectant Fathers’ Attachment Style and Prenatal Representations of the Unborn Child. Children. ISSN 2227-9067. 10(7). doi: 10.3390/children10071187.
  • Ulset, Vidar Sandsaunet; Borge, Anne Inger Helmen; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara & Bekkhus, Mona (2023). Link of outdoor exposure in daycare with attentional control and academic achievement in adolescence: Examining cognitive and social pathways. Journal of Environmental Psychology. ISSN 0272-4944. 85. doi: 10.1016/j.jenvp.2022.101942.
  • Bekkhus, Mona; McVarnock, Alicia; Coplan, Robert J.; Ulset, Vidar Sandsaunet & Kraft, Brage (2023). Developmental changes in the structure of shyness and internalizing symptoms from early to middle childhood: A network analysis. Child Development. ISSN 0009-3920. doi: 10.1111/cdev.13906.
  • Stänicke, Line Indrevoll; Kurseth, Pauline Olin & Bekkhus, Mona (2023). ‘Everything turned upside down’: A thematic analysis of adolescents’ experiences of everyday life during COVID-19 restrictions. Scandinavian Journal of Public Health. ISSN 1403-4948. doi: 10.1177/14034948231152272. Fulltekst i vitenarkiv
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils; Hjemdal, Odin; Czajkowski, Nikolai Olavi & Kaasen, Anne (2022). Long-Term Impact of Diagnosed Fetal Anomaly on Parental Traumatic Stress, Resilience, and Relationship Satisfaction. Journal of Pediatric Psychology. ISSN 0146-8693. 48(2), s. 181–192. doi: 10.1093/jpepsy/jsac085. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkhus, Mona; Lee, Yunsung; Samuelsen, Sven Ove; Tsotsi, Stella & Magnus, Per Minor (2022). Maternal and paternal anxiety during pregnancy: Comparing the effects on behavioral problems in offspring. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 17(10). doi: 10.1371/journal.pone.0275085. Fulltekst i vitenarkiv
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils; Czajkowski, Nikolai Olavi & Kaasen, Anne (2022). The impact of diagnosed fetal anomaly, diagnostic severity and prognostic ambiguity on parental depression and traumatic stress: a prospective longitudinal cohort study. Acta Obstetricia et Gynecologica Scandinavica. ISSN 0001-6349. 101(11), s. 1291–1299. doi: 10.1111/aogs.14453. Fulltekst i vitenarkiv
  • Clayborne, Zahra M.; Nilsen, Wendy; Torvik, Fartein Ask; Gustavson, Kristin; Bekkhus, Mona & Gilman, Stephen [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Positive maternal mental health attenuates the associations between prenatal stress and children’s internalizing and externalizing symptoms. European Child and Adolescent Psychiatry. ISSN 1018-8827. doi: 10.1007/s00787-022-01999-4. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkhus, Mona; Lee, Yunsung; Brandlistuen, Ragnhild Eek; Samuelsen, Sven Ove & Magnus, Per Minor (2021). Maternal Anxiety and Infants Birthweight and Length of Gestation. A sibling design. BMC Psychiatry. ISSN 1471-244X. 21. doi: 10.1186/s12888-021-03620-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Clayborne, Zahra M.; Nilsen, Wendy; Torvik, Fartein Ask; Gustavson, Kristin; Bekkhus, Mona & Gilman, Stephen E. [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2021). Prenatal maternal stress, child internalizing and externalizing symptoms, and the moderating role of parenting: Findings from the Norwegian mother, father, and child cohort study. Psychological Medicine. ISSN 0033-2917. doi: 10.1017/S0033291721004311. Fulltekst i vitenarkiv
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils; Braithwaite, Elizabeth; Bollerslev, Jens & Godang, Kristin [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Changes in maternal cortisol, cortisol binding globulin and cortisone levels following diagnosis of fetal anomaly. Psychoneuroendocrinology. ISSN 0306-4530. 135. doi: 10.1016/j.psyneuen.2021.105574. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkhus, Mona; Baldwin, Daniella; Coplan, Robert; von Soest, Tilmann; Skaret, Synne & Ulset, Vidar Sandsaunet [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). Examining Launch and Snare Effects in the Longitudinal Associations between Shyness and Socio-Emotional Difficulties in Childhood. Social Development. ISSN 0961-205X. doi: 10.1111/sode.12528.
  • Ulset, Vidar; Czajkowski, Nikolai Olavi; Staton, Sally; Smith, Simon C.; Pattinson, Cassandra & Allen, Alicia [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2021). Environmental Light Exposure, Rest-Activity Rhythms, and Symptoms of Inattention and Hyperactivity: An Observational Study of Australian Preschoolers. Journal of Environmental Psychology. ISSN 0272-4944. doi: 10.1016/j.jenvp.2021.101560.
  • Bekkhus, Mona; Oftedal, Aurora; Braithwaite, Elizabeth; Haugen, Guttorm & Kaasen, Anne (2020). Paternal psychological stress after detection of fetal anomaly during pregnancy. A prospective longitudinal observational study. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 11:1848, s. 1–13. doi: 10.3389/fpsyg.2020.01848. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkhus, Mona; von Soest, Tilmann & Fredriksen, Eivor (2020). Psykisk helse hos ungdommer under covid-19. Om ensomhet, venner og sosiale medier. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 57(7), s. 492–501.
  • Ulset, Vidar; Czajkowski, Nikolai Olavi; Kraft, Brage; Kraft, Pål; Wikenius, Ellen & Kleppestø, Thomas Haarklau [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2019). Are unpopular children more likely to get sick? Longitudinal links between popularity and infectious diseases in early childhood . PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 14(9), s. 1–14. doi: 10.1371/journal.pone.0222222. Fulltekst i vitenarkiv
  • Lezhnieva, Natalia; Fredriksen, Per Morten & Bekkhus, Mona (2018). Peer relationships and quality of life in 11-12-year-old children: The Health Oriented Pedagogical Project (HOPP). Scandinavian Journal of Public Health. ISSN 1403-4948. 46(21), s. 74–81. doi: 10.1177/1403494818767788. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bekkhus, Mona; Lee, Yunsung; Nordhagen, Rannveig; Magnus, Per; Samuelsen, Sven Ove & Borge, Anne Inger Helmen (2018). Re-examining the link between prenatal maternal anxiety and child emotional difficulties, using a sibling design. International Journal of Epidemiology. ISSN 0300-5771. 47(1), s. 156–165. doi: 10.1093/ije/dyx186. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wikenius, Ellen; Bekkhus, Mona; Martinsen, Pål Gunnar & Myhre, Anne Margrethe (2017). Betydningen av stress tidlig i livet for epigenetisk variasjon : hva vet vi, og hva betyr det? Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 54(7), s. 626–636.
  • Ulset, Vidar; Vitaro, Frank; Brendgen, Mara Rosemarie; Bekkhus, Mona & Borge, Anne Inger Helmen (2017). Time spent outdoors during preschool: Links with children's cognitive and behavioral Development. Journal of Environmental Psychology. ISSN 0272-4944. 52, s. 69–80. doi: 10.1016/j.jenvp.2017.05.007.
  • Küenzlen, Heidi; Bekkhus, Mona; Thorpe, Karen & Borge, Anne Inger Helmen (2016). Potential traumatic events in early childhood and behavioural resilience: a longitudinal case control study. European Journal of Developmental Psychology. ISSN 1740-5629. 13(3), s. 394–406. doi: 10.1080/17405629.2016.1150174.
  • Bekkhus, Mona; Brendgen, Mara; Czajkowski, Nikolai Olavi; Vitaro, Frank; Dionne, Ginette & Boivin, Michel (2016). Associations between Sibling Relationship Quality and Friendship Quality in Early Adolescence: Looking at the Case of Twins. Twin Research and Human Genetics. ISSN 1832-4274. 19(2), s. 125–135. doi: 10.1017/thg.2016.9.
  • Bekkhus, Mona; Staton, Sally; Borge, Anne Inger Helmen & Thorpe, Karen (2014). Do twins differ from single-born children on rates of behavioral difficulty in early childhood? a study of sibling relationship risk factors. Twin Research and Human Genetics. ISSN 1832-4274. 17(4), s. 288–295. doi: 10.1017/thg.2014.39.
  • Bekkhus, Mona (2014). Kan barn være utsatt for risiko før de er født? Om prenatale virkningsmekanismer. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 49(2), s. 17–22.
  • Holte, Arne; Barry, Margaret M.; Bekkhus, Mona; Borge, Anne Inger Helmen; Bowes, Lucy & Casas, Ferran [Vis alle 25 forfattere av denne artikkelen] (2014). Psychology of Child Well-Being. I Ben-Arieh, Asher; Casas, Ferran; Frønes, Ivar & Korbin, Jill E. (Red.), Handbook of child well-being : theories, methods and policies in global perspective. Springer. ISSN 978-90-481-9062-1. s. 555–631. doi: 10.1007/978-90-481-9063-8_13.
  • Bekkhus, Mona (2012). Familierisiko og atferdsvansker : årsak og virkning. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364. 47(2), s. 3–8.
  • Bekkhus, Mona; Rutter, Michael; Maughan, Barbara & Borge, Anne Inger Helmen (2011). The effects of group daycare in the context of paid maternal leave and high quality provision. European Journal of Developmental Psychology. ISSN 1740-5629. 8(6), s. 681–696. doi: 10.1080/17405629.2011.602232.
  • Bekkhus, Mona; Staton, Sally; Borge, Anne Inger Helmen & Thorpe, Karen (2011). Conflict, Closeness and Comfort: The Inter-Twin Relationship as a Risk Factor for Behavioral Difficulties. Twin Research and Human Genetics. ISSN 1832-4274. 14(5), s. 444–451. doi: 10.1375/twin.14.5.444.
  • Bekkhus, Mona; Rutter, Michael; Barker, Edward D & Borge, Anne Inger Helmen (2011). The Role of Pre- and Postnatal Timing of Family Risk Factors on Child Behavior at 36 months. Journal of Abnormal Child Psychology. ISSN 0091-0627. 39(4), s. 611–621. doi: 10.1007/s10802-010-9477-z.
  • Bekkhus, M; Skjøthaug, Thomas; Nordhagen, Rannveig & Borge, AIH (2010). Intrauterine exposure to caffeine and inattention/overactivity in children. Acta Paediatrica. ISSN 0803-5253. 99(6), s. 925–928. doi: 10.1111/j.1651-2227.2010.01744.x.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

  • Høberg, André; Solberg, Berit Skretting; Haavik, Jan; Smajlagic, Dinka; Havdahl, Alexandra & Bekkhus, Mona [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Genetically Informed Early Identification of Attention Deficit Hyperactivity Disorder Symptoms in the Norwegian Mother, Father and Child Cohort Study (MoBa).
  • Haftorn, Kristine Løkås; Braithwaite, Elizabeth C; Page, Christian Magnus; Oftedal, Aurora; Ayorech, Ziada & Kaasen, Anne [Vis alle 8 forfattere av denne artikkelen] (2023). Does DNA methylation at the OXTR gene mediate associations between maternal lifetime history of depression and poor breastfeeding outcomes?
  • Smajlagic, Dinka; Tsotsi, Stella; Gjerdevik, Miriam; Page, Christian Magnus; Zayats, Tetyana & Austerberry, Chloe [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2022). Parent-of-origin effects in childhood aggression.
  • Bekkhus, Mona (2022). Rampenissen. [Radio]. NRK P1.
  • Bekkhus, Mona & Tangvald-Pedersen, Aslaug (2022). 3 Eksperter slik får du robuste barn. [Avis]. VG.
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils & Kaasen, Anne (2022). The development of parental traumatic stress following the detection of fetal anomaly.
  • Oftedal, Aurora; Tsotsi, Stella; mayerhofer, lilian; Kaasen, Anne; Smajlagic, Dinka & Bekkhus, Mona (2022). Maternal and paternal anxiety and depression in pregnancies using assisted reproductive technology compared to spontaneous conception.
  • Tsotsi, Stella; Goh, shaun; Czajkowski, Nikolai Olavi; Smajlagic, Dinka; Coplan, Robert & Bølstad, Evalill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). The co-occurrence of emotional difficulties and aggression in early childhood and the risk of later mental health outcomes: The Norwegian Mother, Father and Child Cohort.
  • Ulset, Vidar Sandsaunet; barker, ted; Smajlagic, Dinka; Zayats, Tetyana; Kraft, Brage & Bekkhus, Mona (2022). Prenatal dietary inflammation, language problems, and ADHD symptoms: Moderating role of polygenic risk. Poster presentation at the 26th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Beharvioral Development .
  • Bekkhus, Mona (2022). Developmental changes in the structure of shyness and internalizing symptoms from early to middle childhood: A Network Analyses, .
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils & Kaasen, Anne (2022). The impact of diagnosed fetal anomaly, diagnostic severity, and prognostic ambiguity on parental depression and traumatic stress.
  • Bekkhus, Mona (2022). Mental health of adolescents during the covid-19 pandemic-loneliness, friends and social networks.
  • Bekkhus, Mona (2022). The covid-19 pandemic: The impact on adolescence, parents and gender equality.
  • Ulset, Vidar Sandsaunet & Bekkhus, Mona (2022). Familie Vennskap, skole og barnehage kan bidra til resiliens og positiv utvikling hos barn og unge. I Lundgren, Charlotte (Red.), Psykisk oppvekst. Barn og unges psykiske helse fra 0-25 år. Rådet for psykisk helse. ISSN 978-82-91635-46-0. s. 177–182.
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils & Kaasen, Anne (2021). Utvikling av symptomer på depresjon og posttraumatisk stress etter påvist fosteravvik ved ultralyd.
  • Oftedal, Aurora; Bekkhus, Mona; Haugen, Guttorm Nils & Kaasen, Anne (2021). The relation of traumatic stress to cortisol following the detection of fetal anomaly.
  • Bekkhus, Mona (2021). Flere med alvorlige spiseforstyrrelser og økning i ensomhet og angst. Er sosiale medier synderen. [Avis]. Aftenbladet.
  • Bekkhus, Mona (2021). Mental health of adolescents during the COVID-19 pandemic - Loneliness, friends and social networks.
  • Oftedal, Aurora; Strand, Martine; Bekkhus, Mona & Kaasen, Anne (2020). Personality as a risk factor for depression following the detection of fetal anomalies.
  • Bekkhus, Mona (2020). Forståelsen for de unge under koronarestriksjonene har svikta. [Internett]. Forskning.no.
  • Bekkhus, Mona (2020). Betaler Isolasjon med ensomhet. [Fagblad]. Psykologitidsskriftet.
  • Bekkhus, Mona & Skaret, Synne (2020). Betydyningen av sosial sjenanse i barndommen. [Internett]. Utdanningsforskning.no.
  • oftedahl, Aurora; Strand, Martine; Bekkhus, Mona & Kaasen, Anne (2020). PERSONALITY AS A RISK FACTOR FOR DEPRESSION AFTER THE DETECTION OF FETAL ANOMALIES.
  • Thorpe, Karen; Staton, Sally & Bekkhus, Mona (2020). Twins and Other Multiples. I Hupp, Stephen & Jewell, Jeremy D (Red.), The Encyclopedia of Child and Adolescent Development. John Wiley & Sons. ISSN 9781119171492. doi: 10.1002/9781119171492.wecad219.
  • Bekkhus, Mona; oftedahl, Aurora & Kaasen, Anne (2019). Prenatal Risks, Parental Functioning and Child Development .
  • Skaret, Synne; Bekkhus, Mona & Borge, Anne Inger Helmen (2019). Betydning av sosial sjenanse i barndommen. Psykologi i kommunen (PIK). ISSN 1892-3364.
  • Bekkhus, Mona (2017). Mors angst under svangerskapet skader ikke barnet. [Avis]. Nrk.
  • Bekkhus, Mona (2016). Resiliens – hva kjennetegner ungdom som klarer seg bra? . I Lingås, Lars Gunnar & Høsøien, Unni (Red.), Utdanningsvalg : Identitet og danning. Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205491793. s. 147–162.
  • Bekkhus, Mona (2013). Kan "å hjelpe" føre til psykopatologi? Psykologisk tidsskrift. ISSN 1501-7508. 17(01), s. 14–19.
  • Bekkhus, Mona (2012). Resiliens -hvorfor klarer noen barn seg på tross av risiko?
  • Bekkhus, Mona (2012). Pre -and postnatal risk research and behaviour problems in early childhood. A longitudinal cohort study from early preganncy to 36 months. Unipub forlag.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 29. juni 2012 09:00 - Sist endret 25. mai 2023 08:45