TIK-konferanse over alle forventninger

Torskens immunitet, forbedring av jordsmonn, miljøøkonomi og oljas fremtid var blant temaene som ble presentert og diskutert under den 6. nordiske STS-konferansen, som TIK nylig var vertskap for.

Arrangørene bak STS-konferansen. Fem smilende kvinner foran en stor bygning.

TIK-crewet f.v. Gro Stueland Skorpen, Ingrid Helene Johnsen, Hanne Castberg Tresselt, Tone Druglitrø og Kristin Asdal (Foto: Svein Harald Milde)

Hele 450 deltakere fra verden over vrimlet rundt mellom parallellsesjoner og hovedtaler i Universitetsbiblioteket og Harriet Holters hus.

Til sammen arrangerte TIK - Senter for teknologi, innovasjon og kultur syv parallellsesjoner med omkring 44 paneler og fire hovedtaler over tre dager.

Høyt faglig nivå

Instituttleder på TIK, Kristin Asdal, er veldig fornøyd med gjennomføringen.

– Konferansen gikk helt spesielt bra. Jeg er antagelig Blinderns stolteste og mest fornøyde instituttleder akkurat nå, sier Asdal.

– TIK-crewet som sto bak dette arrangementet var helt fantastisk. Drøssevis av deltakere har kommet til meg og sagt at dette virkelig var en av de beste konferansene de noensinne har vært på.

– Så var nivået på det faglige innholdet veldig spennende også – med keynotes om helt aktuelle temaer, som utfordringer i det digitale og utfordringer med økonomisk og finansiell verdsetting av natur.

Fire personer i panelsamtale i et auditorium.
Status i 2023. Instituttleder ved TIK, Kristin Asdal (lengst til høyre), i samtale med finske Sampsa Hyysalo, danske Torben Elgaard Jensen og svenske Francis Lee i et panel som gjorde opp status for nordiske teknologi- og vitenskapsstudier (STS), ti år etter den første nordiske STS-konferansen i Trondheim i 2013 (Foto: Amir Mirzadeh/ TIK)

Fire år siden sist

Forrige nordiske STS-konferanse var heldigital og arrangert av Danmark i 2021, mens den forrige fysiske konferansen gikk av stabelen før pandemien, i 2019, i Finland.

– Det var vår tur i år. Men det var også en god anledning til å vise fram alt TIK og UiO har å by på, og i bredere forstand, mye god samfunnsvitenskapelig forskning med STS-perspektiver i Norge, sier stipendiat Gro Stueland Skorpen, en av arrangørene for den store konferansen.

Fra TIK deltok:

Susanne Bauer, Tone Druglitrø, Kristin Asdal, Stine Engen, Marie Stilling, Ana Delgado, Hanne Tresselt, Gro Stueland Skorpen, Magnus Guldbrandsen, Kjersti Aalbu, Jørgen Finstad, Bård Lahn, Tone Huse, Martin Refseth, Rakesh Paul, Tanja Knaus og Knut Jørgen Vie.

Fra SAI deltok:

Marianne Lien, Camelia Dewan, Elisabeth Schober og Henrik Sinding-Larsen deltok også i panelene.

– Innen feltet STS er vi opptatt av det materielle. Derfor var det fint å få sjansen til å vise fram vakre Blindern campus, hvor det aller meste av konferansen foregikk, i feiende flott sommervær, sier hun.

Teknologi og vitenskap hånd i hånd

Neste nordiske STS-konferanse blir om to år i Stockholm.

For de som lurer på hva STS betyr, står akronymene for teknologi- og vitenskapsstudier (Science and Technology Studies).

STS er et tverrfaglig forskningsfelt som studerer forholdet mellom vitenskap, teknologi og samfunn. Det er en kunnskapssosiologisk forskningstradisjon, som både er opptatt av å forstå hvordan vitenskapelig kunnskap blir etablert og hvordan den virker i samfunnet.

– Det er samtidig en litt aktivistisk forskningstradisjon, som har vært og er en vesentlig drivkraft i å drive fram forskning, der vi som samfunns- og kulturforskere forholder oss til de store samfunnsutfordringene, forklarer Asdal.

Særlig gjelder det forskning på natur, livsvitenskap, det digitale, og klima, ifølge instituttlederen.

Publikum soler seg utenfor Universitetsbiblioteket
På lag med værgudene. Det faglige nivået var høyt og stemningen god på Nordic STS-konferansen. Blindern campus viste seg fra sin beste side da 450 forskere og studenter innen feltet teknologi- og vitenskapsstudier (STS) gjestet UiO tidligere i juni (Foto: Amir Mirzadeh/ TIK).
Publisert 20. juni 2023 12:49 - Sist endret 8. mai 2024 14:59