Økonomisk støtte

Fagutvalget fordeler midler til studentvelferd på vegne av Psykologisk institutt. Dette deles ut som driftsstøtte til etablerte foreninger og prosjekt- og arrangementstøtte til andre som vil være med å skape studentaktivitet på PSI.

Driftsstøtte


Studentforeninger ved Psykologisk institutt har anledning til å søke Fagutvalget om driftsstøtte. Driftsstøtte kan eksempelvis være støtte til innkjøp av nødvendige artikler, støtte til planlagte arrangement gjennom semesteret eller noe helt annet - hva akkurat deres forening trenger er individuelt, og det anbefales at dere tar en vurdering av dette før søknaden sendes inn.

Fristen for å søke er 15. februar i vårsemesteret og 15. september i høstsemesteret, og alle søknader om driftsstøtte samles opp og behandles samtidig etter fristen.

Søknaden må inneholde følgende:

  • Søknadsansvarlig: Personen som er ansvarlig for søknaden og som fagutvalget kan kontakte dersom vi har spørsmål.
  • E-post til søknadsansvarlig: E-posten til personen som er ansvarlig for søknaden. Skriv inn din egen e-post, og ikke foreningens e-post. Vi sender mail til denne e-posten dersom vi har spørsmål, derfor er det viktig at denne e-posten er aktivt i bruk. 
  • Søknadstekst: Skal følge malen for driftsstøtte (.docx). Det er ikke nødvendig å skrive veldig langt, men svar på alle spørsmålene i malen. Der det trengs begrunnelse er det viktig at dette gis, slik at vi kan vurdere søknaden deres så godt som mulig. Søknadstekster som ikke følger Fagutvalgets mal vil ikke behandles.
  • Budsjett: Skal følge Fagutvalget sin regnskapsmal (xlsx).
  • Regnskap: Skal fylles inn i budsjetter som ble sendt inn med forrige søknad. Forklar eventuelle avvik og forskjeller mellom budsjettet og regnskapet i kommentarfeltet til høyre i malen.

Søknader sendes til fagutvalget@psykologi.uio.no

Merk: Foreninger er selv ansvarlig for å sette seg inn i gjeldende reglement for utbetaling av økonomisk støtte. Innvilget støtte utbetales i inneværende semester. Dersom ikke faktura eller kvitteringer er mottatt før fristen ved semesterets slutt, faller støtten bort. Vi anbefaler at alle foreninger har en økonomiansvarlig som kan ha kontroll på dette.

Prosjekt- og arrangementstøtte


Studentaktivitet uten noen fast organisasjon kan også søke om denne typen økonomisk støtte.

Behandlingstid: Behandlingstiden på søknader for arrangementsstøtte er opp til 14 dager. Husk å søke om støtte i god tid før arrangementet, slik at vi får behandlet søknaden før arrangementet holdes.

Søknader må inneholde følgende:

  • Søknadsansvarlig: Personen som er ansvarlig for søknaden og som fagutvalget kan kontakte dersom vi har spørsmål.
  • E-post til søknadsansvarlig: E-posten til personen som er ansvarlig for søknaden. Skriv inn din egen e-post, og ikke foreningens e-post. Vi sender mail til denne e-posten dersom vi har spørsmål, derfor er det viktig at denne e-posten er aktivt i bruk.
  • Beskrivelse av prosjektet eller arrangementet: Skal følge malen for arrangementsstøtte. Det er ikke nødvendig å skrive veldig langt, men svar på alle spørsmålene i malen. Der det trengs begrunnelse er det viktig at dette gis, slik at vi kan vurdere søknaden deres så godt som mulig. Søknadstekster som ikke følger Fagutvalgets mal vil ikke behandles.
  • Budsjett: (med forventede inntekter og spesifikasjon av ulike utgifter) bruk Fagutvalget sin regnskapsmal (xlsx).

Søknaden sendes til fagutvalget@psykologi.uio.no

Merk: Søker er selv ansvarlig for å sette seg inn i gjeldende reglement for utbetaling av økonomisk støtte. Innvilget støtte utbetales i inneværende semester. Dersom ikke faktura eller kvitteringer er mottatt før fristen, faller støtten bort.

Hva slags arrangementer støtter Fagutvalget?


Det er forskjellige typer arrangement det går an å søke om støtte til. I hovedsak vil arrangementet være enten et åpent eller lukket.

Åpent arrangement: Et åpent arrangement er åpent for alle studenter på PSI. Dette vil si at hvilken som helst student som tilhører PSI har mulighet til å melde seg på. Det kan være antallsbegrensninger på et åpent arrangement, men det er ingen begrensninger på hvem som kan melde seg på. Eksempler på et åpent arrangement kan være quiz for alle studenter på PSI eller et foredrag med innleid foreleser.

Delvis åpent arrangement: Et delvis åpent arrangement er teknisk sett åpent for alle som studerer på PSI. Det kan være et arrangement som medlemmer av en bestemt forening kan delta på. Grunnen til at arrangementet er delvis åpent, er fordi hvem som helst kan melde seg inn i foreningen og dermed også ha mulighet til å delta på arrangementet. Et eksempel på et delvis åpent arrangement kan være fotballtrening for medlemmer av en forening.

Lukket arrangement: Et lukket arrangement er kun åpent for medlemmer av en bestemt gruppe. Det vil si at ikke alle på PSI har mulighet til å delta på et lukket arrangement. En slik gruppe kan for eksempel være et kull, eller styret til en forening. Gruppen utgjør altså et lite utvalg av studentene på PSI, og ofte er det er ikke mulig å velge å bli med i denne gruppen. Eksempler på et lukket arrangement kan være hyttetur for profesjonsstudenter på et bestemt semester eller en kullfest. Det er ikke alltid Fagutvalget har mulighet til å innvilge støtte til lukkede arrangementer, og når vi mottar slike søknader foretar vi alltid en individuell vurdering. Et lukket arrangement som er blitt godkjent en gang, godkjennes ikke nødvendigvis igjen.

 

Merk: Fagutvalget sitter på en begrenset mengde med penger, og dette betyr at vi ofte må foreta prioriteringer når det kommer til hva slags arrangementer vi kan innvilge støtte til. I tillegg har Fagutvalget ulik mengde med penger fra år til år og semester til semester. Åpne, og delvis åpne, arrangementer prioriteres ovenfor lukkede arrangementer. Dette er fordi flere studenter har mulighet til å delta på åpne og delvis åpne arrangementer, uavhengig av hvilken retning (bachelor/master/profesjon) og kull de tilhører. Fagutvalget støtter lukkede arrangementer, men retningslinjene er noe annerledes for et lukket arrangement. 

Retningslinjene for alle typer arrangement finner du nedenfor.

Hva kan Fagutvalget innvilge støtte til?


Fagutvalget utviser skjønn på hva som støttes og med hvilket beløp, men har laget følgende retningslinjer for hva som støttes:

Retningslinjer for åpne og delvis åpne arrangementer:

Mat: På arrangementer for studenter kan vi innvilge penger til mat for personer som deltar på arrangement for inntil 100 kr per person. De samme reglene gjelder for mat for frivillige eller medlemmer av foreninger på lange møter, arrangementer o.l. dersom dette er nødvendig. Det er viktig at dere begrunner behovet for dette i søknaden.

Alkohol: Støttes ikke.

Aktiviteter: Diverse aktiviteter støttes med opp til 150kr per person. 

Overnatting: Overnatting støttes med opp til 100kr per person per natt, til et maksbeløp på totalt 6000kr. Dette vil si at vi maks utbetaler 6000kr i støtte, uavhengig av antall netter og antall personer som deltar. 

Lokale: Vi innvilger unntaksvis leie av lokaler dersom det ikke finnes et gratis alternativ. For eksempel er det mulig å benytte lokaler på PSI og Chateau Neuf gratis. Det viktig med begrunnelse dersom man mener disse lokalene ikke er passende. Nærhet til studentene og miljøet på PSI vektlegges også.

Lønn (til for eks. vektere/bartendere/teknikere/andre tjenester): Vurderes ved hvert enkelt tilfelle, men det skal argumenteres godt for at det ikke finnes et gratis alternativ.

Premier: Det kan innvilges opp til 600kr støtte til premier til vinnere av diverse aktiviteter. Et eksempel på en slik aktivitet kan være en quiz eller rebus. 

Godtgjørelse/symbolsk gave: Som godtgjørelse til aktører utenfor foreninger kan vi innvilge penger til en symbolsk gave som koster inntil 300 kr.

Andre utgifter: Vurderes basert på begrunnelse i søknad.

Vi gjør oppmerksom på at disse beløpene er maksbeløp, og at vi ikke kan garantere at vi innvilger alt som søkes om selv om det er innenfor disse beløpsgrensene. Som alltid har vi begrenset budsjett og fordeler pengene så godt vi kan.

 

Retningslinjer for lukkede arrangementer:

Mat: På arrangementer for studenter kan vi innvilge penger til mat for personer som deltar på arrangementet for inntil 100kr per person til et maksbeløp på 2000kr. Dette vil si at vi maks utbetaler 2000kr i støtte til mat, uavhengig av antall personer som deltar. De samme reglene gjelder for mat for frivillige eller medlemmer av foreninger på lange møter, arrangementer o.l. dersom dette er nødvendig. Det er viktig at dere begrunner behovet for dette i søknaden.

Aktiviteter: Diverse aktiviteter støttes med opp til 50kr per person, til et maksbeløp på 2000kr. Dette vil si at vi maks utbetaler 2000kr i støtte til aktiviteter, uavhengig av antall personer som deltar.

Styremøte: Servering på lange styremøter (over 3 timer) støttes med inntil 150 kr per person maks to ganger i semesteret. Øvrige styremøter støttes ikke.

Overnatting: Overnatting støttes med opp til 50kr per person per natt, til et maksbeløp på totalt 3500kr. Dette vil si at vi maks utbetaler 3500kr i støtte, uavhengig av antall netter og antall personer som deltar. Vi støtter kun ett arrangement med overnatting i året per gruppe.

Alkohol: Støttes ikke.

Inventar: Støttes ikke på lukkede arrangement. Eksempler på inventar er spill eller sportsutstyr.

Lokale: Vurderes ved hvert enkelt tilfelle, men det skal argumenteres godt for at det ikke finnes et gratis alternativ. For eksempel er det mulig å benytte lokaler på PSI og Chateau Neuf gratis. Det er viktig med begrunnelse dersom man mener disse lokalene ikke er passende.

Lønn (til for eks. vektere/bartendere/teknikere/andre tjenester): Vurderes ved hvert enkelt tilfelle, men det skal argumenteres godt for at det ikke finnes et gratis alternativ.

Premier: Det kan innvilges opp til 200kr støtte til premier til vinnere av diverse aktiviteter. Et eksempel på en slik aktivitet kan være en quiz eller rebus.

Merch: Støttes ikke.

Godtgjørelse/symbolsk gave: Støttes ikke på lukkede arrangementer.

Vi gjør oppmerksom på at disse beløpene er maksbeløp, og at vi ikke kan garantere at vi innvilger alt som søkes om selv om det er innenfor disse beløpsgrensene. Vi kan heller ikke garantere at alle søknader om lukkede arrangement blir innvilget, eller at samme type søknad godkjennes flere ganger. Som alltid har vi begrenset budsjett og fordeler pengene så godt vi kan.

Vi har fått bevilget støtte - hva gjør vi nå?


Nå gjennomfører dere det dere har fått støtte til og lager liv på Psykologisk institutt! Ta vare på alle relevante kvitteringer underveis.

Jeg har lagt ut penger for varer eller tjenester:

Fyll ut refusjonsskjemaet Refusjon av utlegg (pdf), som også finnes i ekspedisjonen. Dere må beskrive alle postene dere søker om refusjon for, sant beløpet dere ønsker å f-. Kvitteringer stiftes fast på A4-ark, én kvittering på hvert ark. Det er viktig at det er en kvittering per ark. Refusjonsskjemaet med vedlagte kvitteringer leveres så i ekspedisjonen, eventuelt til info@psykologi.uio.no.

Spesifikt for lukket arrangement: Dersom du ønsker refusjon for utgifter til mat for lukket arrangement, deltakerliste med fullt navn vedlegges refusjonsskjemaet. Dette gjelder også styremøter der det serveres mat. 

Søker eller forening skal også sende kopi av refusjonsskjemaet uten vedleggene til fagutvalget@psykologi.uio.no. Dersom dere har levert skjemaet fysisk, tar dere bilde før dere leverer det inn og sender til oss.

Firmaet sender faktura for varer eller tjenester:

Fagutvalget kan være behjelpelig med en skriftlig bekreftelse på bevilget støtte dersom det er nødvendig for å bli fakturert.

Se sidene til UiOs sentrale fakturamottak for mer informasjon. Les nøye informasjonen på disse sidene, og informer bedriften om kravene til faktura ved UiO.

Fakturaen merkes med bestillernummer 170500 og følgende referanse:

Psykologisk Fagutvalg + navn på studentforening + navn på økonomiansvarlig for arrangementet.

Søker eller forening skal også sende kopi av fakturaen til fagutvalget@psykologi.uio.no.

Refusjonsfrist


Refusjonsskjemaet må leveres senest 14 dager etter holdt arrangement. Leveres refusjonsskjemaet senere enn dette faller støtten bort. Dersom skjemaet ikke kan leveres innen 14 dager av årsaker utenfor din kontroll, ta kontakt med oss så fort som mulig. Siste frist for innlevering av refusjonsskjemaer for arrangementer er 10. juni på vårsemesteret og 15. desember på høstsemesteret.

Refusjoner for driftssøknader må leveres senest 10. juni på vårsemesteret eller 15. desember på høstsemesteret.

Refusjoner utføres av økonomiavdelingen på PSI. Dette skjer vanligvis innen 1 måned. Har du spørsmål om når du får refusjonen din må du kontakte info@psykologi.uio.no

Eksempel på søknad


Kommer snart :))

Endringer i rutiner for søknader og refusjoner fra høsten 2022


Vi jobber med å gjøre søknader og refusjoner enklere for dere. Fra høsten 2022 kommer det endringer i hvordan man søker om støtte og refusjon fra FU. Det er foreløpig usikkert nøyaktig hvordan den nye løsningen kommer til å se ut. Denne siden blir oppdatert fortløpende med ny informasjon, og det nye systemet kommer til å være ferdigstilt før utgangen av vårsemesteret 2022. Planen er å ta i bruk det nye systemet fra høsten 2022. 

 

Publisert 8. jan. 2010 09:44 - Sist endret 29. okt. 2023 13:23