Om prosjektet
Forskningsprosjektet undersøker om en form for «hjernetrening» kalt Goal Management Training kan bidra til å forbedre fokus og konsentrasjon i hverdagen for ungdommer med Hyperkinetisk forstyrrelse (ADHD). Forskningsprosjektet er en randomisert, kontrollert behandlingsstudie med ca. 120 deltakere som undersøker effekten av hjernetreningen for ungdom mellom 12 til 18 år med ADHD. Foreldre og lærere deltar også i prosjektet og får separat veiledning.
Mål
Målet med studien er å evaluere effekten av hjernetreningen for ungdom med ADHD. I tillegg er målet å undersøke hva som karakteriserer de ungdommene som har mest utbytte av treningen.
Bakgrunn
Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Oslo, Lovisenberg Diakonale Sykehus og Sykehuset Innlandet. Rekruttering og målinger av deltakere vil finne sted i psykisk helsevern for barn og unge (BUP) ved de to sykehusene i perioden 2023-2026.
Til tross for at ADHD er den hyppigste henvisningsårsaken til barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), finnes det lite kunnskap om evidensbasert ikke-medikamentell behandling. Medisiner fungerer godt for en andel unge, men de kan noen ganger gi bivirkninger, og gir ikke tilstrekkelig rehabilitering av hverdagsfunksjon. Noen av kjernevanskene ved ADHD er vansker med å planlegge, konsentrere seg om og gjennomføre viktige gjøremål i hverdagen som å gjøre ferdig lekser, rekke avtaler eller få med treningsbagen hjemmefra. Dette kan ha sammenheng med at hjernes styringsfunksjoner ofte er svekket ved ADHD. Bedre styringsfunksjon er forbundet med økt sannsynlighet for gjennomføring av skolegang og inklusjon i arbeidslivet, bedre psykisk helse og et mer harmonisk familieliv.
I forskningsprosjektet undersøker vi om et nytt hjernetreningsprogram kalt Goal Management Training (GMT) kan bedre styringsfunksjoner for ungdom med ADHD. For å forsterke effekten av treningen for ungdommene vil også foreldre og lærere få opplæring i GMT-strategiene.
Studien undersøker effekten av GMT sammenlignet med standard behandling for ADHD ved BUP på styringsfunksjon målt med spørreskjema fra ungdommer, foreldre og lærere og utvalgte nevropsykologiske tester. Vi undersøker også om GMT på sikt fører til økt livskvalitet og bedre selvregulering på skolen. Effektundersøkelsen vil bidra til å utvide kunnskapen om behandling for ADHD. Dersom GMT viser seg å være effektivt, kan behandlingen potensielt bidra til å forebygge skolefrafall og ekskludering fra arbeidslivet i en sårbar gruppe.
Finansiering
Prosjektet er finansiert av Universitetet i Oslo, Sykehuset Innlandet og Nasjonalt kompetansesenter for nevroutviklingsforstyrrelser og hypersomnier, NevSom.
Samarbeid
Deltakere som ønsker, kan delta i samarbeidsprosjektene BUPGEN og/ eller BRAINMINT gjennom å signere egne samtykker for disse studiene. Data om genetikk og hjernens modning samlet inn gjennom samarbeidsprosjektene vil benyttes for å evaluere hvem som har best utbytte av hjernetreningen. Dette kan bidra til anbefalinger om tilpasset behandling i fremtiden.
Prosjektet er utviklet i samråd med ADHD Norge. Brukerrepresentantene i prosjektgruppen inkluderer to voksne og en ungdom fra ADHD Norge og en lærer. Samarbeidspartnere inkluderer Brian Levine, Rotman Research Institute, Baycrest Health Sciences, Karen Sze Wood, University of California Los Angeles, Martin Teicher, Harvard Medical School, og Terje Nærland, K.G. Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser, Universitetet i Oslo.
Verktøy
Behandlingsmetoden som benyttes i prosjektet, Goal Management Training, er en manualbasert kognitiv rehabiliteringsteknikk utviklet av forskere ved Baycrest, Canada.