Merete Glenne Øie

Professor - Klinisk psykologi
Bilde av Merete Glenne Øie
English version of this page
Telefon +47 22845184
Mobiltelefon +4740889007
Rom S02-02
Treffetider Etter avtale
Brukernavn
Besøksadresse Forskningsveien 3A Harald Schjelderups hus 0373 Oslo
Postadresse Postboks 1094 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

  • Hva har betydning for hvordan det går med mennesker med utviklingsforstyrrelser og alvorlige psykiske lidelser over tid? 
  • Konsekvenser av kognitive funksjonsvansker for hverdagens funksjoner og arbeidsdeltagelse ved utviklingsforstyrrelser/psykiske lidelser
  • Behandling/tilrettelegging for kognitive funksjonsvansker ved utviklingsforstyrrelser/psykiske lidelser

Undervisning

  • PSYC 3300 Psykopatologi
  • PSYC 4315 Utredning av psykiske forstyrrelser hos voksne
  • PSYC 4305 Klinisk nevropsykologi
  • PSYC 5315 Utredning av tilstandsbilder og behandling av barn og unge
  • PSYC 6513 Klinisk nevropsykologi - undersøkelse og intervensjon
  • PSYC 6516 Psykoseforståelse og evidensbasert behandling
  • PSYC 6310 Praktikum (Psykosepraktikum)

Bakgrunn

Utdanning:

  • 2002 Spesialist i klinisk nevropsykologi
  • 1999 Dr. psychol., Psykologisk institutt, UiO
  • 1992 Cand.psychol., Psykologisk institutt, UiO

Yrkeserfaring:

2016-            Professor i klinisk psykologi, Psykologisk institutt, UiO

2011-            Deltidsstilling som forskningsrådgiver ved Sykehuset Innlandet

2015-2016    Førsteamanuensis i klinisk psykologi, Psykologisk institutt, UiO

2012-2015    Professor II i nevropsykologi, Psykologisk institutt, UiO

2011-2012    Førsteamanuensis II i nevropsykologi, Psykologisk institutt, UiO

2002-2015    Driftsavtale i klinisk nevropsykologi (40% Helse Sør-Øst)

2008-2011    Seniorforsker ved Sykehuset Innlandet

2004-2008    Post doktor, Helse Sør Øst

2000-2004    Psykolog Sykehuset Innlandet, BUP Lillehammer

1998-2000    Pedagogisk Psykologisk Tjeneste Gudbrandsdalen

1994-1998    PhD-stipendiat, Norges Forskningsråd/UiO

Doktorgradsveiledning

Fullført:

  • Hovedveileder for Unni Bratlien som disputerte 2013 på prosjektet: ”Premorbid conditions and early development of severe mental illness”
  • Hovedveileder for Erik Winther Skogli som disputerte 2014 på prosjektet:  «Emotional and cognitive development in children and adolescents with ADHD”.
  • Hovedveileder for Per Normann Anderssen som disputerte 2015 på prosjektet: ”Emotional and cognitive development in children and adolescents with Asperger syndrome .“
  • Hovedveileder for Kjell Tore Hovik som disputerte 2016 på prosjektet: ”Specific cognitive and emotional impairments in children with Tourette Syndrome”.
  • Hovedveileder for Ulrika Håkansson som disputerte i oktober 2018 på prosjektet: “Keeping Mind in Mind: Mentalizing and Executive Functioning in Substance-Abusing Infant Mothers: Effect on Dyadic Relationship and Infant Outcome.”
  • Biveileder for Maria Pedersen som disputerte 2019 på prosjektet: “Chronic Fatigue following acute Epstein-Barr Virus Infection in Adolescents.”
  • Biveileder for Anette Farmen som dispurete våren 2020 på prosjektet: “Effect of epilepsy and anti-epileptic drugs in pregnancy: cognition, neurodevelopmental symptoms and obstetric outcome in offspring – a prospective cohort study.” 
  • Biveileder for Tonje Torske som disputerte våren 2020 på prosjektet: “Social and executive difficulties in children with development disorders- clinical implications” Part of the BUPgen study.”
  • Biveileder for Ingrid Svendsen som disputerte våren 2020 på prosjektet: “Anomalous Self-Experience in First Episode Psychosis – A Six-Year Follow-Up Study.”
  • Biveileder for Thea Steen Skogheim som disputerte våren 2020 på prosjektet: “The effects of maternal toxicants on neurodevelopmental outcomes in the child.”
  • Hovedveileder for Ingvild Haugen som disputerte våren 2023 på prosjektet ”Cognitive remediation of executive dysfunction – Goal Management Training for patients with schizophrenia or high risk for schizophrenia.”
  • Biveileder for Stian Orm som disputerte høst 2023 på prosjektet: "The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-up Study (LINEUP): 10-year follow-up of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder."

Pågående:

  • Biveileder for Sissel Gravåkmo på prosjektet: “Importance of intelligence and executive function for social developmental in children mental retardation with and without comorbid autism spectrum disorder.”
  • Biveileder for Ingrid Nesdal Fossum på prosjektet: "The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-up Study (LINEUP): 10-year follow-up of children and adolescents with Autism Spectrum Disorders."
  • Biveileder for Caroline Mohn-Haugen på prosjektet: "Prenatal health, obstetric complications and neurocognition in young individuals at risk for schizophrenia – a population-based study."
  • Biveileder for Eldri Kjørren på prosjektet: "A 10-year follow-up of Co-occurring Symptom Clusters Across Neurodevelopmental Disorders (COSCAN)."
  • Hovedveileder for Agnete Dyresen på prosjektet: "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."
  • Hovedveileder for Anne Myge Gulsrud på prosjektet: "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."
  • Andre prosjekter:
  • Samarbeidspartner NFR prosjektet; "Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development" (Prosjektleder Franziska Köder, Center for Multilingualism in Society across the Lifespan, UiO).
  • Samarbeidspartner i prosjektet: "Livet med autisme: Livskvalitet, daglig fungering og kompensatoriske strategier fra barndom til ung voksen" (Prosjektleder Erik W Skogli, Sykehuset Innlandet).

Prosjektleder for forskningsprosjekter

Fullført:

  • “Cognitive deficits in adolescents with schizophrenia or ADHD: a 13-year follow-up study”. (fullført 2008)
  • ”Premorbid conditions and early development of severe mental illness” (fullført 2013)
  • “Emotional and cognitive development in children and adolescents with ADHD.” (fullført 2014)
  • “Emotional and cognitive development in children and adolescents with Asperger syndrome.”(fullført 2015)
  • ”Specific cognitive and emotional impairments in children with Tourette Syndrome.” (fullført 2016)

 Pågående:

  • “Clinical, neurocognitive and functional outcome in Early Onset Schizophrenia and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 20-Year Follow-up Study.” 
  • "Cognitive remediation of executive dysfunction – Goal Management Training for patients with schizophrenia or high risk for schizophrenia." 
  • "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."  

Priser og utmerkelser

  • Månedens Forsker i Helse Sør Øst HF, februar 2010
  • Undervisningsprisen på Psykologisk Institutt, UiO, 2019 
  • Undervisningsprisen på Psykologisk Institutt, UiO, 2020
  • Innvalgt som medlem i det Det Norske Vitenskaps-Akademi, 2019

Verv

  • Representant for UiO i referansegruppe Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi Helse Sør-Øst, 2011 -

  • Medlem av styringsgruppen for et nasjonalt multisenterstudie, del av K.G. Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser, 2011 -
  • Medlem av Regionalt forskningsnettverk for mental helse: Infrastruktur for presisjonsmedisin (NetMet), 2019 -
  • Fagrådsmedlem i ADHD Norge, 2020 -

Samarbeid

  • Nasjonalt psykosenettverk NORSMI/NASAT/NETMET/NORMENT

  • Sykehuset Innlandet

  • Lovisenberg Sykehus

  • Flere internasjonale samarbeidspartnere i pågående forskningsprosjekter

Emneord: Avdeling for klinisk psykologi, Klinisk psykologi, Nevropsykologi, Kognitiv psykologi, Utviklingspsykologi

Publikasjoner

  • Marie Bjørntvedt, Øie; Haugen, Ingvild; Stubberud, Jan Egil & Øie, Merete Glenne (2024). Effects of Goal Management Training on self-efficacy, self-esteem and quality of life for persons with schizophrenia spectrum disorders. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078.
  • Jensen, Vegar Hattestad; Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Andersen, Per Normann; Hovik, Kjell Tore & Skogli, Erik Winther (2023). Executive functions and ADHD symptoms predict educational functioning in children with ADHD: A two-year longitudinal study. Applied neuropsychology: Child. ISSN 2162-2965. doi: 10.1080/21622965.2023.2292264.
  • Gosling, Corentin J.; Caparos, Serge; Pinabiaux, Charlotte; Schwarzer, Guido; Rücker, Gerta & Agha, Sharifah Shameem [Vis alle 53 forfattere av denne artikkelen] (2023). Association between relative age at school and persistence of attention-deficit hyperactivity disorder in prospective studies: an individual participant data meta-analysis. The Lancet Psychiatry. ISSN 2215-0374. doi: 10.1016/S2215-0366(23)00272-9. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gravråkmo, Sissel; Henry, Lucy; Olsen, Alexander; Øie, Merete Glenne; Lydersen, Stian & Ingul, Jo Magne (2023). Associations between intelligence, everyday executive functions, and symptoms of mental health problems in children and adolescents with mild intellectual disability. International Journal of Developmental Disabilities (IJDD). ISSN 2047-3869. doi: 10.1080/20473869.2023.2230412. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mohn-Haugen, Caroline Ranem; Møller, Paul; Mohn, Christine; Larøi, Frank; Teigset, Charlotte Margrethe & Øie, Merete Glenne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). Anomalous self-experiences and neurocognitive functioning in adolescents at risk for psychosis: Still no significant associations found between these two vulnerability markers. Comprehensive Psychiatry. ISSN 0010-440X. 125. doi: 10.1016/j.comppsych.2023.152400. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flaaten, Camilla Bärthel; Melle, Ingrid; Bjella, Thomas; Engen, Magnus Johan; Åsbø, Gina & Wold, Kristin Fjelnseth [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2023). Long-term course of cognitive functioning in bipolar disorder: A ten-year follow-up study. Bipolar Disorders. ISSN 1398-5647. doi: 10.1111/bdi.13364. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fossum, Ingrid Nesdal; Orm, Stian; Andersen, Per Normann; Geurts, Hilde M; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2023). Childhood executive function predicts internalizing and externalizing symptoms in emerging adults with and without autism: A 10-year longitudinal study. Developmental Neuropsychology. ISSN 8756-5641. 48(3), s. 97–111. doi: 10.1080/87565641.2023.2206663. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haug, Elisabeth; Øie, Merete Glenne; Svendsen, Ingrid Hartveit; Møller, Paul; Nelson, Barnaby & Melle, Ingrid (2023). A seven-year longitudinal study of the association between neurocognitive function and basic self-disorders in schizophrenia. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 14. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1124859. Fulltekst i vitenarkiv
  • Andersen, Per Normann; Orm, Stian; Fossum, Ingrid Nesdal; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2023). Adolescence internalizing problems as a mediator between autism diagnosis in childhood and quality of life in emerging adults with and without autism: a 10-year longitudinal study. BMC Psychiatry. ISSN 1471-244X. 23(1). doi: 10.1186/s12888-023-04635-w. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Fossum, Ingrid Nesdal; Fjermestad, Krister Westlye; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2023). Predictors of Quality of Life and Functional Impairments in Emerging Adults With and Without ADHD: A 10-Year Longitudinal Study. Journal of Attention Disorders. ISSN 1087-0547. 27(5), s. 458–469. doi: 10.1177/10870547231153962.
  • Øie, Merete Glenne; Storaas, Tor Amund Voll & Egeland, Jens (2023). Neuropsychological and Symptom Predictors of Diagnostic Persistence in ADHD: A 25-Year Follow-up Study. Journal of Attention Disorders. ISSN 1087-0547. 27(6), s. 1–11. doi: 10.1177/10870547231154903.
  • Mohn-Haugen, Caroline Ranem; Mohn, Hanne Christine; Larøi, Frank; Teigset, Charlotte; Øie, Merete Glenne & Rund, Bjørn Rishovd (2022). Cognitive functioning in a group of adolescents at risk for psychosis. Frontiers in Psychiatry. ISSN 1664-0640. doi: 10.3389/fpsyt.2022.1075222. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugen, Ingvild; Ueland, Torill; Stubberud, Jan Egil; Brunborg, Cathrine; Wykes, Til & Øie, Merete Glenne [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Moderators of metacognitive strategy training for executive functioning in early schizophrenia and psychosis risk. Schizophrenia Research: Cognition. ISSN 2215-0013. 31. doi: 10.1016/j.scog.2022.100275. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øverland, Elisabeth; Hauge, Åshild Lappegard; Orm, Stian; Pellicano, Elisabeth; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). Exploring life with autism: Quality of Life, daily functioning and compensatory strategies from childhood to emerging adulthood: A qualitative study protocol. Frontiers in Psychiatry. ISSN 1664-0640. 13. doi: 10.3389/fpsyt.2022.1058601. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øie, Merete Glenne; Buer, Sofie; Sletten Bølgen, Maria; Pedersen, Maria; Asprusten, Tarjei Tørre & Wyller, Vegard Bruun Bratholm (2022). Subjective and objective cognitive function in adolescent with chronic fatigue following Epstein-Barr virus infection. Journal of Psychosomatic Research. ISSN 0022-3999. 163, s. 1–6. doi: 10.1016/j.jpsychores.2022.111063. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flaaten, Camilla Bärthel; Melle, Ingrid; Bjella, Thomas; Engen, Magnus Johan; Åsbø, Gina & Wold, Kristin Fjelnseth [Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen] (2022). Domain-specific cognitive course in schizophrenia: Group- and individual-level changes over 10 years. Schizophrenia Research: Cognition. ISSN 2215-0013. 30, s. 1–8. doi: 10.1016/j.scog.2022.100263. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skogli, Erik Winther; Orm, Stian; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann & Øie, Merete Glenne (2022). Attention-deficit/hyperactivity disorder persistence from childhood into young adult age: a 10-year longitudinal study. Cognitive Neuropsychiatry. ISSN 1354-6805. 27(6), s. 447–457. doi: 10.1080/13546805.2022.2123735. Fulltekst i vitenarkiv
  • Torske, Tonje; Nærland, Terje; Quintana, Daniel; Hypher, Ruth Elizabeth; Kaale, Anett & Høyland, Anne Lise [Vis alle 10 forfattere av denne artikkelen] (2022). Sex as a Moderator Between Parent Ratings of Executive Dysfunction and Social Difficulties in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders. ISSN 0162-3257. doi: 10.1007/s10803-022-05629-5. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haugen, Ingvild; Stubberud, Jan Egil; Haug, Elisabeth; McGurk, Susan R.; Hovik, Kjell Tore & Ueland, Torill [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2022). A randomized controlled trial of Goal Management Training for executive functioning in schizophrenia spectrum disorders or psychosis risk syndromes . BMC Psychiatry. ISSN 1471-244X. 22(1). doi: 10.1186/s12888-022-04197-3. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Andersen, Per Normann; Teicher, Martin H.; Fossum, Ingrid Nesdal; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2022). Childhood executive functions and ADHD symptoms predict psychopathology symptoms in emerging adults with and without ADHD: A 10-year longitudinal study. Research on Child and Adolescent Psychopathology. ISSN 2730-7166. doi: 10.1007/s10802-022-00957-7. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Andersen, Per Normann; Fossum, Ingrid Nesdal; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2022). Brief report: Autism spectrum disorder diagnostic persistence in a 10-year longitudinal study. Research in Autism Spectrum Disorders. ISSN 1750-9467. 97(102007). doi: 10.1016/j.rasd.2022.102007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gravråkmo, Sissel; Olsen, Alexander; Lydersen, Stian; Ingul, Jo Magne; Henry, Lucy & Øie, Merete Glenne (2022). Associations between executive functions, intelligence and adaptive behaviour in children and adolescents with mild intellectual disability. Journal of Intellectual Disabilities. ISSN 1744-6295. 27(3), s. 715–727. doi: 10.1177/17446295221095951. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Pollak, Yehuda; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2022). Decision-making and Risky Behavior in Individuals with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 10-year Longitudinal Study. Developmental Neuropsychology. ISSN 8756-5641. 47(4), s. 193–209. doi: 10.1080/87565641.2022.2082430. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skogli, Erik Winther; Andersen, Per Normann; Orm, Stian; Hovik, Kjell Tore & Øie, Merete Glenne (2022). Executive Functioning in Everyday Life in Youth with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorders: A Two-Year Longitudinal Study. International Journal of Disability, Development and Education. ISSN 1034-912X. doi: 10.1080/1034912X.2022.2095360. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mohn-Haugen, Caroline Ranem; Mohn, Christine; Larøi, Frank; Teigset, Charlotte; Øie, Merete Glenne & Rund, Bjørn Rishovd (2022). A systematic review of premorbid cognitive functioning and its timing of onset in schizophrenia spectrum disorders. Schizophrenia Research: Cognition. ISSN 2215-0013. 28, s. 1–14. doi: 10.1016/j.scog.2022.100246. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2021). Declining Trajectories of Co-occurring Psychopathology Symptoms in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder and Autism Spectrum Disorder: A 10-Year Longitudinal Study. Frontiers in Psychiatry. ISSN 1664-0640. 12, s. 1–14. doi: 10.3389/fpsyt.2021.724759. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skogheim, Thea Steen; Weyde, Kjell Vegard Fjeldheim; Aase, Heidi; Engel, Stephanie M.; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2021). Prenatal exposure to per- and polyfluoroalkyl substances (PFAS) and associations with attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder in children. Environmental Research. ISSN 0013-9351. 202. doi: 10.1016/j.envres.2021.111692. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2021). Development of Executive Functioning From Childhood to Young Adulthood in Autism Spectrum Disorder and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 10-Year Longitudinal Study. Neuropsychology. ISSN 0894-4105. 35(8), s. 809–821. doi: 10.1037/neu0000768.
  • Haugen, Ingvild; Stubberud, Jan; Ueland, Torill; Haug, Elisabeth & Øie, Merete Glenne (2021). Executive dysfunction in schizophrenia: Predictors of the discrepancy between subjective and objective measures . Schizophrenia Research: Cognition. ISSN 2215-0013. 26. doi: 10.1016/j.scog.2021.100201. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skogheim, Thea Steen; Weyde, Kjell Vegard Fjeldheim; Engel, Stephanie M.; Aase, Heidi; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Metal and essential element concentrations during pregnancy and associations with autism spectrum disorder and attention-deficit/hyperactivity disorder in children. Environment International. ISSN 0160-4120. 152, s. 1–14. doi: 10.1016/j.envint.2021.106468. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øie, Merete Glenne; Sundet, Kjetil Søren; Haug, Elisabeth; Zeiner, Pål; Klungsøyr, Ole & Rund, Bjørn Rishovd (2021). Cognitive Performance in Early-Onset Schizophrenia and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 25-Year Follow-up Study . Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. doi: 10.3389/fpsyg.2020.606365. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øie, Merete Glenne; Aarnes, Ingebjørg Emilie; Eilertsen, Lise Horndalsveen; Söderström, Kerstin; Ystrøm, Eivind & Håkansson, UIrika (2020). High levels of the openness trait are associated with better parental reflective functioning in mothers with substance use disorders. Addictive Behaviors Reports. ISSN 2352-8532. 12. doi: 10.1016/j.abrep.2020.100318. Fulltekst i vitenarkiv
  • Svendsen, Ingrid Hartveit; Øie, Merete Glenne; Møller, Paul; Nelson, Barnaby; Melle, Ingrid & Haug, Elisabeth (2020). Basic self-disturbances are associated with Sense of Coherence in patients with psychotic disorders. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 15(4), s. 1–11. doi: 10.1371/journal.pone.0230956. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øie, Merete Glenne; Andersen, Per Normann; Hovik, Kjell Tore; Skogli, Erik Winther & Rund, Bjørn Rishovd (2020). Similar impairments shown on a neuropsychological test battery in adolescents with high-functioning autism and early onset schizophrenia: A two-year follow-up study. Cognitive Neuropsychiatry. ISSN 1354-6805. 25(3), s. 163–178. doi: 10.1080/13546805.2020.1713736. Fulltekst i vitenarkiv
  • Kristiansen, Vidar Roald; Handeland, Tore Bergby; Lau, Bjørn; Søderstrøm, Kerstin; Håkansson, UIrika & Øie, Merete Glenne (2019). Trauma in childhood and adolescence and impaired executive functions are associated with uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports. ISSN 2352-8532. 11. doi: 10.1016/j.abrep.2019.100245. Fulltekst i vitenarkiv
  • Skogheim, Thea Steen; Villanger, Gro Dehli; Weyde, Kjell Vegard Fjeldheim; Engel, Stephanie M.; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne [Vis alle 13 forfattere av denne artikkelen] (2019). Prenatal exposure to perfluoroalkyl substances and associations with symptoms of attention-deficit/hyperactivity disorder and cognitive functions in preschool children. International Journal of Hygiene and Environmental Health. ISSN 1438-4639. 223(1), s. 80–92. doi: 10.1016/j.ijheh.2019.10.003. Fulltekst i vitenarkiv
  • Torske, Tonje; Nærland, Terje; Bettella, Francesco; Bjella, Thomas; Malt, Eva Albertsen & Høyland, Anne Lise [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Autism spectrum disorder polygenic scores are associated with every day executive function in children admitted for clinical assessment . Autism Research. ISSN 1939-3792. doi: 10.1002/aur.2207. Fulltekst i vitenarkiv
  • Torgalsbøen, Bendik Rund; Zeiner, Pål & Øie, Merete Glenne (2019). Pre-attention and working memory in ADHD: A 25-year follow-up study. Journal of Attention Disorders. ISSN 1087-0547. doi: 10.1177/1087054719879491. Fulltekst i vitenarkiv
  • Håkansson, UIrika; Watten, Reidulf G.; Söderström, Kerstin & Øie, Merete Glenne (2019). The association between executive functioning and parental stress and psychological distress is mediated by parental reflective functioning in mothers with substance use disorder. Stress and Health. ISSN 1532-3005. 35(4), s. 407–420. doi: 10.1002/smi.2868. Fulltekst i vitenarkiv
  • Svendsen, Ingrid Hartveit; Øie, Merete Glenne; Møller, Paul; Nelson, Barnaby; Haug, Elisabeth & Melle, Ingrid (2019). Basic Self-Disturbances Independently Predict Recovery in Psychotic Disorders: A Seven Year Follow-up Study . Schizophrenia Research. ISSN 0920-9964. 212, s. 72–78. doi: 10.1016/j.schres.2019.08.009. Fulltekst i vitenarkiv
  • Handeland, Tore Bergby; Kristiansen, Vidar Roald; Lau, Bjørn; Håkansson, UIrika & Øie, Merete Glenne (2019). High degree of uncertain reflective functioning in mothers with substance use disorder. Addictive Behaviors Reports. ISSN 2352-8532. 10. doi: 10.1016/j.abrep.2019.100193. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pedersen, Maria; Asprusten, Tarjei Tørre; Godang, Kristin; Leegaard, Truls Michael; Osnes, Liv T. N. & Skovlund, Eva [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Fatigue in Epstein-Barr virus infected adolescents and healthy controls: A prospective multifactorial association study. Journal of Psychosomatic Research. ISSN 0022-3999. 121, s. 46–59. doi: 10.1016/j.jpsychores.2019.04.008.
  • Pedersen, Maria; Asprusten, Tarjei Tørre; Godang, Kristin; Leegaard, Truls Michael; Osnes, Liv T. N. & Skovlund, Eva [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2019). Lifestyle factors during acute Epstein-Barr virus infection in adolescents predict physical activity six months later. Acta Paediatrica. ISSN 0803-5253. 108(8), s. 1521–1526. doi: 10.1111/apa.14728. Fulltekst i vitenarkiv
  • Pedersen, Maria; Asprusten, Tarjei Tørre; Godang, Kristin; Leegaard, Truls Michael; Osnes, Liv T. N. & Skovlund, Eva [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2018). Predictors of chronic fatigue in adolescents six months after acute Epstein-Barr virus infection: a prospective cohort study. Brain, Behavior, and Immunity. ISSN 0889-1591. 75, s. 94–100. doi: 10.1016/j.bbi.2018.09.023. Fulltekst i vitenarkiv
  • Svendsen, Ingrid Hartveit; Øie, Merete Glenne; Møller, Paul; Nelson, Barnaby; Melle, Ingrid & Haug, Elisabeth (2018). Stability in basic self-disturbances and diagnosis in a first treated psychosis: A seven year follow-up study . Schizophrenia Research. ISSN 0920-9964. 202, s. 274–280. doi: 10.1016/j.schres.2018.07.011. Fulltekst i vitenarkiv
  • Håkansson, UIrika; Watten, Reidulf G.; Söderström, Kerstin; Skårderud, Finn & Øie, Merete Glenne (2018). Adverse and adaptive childhood experiences are associated with parental reflective functioning in mothers with substance use disorder. International Journal of Child Abuse & Neglect. ISSN 0145-2134. 81, s. 259–273. doi: 10.1016/j.chiabu.2018.05.007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Strugstad, Benedicte; Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (2018). Associations between cognition and internalizing problems in young adults with early-onset schizophrenia: A 13-year follow-up study. Psychiatry Research. ISSN 0165-1781. 265, s. 161–166. doi: 10.1016/j.psychres.2018.04.033. Fulltekst i vitenarkiv
  • Torske, Tonje; Nærland, Terje; Øie, Merete Glenne; Stenberg, Nina & Andreassen, Ole Andreas (2018). Metacognitive aspects of executive function are highly associated with social functioning on parent-rated measures in children with Autism Spectrum Disorder. Frontiers in Behavioral Neuroscience. ISSN 1662-5153. 11. doi: 10.3389/fnbeh.2017.00258. Fulltekst i vitenarkiv
  • Øie, Merete Glenne; Hovik, Kjell Tore; Andersen, Per Normann; Czajkowski, Nikolai Olavi & Skogli, Erik Winther (2018). Gender differences in the relationship between changes in ADHD symptoms, executive function, and self- and parent-report depression symptoms in boys and girls with ADHD: A two-year follow-up study. Journal of Attention Disorders. ISSN 1087-0547. 22(5), s. 446–459. doi: 10.1177/1087054716664407.
  • Andersen, Per Normann; Hovik, Kjell Tore; Skogli, Erik Winther & Øie, Merete Glenne (2017). Severity of Autism Symptoms and Degree of Attentional Difficulties Predicts Emotional and Behavioral Problems in Children with High-Functioning Autism; A Two-Year Follow-up Study. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 8. doi: 10.3389/fpsyg.2017.02004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Håkansson, UIrika; Söderström, Kerstin; Watten, Reidulf G.; Skårderud, Finn & Øie, Merete Glenne (2017). Parental Reflective Functioning and Executive Functioning in Mothers with Substance Use Disorder. Attachment & Human Development. ISSN 1461-6734. 20(2), s. 181–207. doi: 10.1080/14616734.2017.1398764. Fulltekst i vitenarkiv
  • Bakke, Laura A. Wortinger ; Øie, Merete Glenne; Endestad, Tor & Wyller, Vegard Bruun Bratholm (2017). Altered right anterior insular connectivity and loss of associated functions in adolescent chronic fatigue syndrome. PLOS ONE. ISSN 1932-6203. 12(9). doi: 10.1371/journal.pone.0184325. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hovik, Kjell Tore; Øie, Merete Glenne & Goldberg, Elkhonon (2017). Inside the triple-decker: Tourette's syndrome and cerebral hemispheres. I Goldberg, Elkhonon (Red.), Executive Functions in Health and Disease. Academic Press. ISSN 9780128036761. s. 363–391.
  • Bakke, Laura A Wortinger; Endestad, Tor; Melinder, Annika Maria D; Øie, Merete Glenne; Sulheim, Dag & Fagermoen, Frode Even [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). Emotional conflict processing in adolescent chronic fatigue syndrome: A pilot study using functional magnetic resonance imaging. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. ISSN 1380-3395. 39(4), s. 355–368. doi: 10.1080/13803395.2016.1230180. Fulltekst i vitenarkiv
  • Haug, Elisabeth; Øie, Merete Glenne ; Andreassen, Ole Andreas; Bratlien, Unni; Barnaby, Nelson & Melle, Ingrid [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2017). High levels of anomalous self-experience are associated with longer duration of untreated psychosis. Early Intervention in Psychiatry. ISSN 1751-7885. 11(2), s. 133–138. doi: 10.1111/eip.12220. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (2021). Klinisk arbeidspsykologi. Universitetsforlaget. ISBN 9788215035956. 200 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Dyresen, Agnete; Stubberud, Jan Egil; Fjermestad, Krister Westlye; Haugen, Ingvild & Øie, Merete Glenne (2023). Executive control training for adolescents with ADHD: Study protocol for a randomized controlled trial. Contemporary Clinical Trials. ISSN 1551-7144. 136. doi: 10.1016/j.cct.2023.107404. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fossum, Ingrid Nesdal; Øie, Merete Glenne; Orm, Stian; Hovik, Kjell Tore; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2023). Development of everyday executive function in Autism Spectrum Disorder and ADHD.
  • Skogli, Erik Winther; Orm, Stian; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann & Øie, Merete Glenne (2023). ADHD persistence from childhood into young adult age.
  • Köder, Franziska Maria; Sharma, Curtis; Garraffa, Maria & Øie, Merete Glenne (2023). Does multilingualism affect attention levels and probability of ADHD diagnosis? Evidence from a Norwegian cohort study.
  • Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Fossum, Ingrid Nesdal; Fjermestad, Krister Westlye; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2023). Executive Functioning and Anxiety/Depressive Symptoms as Mediators Between ADHD and Quality of Life: A 10-year Longitudinal Study.
  • Øie, Merete Glenne (2022). Hva er sammenhengen mellom kognitive vansker og arbeidsfunksjon hos mennesker med psykiske helseproblemer?
  • Andersen, Per Normann; Orm, Stian; Øie, Merete Glenne & Skogli, Erik Winther (2022). Livskvalitet hos unge voksne med autisme - betydningen av internaliserende vansker?
  • Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2022). Utvikling av psykisk helse fra barndom til ung voksen alder hos personer med ASD eller ADHD.
  • Orm, Stian; Øie, Merete Glenne; Fossum, Ingrid Nesdal; Andersen, Per Normann & Skogli, Erik Winther (2022). Depressive Symptoms in Individuals with Autism Spectrum Disorder or Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 10-Year Longitudinal Study.
  • Øie, Merete Glenne (2021). Nevroutviklingsforstyrrelser: Kognitive utfordringer og deltagelse i arbeidslivet.
  • Skogheim, Thea Steen; Weyde, Kjell Vegard Fjeldheim; Engel, Stephanie M.; Aase, Heidi; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2021). Risk of attention-deficit/hyperactivity disorder and autism spectrum disorder in children associated with gestational levels of toxic metals and essential elements.
  • Øie, Merete Glenne (2021). Ruselidelse og kognitive vansker.
  • Andersen, Per Normann; Skogli, Erik Winther; Hovik, Kjell Tore & Øie, Merete Glenne (2021). Utvikling av eksekutive funskjoner hos barn med ADHD eller Autisme. STÅ PÅ!.
  • Øie, Merete Glenne (2021). Uoppdaget ADHD: - Diagnosen en lettelse. [Avis]. Dagbladet.
  • Skogli, Erik Winther; Andersen, Per Normann; Hovik, Kjell Tore & Øie, Merete Glenne (2021). Underdiagnostisering av jenter med ADHD. STÅ PÅ!.
  • Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (2021). Innledningskapittel. I Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (Red.), Klinisk arbeidspsykologi. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035956. s. 13–21.
  • Øie, Merete Glenne (2021). Psykiske lidelser, kognisjon og arbeidsfunksjon. I Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (Red.), Klinisk arbeidspsykologi. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035956. s. 105–121.
  • Stubberud, Jan & Øie, Merete Glenne (2021). Tilrettelegging for kognitive vansker. I Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (Red.), Klinisk arbeidspsykologi. Universitetsforlaget. ISSN 9788215035956. s. 157–170.
  • Øie, Merete Glenne (2020). Vi lever med hjernen på godt og vondt. [Internett]. Podcast Hjernepodden.
  • Øie, Merete Glenne (2020). Kognitive utfordringer ved psykiske lidelser og rus – hvordan forstår vi disse vanskene, og hvordan kan vil legge bedre til rette for deltakelse i arbeidslivet?
  • Skogheim, Thea Steen; Weyde, Kjell Vegard Fjeldheim; Aase, Heidi; Engel, Stephanie M.; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2020). Prenatal exposure to metals and associations with ADHD and ASD in children .
  • Øie, Merete Glenne (2019). Et nevropsykologisk perspektiv på avhengighet.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Hvilken betydning har kognisjon for hvordan det går med ungdom med ADHD eller schizofreni når de blir voksne? Resultater fra 25 års oppfølging.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Eksekutive vansker: med fokus på hvordan en kan bruke sine ressurser og hva disse vanskene vil si i hverdag og arbeid/utdanning.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Schizofreni og ADHD-forskning. Stå På ! (medlemsblad for ADHD-foreningen). s. 26–30.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Fysiske og psykiske tilstander som kan gi kognitive vansker.
  • Håkansson, UIrika; Watten, Reidulf G. & Øie, Merete Glenne (2019). The Association between executive functioning and parental stress is mediated by parental reflective functioning in mothers With substance use disorder.
  • Øie, Merete Glenne & Torgalsbøen, Anne-Kari (2019). Psykose eller ADHD- hva predikerer hvordan det går på lang sikt?
  • Skogli, Erik Winther; Andersen, Per Normann & Øie, Merete Glenne (2019). Lillehammer neurodevelopmental follow-up study.
  • Andersen, Per Normann; Øie, Merete Glenne; Skogli, Erik Winther; Hovik, Kjell Tore & Rund, Bjørn Rishovd (2019). Similar impairments on a brief neuropsychological test battery in adolescents with high-functioning autism & early onset schizophrenia: a two-year follow-up study.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Født sånn eller blitt sånn; Hva påvirker kognitive funksjoner og det å ta fornuftige valg hos mennesker med psykiske lidelser og rusbruk?
  • Øie, Merete Glenne (2019). Et nevropsykologisk perspektiv på samtykkekompetanse.
  • Øie, Merete Glenne (2019). Et nevropsykologisk perspektiv på avhengighet.
  • Øie, Merete Glenne (2018). Schizofreni hos barn og unge. I Urnes, Anne-Margrethe (Red.), Den interaktive hjernen hos barn og unge. Forståelse og tiltak ved nevroutviklingsforstyrrelser og nevropsykiatriske tilstander . Gyldendal Akademisk. ISSN 9788205510937. s. 45–59.
  • Andersen, Per Normann; Hovik, Kjell Tore; Skogli, Erik Winther & Øie, Merete Glenne (2018). Severity of Autism Symptoms and degree of Attentional Difficulties Predicts Emotional and Behavioral Problems in Children with High-Functioning Autism; A two-year follow up study.
  • Skogheim, Thea Steen; Villanger, Gro Dehli; Biele, Guido; Haug, Line Småstuen; Sabaredzovic, Azemira & Suren, Pål [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2018). Prenatal exposure to perfluoroalkyl substances and associations with ADHD symptoms and cognitive functions in children.
  • Skogheim, Thea Steen; Villanger, Gro Dehli; Biele, Guido; Haug, Line Småstuen; Sabaredzovic, Azemira & Suren, Pål [Vis alle 11 forfattere av denne artikkelen] (2018). Prenatal exposure to perfluoroalkyl substances and associations with attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms and cognitive functions in children.
  • Øie, Merete Glenne (2018). Alle i arbeid. Faglig ansvarlig og deltager i et av programmene. [TV]. Tv2.
  • Svendsen, Ingrid Hartveit; Øie, Merete Glenne; Møller, Paul; Nelson, Barnaby; Melle, Ingrid & Haug, Elisabeth (2018). Self-disturbances and diagnostic stability in first episode psychosis- a seven year follow-up study.
  • Haugen, Ingvild; Haug, Elisabeth; Stubberud, Jan Egil; Ueland, Torill & Øie, Merete Glenne (2018). Goal Management Training of executive functions for patients with schizophrenia or high risk of schizophrenia.
  • Lau, Bjørn & Øie, Merete Glenne (2017). Stress kan svekke hjernen. Dagens næringsliv. ISSN 0803-9372. s. 31–31.
  • Øie, Merete Glenne (2017). Skal bruke kognitiv trening mot schizofreni. [Internett]. Forskning.no.
  • Øie, Merete Glenne (2017). Kognitiv funksjon hos ungdom med schizofreni.
  • Skogheim, Thea Steen; Villanger, Gro Dehli; Suren, Pål & Øie, Merete Glenne (2021). Maternal levels of environmental toxicants and essential elements during pregnancy and associations with attention-deficit/hyperactivity disorder, autism spectrum disorder and cognitive functions in children. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 1. des. 2011 11:37 - Sist endret 3. jan. 2024 21:59