Faglige interesser
- Hva har betydning for hvordan det går med mennesker med utviklingsforstyrrelser og alvorlige psykiske lidelser over tid?
- Konsekvenser av kognitive funksjonsvansker for hverdagens funksjoner og arbeidsdeltagelse ved utviklingsforstyrrelser/psykiske lidelser
- Behandling/tilrettelegging for kognitive funksjonsvansker ved utviklingsforstyrrelser/psykiske lidelser
Undervisning
- PSYC 3300 Psykopatologi
- PSYC 4315 Utredning av psykiske forstyrrelser hos voksne
- PSYC 4305 Klinisk nevropsykologi
- PSYC 5315 Utredning av tilstandsbilder og behandling av barn og unge
- PSYC 6513 Klinisk nevropsykologi - undersøkelse og intervensjon
- PSYC 6516 Psykoseforståelse og evidensbasert behandling
- PSYC 6310 Praktikum (Psykosepraktikum)
Bakgrunn
Utdanning:
- 2002 Spesialist i klinisk nevropsykologi
- 1999 Dr. psychol., Psykologisk institutt, UiO
- 1992 Cand.psychol., Psykologisk institutt, UiO
Yrkeserfaring:
2016- Professor i klinisk psykologi, Psykologisk institutt, UiO
2011- Deltidsstilling som forskningsrådgiver ved Sykehuset Innlandet
2015-2016 Førsteamanuensis i klinisk psykologi, Psykologisk institutt, UiO
2012-2015 Professor II i nevropsykologi, Psykologisk institutt, UiO
2011-2012 Førsteamanuensis II i nevropsykologi, Psykologisk institutt, UiO
2002-2015 Driftsavtale i klinisk nevropsykologi (40% Helse Sør-Øst)
2008-2011 Seniorforsker ved Sykehuset Innlandet
2004-2008 Post doktor, Helse Sør Øst
2000-2004 Psykolog Sykehuset Innlandet, BUP Lillehammer
1998-2000 Pedagogisk Psykologisk Tjeneste Gudbrandsdalen
1994-1998 PhD-stipendiat, Norges Forskningsråd/UiO
Doktorgradsveiledning
Fullført:
- Hovedveileder for Unni Bratlien som disputerte 2013 på prosjektet: ”Premorbid conditions and early development of severe mental illness”
- Hovedveileder for Erik Winther Skogli som disputerte 2014 på prosjektet: «Emotional and cognitive development in children and adolescents with ADHD”.
- Hovedveileder for Per Normann Anderssen som disputerte 2015 på prosjektet: ”Emotional and cognitive development in children and adolescents with Asperger syndrome .“
- Hovedveileder for Kjell Tore Hovik som disputerte 2016 på prosjektet: ”Specific cognitive and emotional impairments in children with Tourette Syndrome”.
- Hovedveileder for Ulrika Håkansson som disputerte i oktober 2018 på prosjektet: “Keeping Mind in Mind: Mentalizing and Executive Functioning in Substance-Abusing Infant Mothers: Effect on Dyadic Relationship and Infant Outcome.”
- Biveileder for Maria Pedersen som disputerte 2019 på prosjektet: “Chronic Fatigue following acute Epstein-Barr Virus Infection in Adolescents.”
- Biveileder for Anette Farmen som dispurete våren 2020 på prosjektet: “Effect of epilepsy and anti-epileptic drugs in pregnancy: cognition, neurodevelopmental symptoms and obstetric outcome in offspring – a prospective cohort study.”
- Biveileder for Tonje Torske som disputerte våren 2020 på prosjektet: “Social and executive difficulties in children with development disorders- clinical implications” Part of the BUPgen study.”
- Biveileder for Ingrid Svendsen som disputerte våren 2020 på prosjektet: “Anomalous Self-Experience in First Episode Psychosis – A Six-Year Follow-Up Study.”
- Biveileder for Thea Steen Skogheim som disputerte våren 2020 på prosjektet: “The effects of maternal toxicants on neurodevelopmental outcomes in the child.”
- Hovedveileder for Ingvild Haugen som disputerte våren 2023 på prosjektet ”Cognitive remediation of executive dysfunction – Goal Management Training for patients with schizophrenia or high risk for schizophrenia.”
- Biveileder for Stian Orm som disputerte høst 2023 på prosjektet: "The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-up Study (LINEUP): 10-year follow-up of children and adolescents with Attention Deficit Hyperactivity Disorder."
Pågående:
- Biveileder for Sissel Gravåkmo på prosjektet: “Importance of intelligence and executive function for social developmental in children mental retardation with and without comorbid autism spectrum disorder.”
- Biveileder for Ingrid Nesdal Fossum på prosjektet: "The Lillehammer Neurodevelopmental Follow-up Study (LINEUP): 10-year follow-up of children and adolescents with Autism Spectrum Disorders."
- Biveileder for Caroline Mohn-Haugen på prosjektet: "Prenatal health, obstetric complications and neurocognition in young individuals at risk for schizophrenia – a population-based study."
- Biveileder for Eldri Kjørren på prosjektet: "A 10-year follow-up of Co-occurring Symptom Clusters Across Neurodevelopmental Disorders (COSCAN)."
- Hovedveileder for Agnete Dyresen på prosjektet: "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."
- Hovedveileder for Anne Myge Gulsrud på prosjektet: "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."
- Andre prosjekter:
- Samarbeidspartner NFR prosjektet; "Better attention, better communication? How ADHD and multilingualism influence children’s pragmatic development" (Prosjektleder Franziska Köder, Center for Multilingualism in Society across the Lifespan, UiO).
- Samarbeidspartner i prosjektet: "Livet med autisme: Livskvalitet, daglig fungering og kompensatoriske strategier fra barndom til ung voksen" (Prosjektleder Erik W Skogli, Sykehuset Innlandet).
Prosjektleder for forskningsprosjekter
Fullført:
- “Cognitive deficits in adolescents with schizophrenia or ADHD: a 13-year follow-up study”. (fullført 2008)
- ”Premorbid conditions and early development of severe mental illness” (fullført 2013)
- “Emotional and cognitive development in children and adolescents with ADHD.” (fullført 2014)
- “Emotional and cognitive development in children and adolescents with Asperger syndrome.”(fullført 2015)
- ”Specific cognitive and emotional impairments in children with Tourette Syndrome.” (fullført 2016)
Pågående:
- “Clinical, neurocognitive and functional outcome in Early Onset Schizophrenia and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A 20-Year Follow-up Study.”
- "Cognitive remediation of executive dysfunction – Goal Management Training for patients with schizophrenia or high risk for schizophrenia."
- "Executive control training for adolescents with ADHD: A randomized controlled effectiveness trial (ADHD-effect)."
Priser og utmerkelser
- Månedens Forsker i Helse Sør Øst HF, februar 2010
- Undervisningsprisen på Psykologisk Institutt, UiO, 2019
- Undervisningsprisen på Psykologisk Institutt, UiO, 2020
- Innvalgt som medlem i det Det Norske Vitenskaps-Akademi, 2019
Verv
-
Representant for UiO i referansegruppe Regionalt fagmiljø for autisme, ADHD, Tourettes syndrom og narkolepsi Helse Sør-Øst, 2011 -
- Medlem av styringsgruppen for et nasjonalt multisenterstudie, del av K.G. Jebsen-senter for utviklingsforstyrrelser, 2011 -
- Medlem av Regionalt forskningsnettverk for mental helse: Infrastruktur for presisjonsmedisin (NetMet), 2019 -
- Fagrådsmedlem i ADHD Norge, 2020 -
Samarbeid
-
Nasjonalt psykosenettverk NORSMI/NASAT/NETMET/NORMENT
-
Sykehuset Innlandet
-
Lovisenberg Sykehus
-
Flere internasjonale samarbeidspartnere i pågående forskningsprosjekter