ERC Consolidator Grant til Psykologisk institutt

Prosjektet HeaLS, som skal undersøke effekten av satsingen på folkehelse og livsmestring i skolen, er tildelt midler i årets første utdeling fra ERC. Dermed har Det samfunnsvitenskapelige fakultetet fått sitt 26. ERC-prosjekt.

Bildet kan inneholde: møbler, bord, hvit, stol, svart.

Livsmestring på skolen. Hvordan kan satsingen på folkehelse og livsmestring forbedres for å gi større positiv effekt på psykisk helse og skoleprestasjoner? Det er ett av målene til prosjektet HealS, som har fått EU-midler.

– Jeg gratulerer Egil Nygaard og Promenta med denne prestisjefylte tildelingen. Det er en stor anerkjennelse for arbeidet som har blitt gjort, og et bevis på at vi ved Psykologisk institutt og Promenta jobber hardt for å skape resultater i verdensklasse, sier instituttleder Bjørn Lau.

Psykiske lidelser er den helseutfordringen som står for den største økonomiske byrden i Norge. Halvparten av kroniske psykiske lidelser oppstår før fylte fjorten år, og psykiske lidelser eller plager blant den unge befolkningen øker.

Dette er bakgrunnen for at myndighetene har innført folkehelse og livsmestring som et tverrfaglig tema i skolen. Hensikten er å gi unge større muligheter til å forbedre sin egen helsetilstand. Effekten av satsingen avhenger imidlertid av kvaliteten på innføringen.

Bildet kan inneholde: topp, panne, smil, nese, kinn.
Prosjektleder Egil Nygaard (Foto: Tron Trondal/ UiO)

Prosjektleder for HeaLS er professor Egil Nygaard ved forskningssenteret Promenta. Han skal evaluere hvordan variasjoner i implementeringen av folkehelse og livsmestring påvirker effekten på elevenes mentale helse, livskvalitet, skolemiljø, akademiske prestasjoner og frafall. Prosjektet skal bruke data fra 5 000 lærere, 1 000 rektorer og 180 skoleeiere – i all hovedsak kommuner.

Håpet er at evalueringen skal gi indikasjoner om hvordan satsingen på folkehelse og livsmestring kan forbedres for å gi større positiv effekt på psykisk helse og skoleprestasjoner.

– Denne tildelingen kan bidra til å løse noen av de store samfunnsutfordringene vi står overfor. Vi ser derfor frem til å følge med på hvordan dette prosjektet tar form og hvilke resultater forskningen gir, avslutter Lau.

Om ERC Consolidator Grants

ERC Consolidator Grants retter seg mot lovende forskere i fasen 7-12 år etter at de avla sin doktorgrad. Søkere må ha vist potensiale for uavhengig forskning og demonstrert vitenskapelig modenhet, og tildeles inntil 2 millioner euro for inntil 5 år.

Av Lise Paulsrud Mjørlund
Publisert 31. jan. 2023 12:01 - Sist endret 31. jan. 2023 22:04