Internasjonal pris for innsats under pandemien

Omid V. Ebrahimi fra Psykologisk institutt får utmerkelse fra The International Council of Psychologists blant annet for sitt arbeid med forståelsen av psykisk helse under pandemien, og individuelle forskjeller i psykiske lidelser.

Portrett av Omid Ebrahimi

Foto: Privat

- Det er en stor glede for meg å motta denne prisen, og jeg er takknemlig over å ha fått den av en organisasjon jeg ser opp til og deler mange av mine verdier med, sier Omid V. Ebrahimi, dobbelkompetansestipendiat ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo og Modum Bad Sykehus.

Early Carreer Research Award fra The International Council of Psychologists skal løfte fram unge, verdifulle bidrag til psykologien. Prisen gis til forskning som adresserer psykologiske problemstillinger av internasjonal betydning, og som har relevans på tvers av kulturer.

Ebrahimi har blant annet sett på rekkefølge-effekter i depressive tilstander. Her har han forska på hvilke symptomer som oppstår tidligst i et depressivt løp, og hvordan disse i sin tur aktiverer andre symptomer og problemer hos individer over tid.

- Prisen er tilknytta flere arbeidsdomener som jeg har holdt på med over de siste årene. Vi har blant annet funnet ut at endringsmønstre som oppstår i depressive- og angstplager så tidlig som i løpet av pandemiens tre første måneder forutsier enten langtidsplager eller alternativt motstandsdyktighet opp til to år fram i tid, sier Ebrahimi.

Mye på én gang

I løpet av sine to år som doktorgradsstipendiat har Ebrahimi publisert 32 vitenskapelige artikler i ledende psykologiske og medisinske tidsskrifter. Han fikk formidlingsprisen ved Psykologisk institutt i 2020. For noen uker siden mottok han også veiledningsprisen ved den internasjonale psykologiorganisasjonen ABCT for sitt bidrag til veiledning av studenter.

I tillegg er Ebrahimi tatt opp til et dobbeltkompetanseløp ved Psykologisk institutt og Modum, hvor han jobber femti prosent som klinisk psykolog ved Traumepoliklinikken Modum Bad i Oslo.

En dobbeltkompetansestipendiat skal oppnå både spesialistkompetanse og doktorgrad samtidig.

- I avhandlinga ser jeg på hvordan forekomsten av flere ulike psykiske lidelser oppstår hos pasienter med en lang behandlingshistorie i psykiatrien gjennom det som omtales som nettverksperspektivet på psykiske lidelser, sier Ebrahimi.

Takknemlig prisvinner

Omid V. Ebrahimi ligger ikke akkurat på latsida. Fra førstkommende januar skal han på et forskningsopphold ved Universitetet i Oxford.

- Sammen med Andrea Cipriani skal jeg forsøke å identifisere ulike typer depressive lidelsesutrykk, og hvilke konsekvenser disse har for videreutviklinga av lidelsen i seg sjøl over tid, samt ulike depressive uttrykks respons på behandling, forteller han.

I forbindelse med pristildelinga ønsker Ebrahimi gjerne å få uttrykke sin takknemlighet ovafor sine kolleger og veiledere.

- Mine kolleger og veiledere har vært helt sentrale i min utvikling, sier han.

- Jeg vil takke mine norske veiledere, i tillegg til Denny Borsboom, Sacha Epskamp og Andrea Cipriani ved Universitetet i Amsterdam, Det nasjonale universitetet i Singapore og Universitetet i Oxford som har veileda meg på et sentralt prosjekt knytta til utdelinga.

Av Erik Engblad
Publisert 11. des. 2022 09:00 - Sist endret 12. des. 2022 09:30