Nytt stipend til praksis i Europa etter studiene

Ordningen Erasmus+ har nylig åpnet opp for å gi stipend til studenter som vil  praksis i Europa etter studiene. Kamilla Knutsen Steinnes er den første som har fått stipendiet på fakultetet.

Camilla Knutsen Steinnes foran skjermen

Til Cambridge: Kamilla Knutsen Steinnes skal jobbe med et team av psykologer fra hele Europa. (Foto:Svein Harald Milde/UiO )

Masterstudent i sosialpsykologi Kamilla Knutsen Steinnes gleder seg til to måneder i Storbritannia. Hun er den første studenten som har fått tildelt stipend for å reise ut og skal to måneder i praksis hos The Policy Research Group ved Universitetet i Cambridge. The Policy Research Group gir anbefalinger til myndighetene basert på psykologisk og samfunnsvitenskapelig forskning.

Kamilla Knutsen Steinnes skal jobbe med et team av psykologer fra hele Europa som har bakgrunn fra ulike forskningsområder innen feltet. Teamet skal lage en policy-rapport for å påvirke lovgivningen.

- Temaet er ikke klart enda, men i fjor lagde de anbefalinger til politikk for selvkjørende biler, forteller Steinnes.

- Jeg er nå aktiv jobbsøker, og det er en unikt å få denne typen relevant praksis og internasjonal erfaring på CVen.

Noe tilsvarende The Policy Research Group finnes ikke i Norge, så dette blir veldig spennende, legger Steinnes til.

Unik arbeidserfaring og utenlandsopphold

Internasjonaliseringsansvarlig Tron Trondal og Arbeidslivskoordinator Anita Wold ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet håper at ordningen blir populær.

Ut i Europa: Tron Trondal og Anita Wold håper at mange stundenter oppdager den nye stipend-ordningen, som gir unikarbeiderfaring.
Ut i Europa: Tron Trondal og Anita Wold håper at mange studenter oppdager den nye praksis-ordningen som gir en fantastisk mulighet for arbeidserfaring i mange spennende miljøer (Foto:UiO)

- Det er veldig spennende at helt nyutdannede får mulighet for å prøve seg på en europeisk arbeidsplass, sier Wold

Du må selv finne praksisplass i et europeisk land. Praksisen må gjennomføres innen tolv måneder etter avsluttet grad. Du kan både søke om praksis både etter bachelor og master, men det er ikke mulighet for å få stipend til praksisplasser i Norge, forteller Trondal.

Vi erfarer at mange søker om praksisplass på ambassadene i løpet av studiene. Nå kan du søke om stipend til å komme i praksis ved norske ambassader i Europa. Du kan få stipendet i tillegg til honoraret fra ambassaden, forteller Wold.

Les mer om hvordan du kan søke

Av Anita Wold
Publisert 24. mai 2019 09:25 - Sist endret 25. sep. 2020 01:57