English version of this page

Den moderne arbeiderklassen - Livssjanser, samhold, splittelse og anerkjennelse i migrasjonens tidsalder (avsluttet)

Med det overraskende valget av Donald Trump, så vel som Brexit-valget, er spørsmål om den moderne arbeiderklassen igjen på agendaen. Dette er en kategori som er lite studert og dårlig forstått i dagens samfunnsvitenskap, ikke minst i Norge.

Om prosjektet

For å beskrive dagens arbeiderklasse, dens politiske orientering, livserfaringer og representasjon i mediene, skal dette prosjektet fokusere på fire grunnleggende undertemaer:

For det første skal vi studere endringer i demografisk sammensetning ved hjelp av analyser av befolkningsdata, med spesiell vekt på kjønn, etnisitet og generasjon.

For det andre skal vi analysere endringer i politiske holdninger, med spesiell vekt på forskjeller mellom generasjoner. Vi skal også studere intern heterogenitet, med mål om å forklare skillet mellom de som slutter opp om sosialdemokratiske ideer og de som vender seg mot høyrepopulisme.

For det tredje skal vi studere hvordan spesifikke deler av arbeiderklassen fremstilles i media, med vekt på om beskrivelsene vektlegger trussel eller konflikt, og på hvilke temaer som karakteriserer mediedekningen av disse gruppene.

For et fjerde skal vi studere forholdet mellom den lave statusen som ofte tilskrives disse yrkene og arbeideres selvoppfattelser gjennom intervjuer og deltakende observasjon. Vi vil også studere forholdet mellom arbeideres oppfatninger av eliter/dominante kulturelle grupper og hvordan de oppfatter deres kunnskap, nasjonale tilhørighet og tilgang til makt.

Prosjektet vil benytte en rekke ulike datakilder som registerdata, spørreundersøkelser og mediebidrag, samt etnografiske og intervjubaserte data.

Mål

Å samle ny kunnskap om den moderne arbeiderklassen, med spesiell oppmerksomhet på kjønn og den etniske sammensetningen; forhold mellom ulike grupper innad i klassen; relasjonen mellom arbeidere og samfunn, og mellom arbeidere og styresmaktene.

Delmål

1) Studere sosial mobilitet inn i og ut av arbeiderklassen.

2) Studere politiske holdninger til migrasjon og velferdsstaten, og nivået av sosial tillit og politisk deltakelse blant arbeidere.

3) Studere hvordan arbeiderklassen, representert ved noen spesifikke yrker, er beskrevet og representert i mediene.

4) Bidra med kunnskap om nåtidens anerkjennelseskulturer, selvoppfattelse og kunnskapssyn blant fagarbeidere.

Samarbeid

Institutt for samfunnsforskning (ISF), Institutt for journalistikk og mediefag (OSLOMET) og Velferdsforskningsinstituttet NOVA (OSLOMET)

Forskningsprogram

Bevilgningen til prosjektet er NOK 7 988 000.

Velferd, arbeidsliv og migrasjon (VAM)

Forskningsrådet

Varighet

2017-2020

Publikasjoner

  • Flemmen, Magne & Savage, Mike (2017). The politics of nationalism and white racism in the UK. British Journal of Sociology.  ISSN 0007-1315.  68, s S233- S264 . doi: 10.1111/1468-4446.12311
  • Jarness, Vegard & Flemmen, Magne (2017). A Struggle on Two Fronts: Boundary Drawing in the Lower Region of the Social Space and the Symbolic Market for 'Down-to-Earthness'. British Journal of Sociology.  ISSN 0007-1315. . doi: 10.1111/1468-4446.12345
  • Schmitz, Andreas; Flemmen, Magne & Rosenlund, Lennart (2017). Social Class, Symbolic Domination, and Angst - The Example of the Norwegian Social Space. Sociological Review.  ISSN 0038-0261. . doi: 10.1177/0038026117738924
  • Figenschou, Tine Ustad; Eide, Elisabeth & Nilsen, Ruth Einervoll (2021). Investigations of a journalistic blind spot: Class, constructors, and carers in Norwegian media. Nordicom Review. ISSN 1403-1108. 42(3), s. 71–87. doi: 10.2478/nor-2021-0027.
  • Orupabo, Julia (2021). Enacting efficient care within a context of rationalisation. Sociological Review. ISSN 0038-0261. doi: 10.1177/00380261211052390. Fulltekst i vitenarkiv
  • Orupabo, Julia (2021). Hverdagsmotstand: den skjulte kampen om anerkjennelse. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 257–271.
  • Hansen, Marianne Nordli & Ljunggren, Jørn (2021). Arbeiderklassen i Norge - definisjon, sammensetning og endring. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 37–62.
  • Andersen, Patrick Lie & Ljunggren, Jørn (2021). Tillitsfulle vinnere? Klasseforskjeller i tillit blant osloungdom. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 413–432.
  • Helland, Håvard & Ljunggren, Jørn (2021). Arbeidere og yrkesstatus i Likhets-Norge. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 293–312.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Hvordan skape en arbeidskar. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 199–214.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Å åpne opp arbeiderklassen. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 19–36.
  • Eide, Elisabeth & Figenschou, Tine Ustad (2021). Arbeidsliv, arbeidsfolk og klasse i norske aviser. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 331–352.
  • Halvorsen, Pål & Ljunggren, Jørn (2020). A new generation of business masculinity? Privileged high school boys in a gender egalitarian context. Gender and Education. ISSN 0954-0253. 33(5), s. 499–513 . doi: 10.1080/09540253.2020.1792845. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jarness, Vegard & Flemmen, Magne (2019). A struggle on two fronts: boundary drawing in the lower region of the social space and the symbolic market for ‘down‐to‐earthness. British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 70(1), s. 166–189. doi: 10.1111/1468-4446.12345.
  • Orupabo, Julia & Nadim, Marjan (2019). Men doing women's dirty work: Desegregation, immigrants and employer preferences in the cleaning industry in Norway. Gender, Work & Organization. ISSN 0968-6673. 27, s. 347–361. doi: 10.1111/gwao.12378. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jarness, Vegard; Flemmen, Magne & Rosenlund, Lennart (2019). From Class Politics to Classed Politics. Sociology. ISSN 0038-0385. 53(5), s. 879–899. doi: 10.1177/0038038519838740. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flemmen, Magne; Jarness, Vegard & Rosenlund, Lennart (2018). Class and status: on the misconstrual of the conceptual distinction and a neo-Bourdieusian alternative. British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 0(0), s. 1–51. doi: 10.1111/1468-4446.12508.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (2021). Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISBN 9788202646240. 494 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Ljunggren, Jørn (2021). Fattige og ulikhetsutvikling i Norge de siste 40 årene.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Den norske arbeiderklassen.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Arbeiderklassen.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Er publikum kunstens nødvendige onde?
  • Ljunggren, Jørn (2021). Er den norske arbeiderklassen blitt konservativ?
  • Hansen, Marianne Nordli (2021). The Working Class and Social Inequality in the 21st Century: Marianne Nordli Hansen & Mike Savage - Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) (uio.no).
  • Hansen, Marianne Nordli (2021). The Working Class and Social Inequality in the 21st Century: Wendy Bottero & Shamus Khan.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Arbeiderklassegutter.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Jernrosaforedraget 2021.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Hvem er den norske arbeiderklassen.
  • Ljunggren, Jørn (2021). Den norske arbeiderklassen.
  • Orupabo, Julia; Ljunggren, Jørn ; Hansen, Marianne Nordli & Figenschou, Tine Ustad (2020). Den moderne arbeiderklassen. 1 Mai med Manifest Tankesmie. [Radio]. P2.
  • Figenschou, Tine Ustad; Eide, Elisabeth & Einervoll Nilsen, Ruth (2020). Investigations of a journalistic blind spot: Class, construction and carers in Norwegian media.
  • Orupabo, Julia & Ljunggren, Jørn (2020). Yrkesfag – en alternativ vei til integrering. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116.
  • Ljunggren, Jørn (2020). Hvilken status har arbeidermannen i dagens Norge? Kilden kjønnsforskning.
  • Ljunggren, Jørn (2020). Det "nye" arbeidslivet. Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 4(1), s. 51–57.
  • Andersen, Patrick Lie & Ljunggren, Jørn (2019). Class Origin and Distrust among Adolescents: A cross-national comparison of distrust in 16 European countries.
  • Hansen, Marianne Nordli & Flemmen, Magne (2019). – Fattige velger ikke å ha lite penger. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s. 3–3.
  • Hansen, Marianne Nordli & Ljunggren, Jørn (2019). Elite: Ordet toppene ikke bruker om seg selv. [Avis]. Aftenposten.
  • Andersen, Patrick Lie (2019). Political engagement and participation among youth. A cross-region comparison of the importance of social class origin in Europe. .
  • Ljunggren, Jørn (2019). Å vokse opp i Oslo - ulikhetenes by.
  • Ljunggren, Jørn (2019). Manglende sosial bærekraft?
  • Ljunggren, Jørn (2019). Når ulikhet følger geografiske skiller - tilfellet Oslo.
  • Ljunggren, Jørn (2019). Norge - et klassesamfunn?
  • Ljunggren, Jørn & Flemmen, Magne (2019). Klassesamfunnet 2.0.
  • Tica, Sabina & Ljunggren, Jørn (2019). The Workings of Racialization and Class in the Norwegian Field of Literature.
  • Andersen, Patrick Lie & Ljunggren, Jørn (2019). Class Origin and Distrust among Adolescents.
  • Andersen, Patrick Lie & Ljunggren, Jørn (2019). Class differences in political mistrust and political behaviour among youth.
  • Hansen, Marianne Nordli (2019). I en klasse for seg. [Internett]. https://www.forskerforum.no/i-en-klasse-for-seg/.
  • Hansen, Marianne Nordli & Flemmen, Magne (2018). Agendakveld: Er Norge et klassesamfunn?
  • Hansen, Marianne Nordli (2018). Utdanning til besvær – Hvilken rolle spiller skole og utdanning for de økonomiske forskjellene i befolkningen?
  • Hansen, Marianne Nordli (2018). Klasseanalyse – brennaktuell eller uvitenskapelig og utdatert?
  • Flemmen, Magne (2018). What does inequality do to us? .
  • Flemmen, Magne (2018). Politiske skillelinjer blant arbeidere.
  • Ljunggren, Jørn (2018). Constructing a Working Class Body.
  • Ljunggren, Jørn (2018). Å reise "hjem" - feltarbeid i et tidligere yrke.
  • Andersen, Patrick Lie & Ljunggren, Jørn (2018). Creating a Distrustful Working Class? Social Cohesion Among Adolescents in Oslo .
  • Eide, Elisabeth; Figenschou, Tine Ustad & Nilsen, Ruth Einervoll (2018). Constructors and Carers in Norwegian Press Coverage 1996-2017.
  • Uvaag, Stian Aleksander & Hansen, Marianne Nordli (2018). The Class Trajectories of Skilled and Unskilled Workers. Universitetet i Oslo.
  • Bennetzen, Johannes Emil & Hansen, Marianne Nordli (2018). Hvem gjelder det? En klasseanalyse av låneopptak i Norge. Universitetet i Oslo.
  • Ellingsen, Julie Hjelde & Hansen, Marianne Nordli (2018). "Fordi jeg har muligheten". En kvalitativ studie om Oslo-ungdommens vei inn i videregående skole. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 26. feb. 2018 13:17 - Sist endret 5. jan. 2024 13:24

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere