Ny lærebok om dokumentanalyse

Hvordan gjøre dokumentanalyse? Dette får du hjelp til i en ny lærebok av Kristin Asdal og Hilde Reinertsen ved TIK-senteret.

Bildet kan inneholde: tekst, produkt, skrift, mønster, linje.

Asdal, Kristin og Hilde Reinertsen 2020. Hvordan gjøre dokumentanalyse. En praksisorientert metode. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Dokumenter er overalt. Men hvordan studere, analysere og følge dem? Jo, ved hjelp av praksisorientert dokumentanalyse. Det foreslår Kristin Asdal og Hilde Reinertsen i sin nyutgitte lærebok hvor da har tatt utgangspunkt i en praksistilnærming til dokumenter og utviklet dette videre til et helhetlig metodisk rammeverk for å studere dokumenter.

Dokumenter er en alt for lite utnyttet ressurs, ja et nesten uoppdaget skattkammer for samfunnsforskningen. Vi går glipp av mye, både som studenter og forskere, om vi ikke interesserer oss mer for å undersøke dem, lærer oss grep for å analysere dem og for å forstå hvordan de former både samfunnsliv og hverdagsliv.

Dokumenter i praksis

Dokumenter er ikke bare «diskurser» som forteller om begivenheter som foregår utenfor dokumentene. Dokumenter er selv tett integrert i de fleste samfunnsspørsmål, de former de sakene som berører oss og spiller ofte en stor rolle i de forskningsspørsmålene vi ønsker å forfølge.

Dokumenter er resultat av manges arbeid, de er ofte skrevet for å skulle oppnå bestemte mål, de får av og til stor, av og til ingen betydning. Dokumenter forflytter seg i samfunnet og gjennom institusjoner – i form av brev og papirbunker, men ikke minst digitalt. De blir redigert, lest, utfordret og brukt. De beskriver saker, men bidrar også til å forme dem.

Det er metoder for å favne dette ulike dokumentarbeidet Kristin Asdal og Hilde Reinertsen har villet tilby med denne boka.

Helhetlig metodisk rammeverk

En sentral del av ERC-prosjektet Little Tools har vært å etablere praksisorientert dokumentanalyse som en tverrfaglig metode for å studere økonomi og politikk. Det som i prosjektet heter «little tools» er nettopp dokumenter, verktøy som hver for seg kan framstå små og ubetydelige, men som i praksis og til sammen har stor betydning for demokrati og politikkutforming.

Det metodiske rammeverket legger vekt på praksisdimensjonene ved dokumentene –hvordan tekster former saker, hvordan vi kan oppsøke dokumenter som steder hvor handlinger utspiller seg, hvordan dokumenter forflytter seg, hvordan de skrives og utformes og hvordan de fungerer som verktøy.

Konkrete og praktiske råd

Boka har også en egen del med konkrete råd for hvordan en dokumentanalyse kan gjøres rent praktisk. Det inkluderer forslag til hvordan du kan gjøre arkivstudier, hvordan dokumentstudier kan kombineres med feltarbeid og etnografisk metode, hvordan du kan håndtere digitale dokumenter samt råd for god kildekritikk og for å utøve god forskningsetikk. Bokas siste del løfter fram de forskningstradisjonene det metodiske rammeverket er bygget på.

Boka utgis på Cappelen Damm Akademisk i serien "Forskningsmetoder". En engelsk versjon av boka kommer på SAGE Research Methods vinteren 2021/2022.

Publisert 21. sep. 2020 09:59 - Sist endret 22. sep. 2020 15:16