"Natur og økonomi: Evige motsatser?" Panelsamtale på Litteraturhuset

Vi snakker og skriver annerledes om økonomi og natur enn før. Vi har fått grønne fond. Alle næringsaktører snakker om det grønne skiftet. Natur skal inngå i finansbransjens vurderinger av risiko. Du kan få grønt lån til boligen din og du kan investere deg til det som reklameres med som «gode penger»: Penger som ikke bare sikrer økt verdi for deg, men også for naturen. Men hvordan verdsetter økonomer og finansaktører egentlig natur-verdi?  Kan vi løses miljøsaken bare økonomer endelig tar grep og setter pris på den? Spiller det noen rolle om økonomene kommer fra finanssektoren eller fra Blindern? Og hvordan kan andre enn økonomene selv komme inn i samtalen?

I samtalen om dette deltar nyutnevnt statsråd for Klima- og miljødepartementet, Andreas Bjelland Eriksen, samt andre sentrale aktører som til daglig står midt oppi disse spørsmålene: Tidligere finansminister, direktør ved Cicero og medlem av Klimautvalget 2050, Kristin Halvorsen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen i Bergen og leder av det regjeringsoppnevnte naturrisikoutvalget, Aksel Mjøs, samt professor i samfunnsøkonomi ved Universitetet i Oslo, Karine Nyborg. Finansredaktør i Dagens Næringsliv, Terje Erikstad, vil moderere samtalen. Kristin Asdal, professor og senterleder ved TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur, UiO og Tone Huse, førsteamanuensis ved UiT, Norges arktiske universitet, aktuelle med boken Nature-Made Economy (MIT Press 2023), sitter også i panelet.

Publisert 23. okt. 2023 09:37 - Sist endret 25. okt. 2023 13:49