Eilert Sundt lecture 1998

Torsdag 29. September 1998,
16.15 - 18.00 Auditorium 7,
Eilert Sundts hus.

Raymond Boudon (født 1934) er en av vår tids ledende sosiologer og sosialteoretikere. Han har siden 1967 vært professor i sosiologi ved Paris Universitet- Sorbonne. Blant hans mest kjente bøker, i engelsk oversettelse og opprinnelig utgivelse, er "Education, Opportunity and Social Inequality" (1973), The "Unintended Consequences of Social Action" (1977), "The logic of social action" (1979), "Theories of Social Change" (1984), "The Art of Self-Persuasion" og "The Social Explanation of False Beliefs" (1990). Hans nyeste bok er ennå ikke oversatt til engelsk: "Le juste et le vrai: Studes sur l'ojectivits des valeurs et de la connaissance's" (1995). Hans faglitterære stil er både preget av usedvanlig analytisk klarhet og virkelighetsnærhet.

Hans nåværende forskning faller innenfor tre områder:

1) Verdienes sosiologi. Han er særlig opptatt av moralske verdier og utvikler en rasjonell teori om slike, inspirert av Max Weber.
2) Sosiologiens historie, hvor han inngår i et omfattende internasjonalt samarbeid og
3) rasjonalitetsteori, hvor han utarbeider en bred kognitivistisk teori om rasjonalitet, hvor "rational choice" til-nærm-ingen blir et spesial-tilfelle.

Boudon har blitt ett kjent navn for excamen facultatum studentene ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet, knyttet til stikkord som "erfaringsbasert vitenskapsteori" og "Weber-innsikten". Boudon har presentert en rekke æresforelesninger, som Hobhouse forelesningen i London, Lurcy forelesningen i Chicago og Aubert forelesningen i Oslo.