Eilert Sundt-forelesningen 2010: Hva husker vi fra egen fortid?

På årets Eilert Sundt- forelesning kommer den anerkjente psykologiprofessoren Dorthe Berntsen fra Universitetet i Aarhus for å snakke om vår selvbiografiske hukommelse.

Berntsen er en pionér innen feltet selvbiografisk hukommelse, altså studier av hva vi husker fra livet vårt.

- Berntsen er en av verdens fremste kognitive hukommelsesforskere og har bidratt med teori og empiri som øker vår forståelse av de kognitive begrensningene av selvbiografisk hukommelse.

- I tillegg understreker hun de sosiale og kulturelle faktorene som påvirker hva vi husker, sier forskningsleder Tim Brennen ved Psykologisk Institutt.

Det er han som har invitert Berntsen til å holde årets Eilert Sundt- forelesning ved SV-fakultetet.

- Forskningen hennes kan anvendes i forståelsen av psykopatologiske tilstander, for eksempel posttraumatisk stresslidelse, hvor påtrengende minner er et sentralt symptom.

- Det skjer oss alle at et minne plutselig dukker opp i hodet uten varsel, og uten anstrengelse. Berntsen har forsket grundig på dette fenomenet, kjent under betegnelsen "involuntary autobiographical memories", på hvorfor det skjer, hvor ofte, og i hvilken grad det er behagelige minner som dukker opp, forteller Brennen.

Publisert 14. okt. 2010 16:50 - Sist endret 11. sep. 2012 13:17