English version of this page

To av åtte ERC-tildelinger til SV-fakultetet

Andreas Moxnes ved Økonomisk institutt og Vegard Skirbekk ved Psykologisk institutt får hvert sitt prestisjefulle Advanced Grant på 26 millioner kroner fra Det Europeiske Forskningsrådet (ERC). Det utgjør en fjerdedel av alle Advanced Grant fra ERC gitt til Norge i år.

Andreas Moxnes og Vegard Skirbekk

Stort løft for fakultetet. Andreas Moxnes (t.v.) og Vegard Skirbekk er to av tre erfarne forskere som får ERC Advanced Grant ved UiO og to av åtte i hele Norge. Foto: Amund Aasbrenn/ UiO

– Dette er en fantastisk nyhet og en stor anerkjennelse, først og fremst til de to særdeles dyktige og kreative prosjektlederne, men også til deres kolleger og forskningsmiljøer ved ØI og PSI, sier forskningsdekan Lars Tjelta Westlye.

Forskningsdekan Lars T. Westlye
Forskningsdekan ved Det samfunnsvitenskapelig fakultetet, Lars Tjelta Westlye. Foto: Erik Engblad/ UiO

SV-fakultetet har i flere år jobbet systematisk med å bygge opp kompetanse og erfaring innen internasjonal finansering og særlig EU sine rammeverk, blant annet gjennom en betydelig satsning på å styrke den forskningsadministrative avdelingen.

– Selv om vi først og fremst feirer prosjektlederne og muligheten for viktige vitenskapelige gjennombrudd, er slike store internasjonale tildelinger et resultat av godt lagspill mellom forskere og administrativt personell, og det er mange i forskningsadministrasjonen ved enhetene og fakultetet som også har god grunn til å være stolte over denne tildelingen, sier Westlye.

Verdikjeder og verdiskaping

Moxnes leder prosjektet “The Division of Labor in Production Networks" (DIVISION), som skal undersøke globale verdikjeder og hva verdikjedene betyr for økonomien vår.

– Jeg er spesielt opptatt av hva det har å si for ansatte i bedrifter som benytter seg av verdikjeder. Er det slik at noen stillinger blir overflødige, mens andre stillinger vokser fram? Og hva med lønninger - er det noen arbeidere som vil tjene på det, mens andre vil tape? spør Moxnes.

Barnløse menn

Prosjektet «Health, Cognition, Family, and Employment among Men» (HOMME) ledes av Vegard Skirbekk og er et samarbeid mellom PSI og Folkehelseinstituttet (FHI). Han skal studere utviklingen i menns fysiske og psykiske helse fra tenårene opp mot sekstiårene.

– Et av hovedmålene med prosjektet er å undersøke menn uten familie og/eller en stabil jobbsituasjon, og hva som skiller de som evner å opprettholde god helse og funksjon gjennom livet fra de som opplever kognitiv og funksjonell svikt, sier han.

Bygge verdensledende fagmiljøer

Begge prosjektene finansieres med rundt 26 millioner norske kroner (2.5 millioner euro) over fem år.

–  Jeg ble hoppende glad og åpnet en flaske sprudlevann med kjæresten min, sier Moxnes om nyheten som tikket inn for noen dager siden.

Midlene vil, ifølge Moxnes, i hovedsak gå til å ansette gode forskere til prosjektet.

– På den måten kan vi bygge et verdensledende miljø på internasjonal økonomi og globale verdikjeder, her i Oslo, påpeker han.

Skirbekk har lignende planer for sitt prosjekt på Psykologisk institutt (PSI).

– Dette er en betydelig anerkjennelse av forskningen vår, studiene som vi har gjort, dataene vi har samlet inn og temaene vi setter søkelys på.

– Ambisjonen er å bli verdensledende, sier han.

Moderne menn

– Vi vil trolig få verdens mest omfattende datasett på kognitiv utvikling hos voksne menn. Våre tilnærmingsmåter, forskningsmetoder, muliggjør en tverrfaglig forståelse av hva som medvirker til at noen menn opprettholder et høyt funksjonsnivå og godt helsenivå gjennom livet, forteller Skirbekk videre.

Prosjektet vil spesielt se på hvordan endringer i teknologi, kultur og økonomiske forhold, kan påvirke menns muligheter og utvikling. I tillegg er Skirbekk interessert i å studere hvilken effekt større usikkerhet på arbeidsmarkedet, samt at færre menn får barn og danner familie, kan få.

– HOMME vil bidra med kunnskapsgrunnlag til å løse noen av vår tids største utfordringer, skisserer Skirbekk.

Høyt internasjonalt nivå

– Vi gleder oss stort over denne tildelingen og ser frem til å følge prosjektene, som begge adresserer viktige og aktuelle problemstillinger med stor relevans for samfunnet vi lever i, og som nok en gang viser at forskningen ved SV-fakultetet holder et skyhøyt internasjonalt nivå, avslutter forskningsdekan Westlye.

Partner i ERC-prosjekt om kriser

Yves Steinebach
Yves Steinebach fra Institutt for statsvitenskap er partner i et ERC-finansiert prosjekt. Foto: UiO

Yves Steinebach ved Institutt for statsvitenskap (ISV) er samarbeidspartner i ERC-prosjektet "Systemic Effects of Crises on Policy-Making in Modern Democracies" (CRISPOL) med prosjektleder Christoph Knill ved LMU Munich.

De skal se nærmere på kriser og særlig situasjoner som oppstår i kjølvannet av politiske avgjørelser, som svar på krisehendelser, samt hvordan kriser påvirker regjeringers kapasitet til problemløsing i sektorer nært og fjernt fra selve krisen.

– Det kan gi verdifull kunnskap om hvordan det politisk-administrative apparatet må organiseres for å klare og håndtere flere pågående kriser, samtidig som statens styrende funksjon opprettholdes, utdyper Steinebach.

Hva er Advanced Grant?

Det europeiske forskningsrådet (ERC) støtter grensesprengende forskning gjennom attraktiv, langsiktig finansiering innen alle fagfelt.

ERC Advanced Grant retter seg mot etablerte forskere med en "track record" som viser at de er ledende innenfor sitt fagfelt.

Det innvilges inntil 2,5 millioner euro for inntil fem år.

Publisert 11. apr. 2024 12:00 - Sist endret 12. apr. 2024 10:32