Eilert Sundts 200-årsjubileum på fakultetet

Som mange kanskje har lagt merke til, står høsten for SV-fakultetets del i Eilert Sunds 200-årsjubileums tegn. Teologen, folkelivsgranskeren og vitenskapsmannen Eilert Sundt blir ofte omtalt som samfunnsvitenskapens far.

Bilde av SV- fakultetet med Eilert Sundt -banner

Feiring: I hele høst feirer vi 200-årsjubileet til mannen, som har gitt navnet til Eilert Sundts hus.

Eilert Sundt regnes om grunnleggeren av sosiologi og folkelivsgransking som fag i Norge. I sin tid undersøkte han tilstanden blant folk i by og bygd i Norge og tok blant annet for seg giftemål, fantefolk, edruelighet og byggeskikk. Han gikk systematisk til verk og gjorde bruk av statistikk i et omfang som tidligere ikke var kjent i Norge.

Det samfunnsvitenskapelige fakultet vil i hele høst stå i feiringens tegn og være prydet med bannere med Sundt-sitater. Den 13. september inviterer fakultetet til et stort jubileumsseminar i Eilert Sundt hus for å sette Sundt -  den gang og i dag - på kartet. I tillegg arrangerer fakultetet i høst ikke bare én, men fem Eilert Sundt-forelesninger med akademiske internasjonale stjerner.

Først ute i serien er Psykologisk institutt med Terrie Moffitt.

• 22. august kl. 14.15 holder hun forelesningen: «Good childhoods are smart investments». (Merk at dette er i Auditorium 4, i Harald Schjelderups hus. Resten av serien vil være i Auditorium 1, Eilert Sundts hus.)

Storstilt åpning

13. september fra kl. 12.00-16.00 har vi den offisielle åpningen av jubileet i Eilert Sunds hus med våre fremste Sundt-kjennere som Willy Pedersen, Marianne Lien, Einar Lie, Bodil Stenseth mfl.  I tillegg til faglig påfyll, blir det mat, drikke og sosialt samvær.

Så følger de fire neste jubileumsforelesninger, alle kl.14.15 i Auditorium 1 i Eilert Sundt hus. Merk dere datoene:

• 19. september: Kathryn Edin: «$2 a Day: Living on Almost Nothing in America», Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.
  • 19. oktober: Ted Miguel: “Climate, conflict and economic development. The next 50 years”, Økonomisk institutt.
  • 21. november: Daniel Miller: “Why we post- the anthrophology of social media”, Sosialantropologisk institutt.
  • 28. november: Pascal Engel: “The resilience of reason”, Institutt for statsvitenskap.

Godt 200-årsjubileum og velkommen på Eilert Sundt-arrangementene!

Av Gro Lien Garbo
Publisert 21. aug. 2017 17:25 - Sist endret 21. aug. 2017 17:25