NORKOM 2021

Velkommen til NORKOM 2021 - årets viktigste møteplass for nordiske kommuneforskere. Påmeldingen er åpen!

Bildet kan inneholde: gjøre, logo, merke.

I år arrangeres den trettiende kommuneforskerkonferansen og som i 1992 er det Oslo som står for tur. Bilde: Arvid Malde/Unsplash

Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo ønsker velkommen til NORKOM 2021, den trettiende nordiske kommuneforskerkonferansen, 25-26.november. Som tidligere retter konferansen seg mot nordiske forskere og Phd-studenter som interesserer seg for kommunale og regionale forhold.

Påmelding

Konferanseavgiften dekker konferansemiddagen, og er NOK 1300 - informasjon om hvordan innbetaling gjøres vil bli sendt ut i forbindelse med påmelding.

Som ordinært vil arbeidsgruppene bli inndelt tematisk, alt etter innsendte og aksepterte abstracts. Vanlige temaer er lokalt og regionalt demokrati, offentlig forvaltning, reformer, kommunal politikk, budsjettering og flernivåstyring. Men også andre temaer knyttet til lokal og regional politikk og forvaltning er velkomne. Er du sent ute med å registrere abstrakt, ta kontakt snarest!

Torsdag 25.11

12.00: Registrering og lunsj (Vestibylen, Eilert Sundts hus A)

13.00: Konferansen åpner (Aud 1/Ragnar Frisch, Eilert Sundts hus A)

Velkommen

Kommunereformen – og et blikk framover, samtale med forhenværende Kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner (Høyre)

14.00: Jubileumsmarkering og Generalforsamling

Gratulerer ved Anne Julie Semb, Dekan ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet.

15.00: Arbeidsgrupper (grupperom i Harriet Holters hus, 1.etasje)

• Gruppe 1: Rom 120  Demokrati (Gruppeleder: Kiran Auerbach)
  • Gruppe 2: Rom 124  Ledelse (Morten Balle Hansen)
  • Gruppe 3: Rom 132 Offentlig politikk (Ylva N. Bretzer)
  • Gruppe 4: Rom 140 Forvaltning og struktur (Yngve Flo)

19.00: Middag arbeidsgrupper

Fredag 26.11

09.00: Arbeidsgrupper (samme grupper og sted som torsdag)

12.00: Lunsj

13.00: Arbeidsgrupper

16.00: Mottakelse i Oslo Rådhus, velkomsttale ved ordfører Marianne Borgen

19.00: Julemiddag Villa Eckbo - t-bane nr 1 vestgående til Ris - kort spasertur til Villa Eckbo derfra, Jegerveien 4

Lørdag 27.11

Hjemreise

Vi anbefaler et besøk på det nyåpnede Munch-museet, billetter kan forhåndsbestilles via nettsiden og/eller en titt og en kaffe på det prisbelønte Deichman bibliotek i Bjørvika før avreise.

Praktisk informasjon

Konferansens muntlige arbeidsspråk er svensk, dansk og norsk. Noen år dannes det en egen engelskspråklig arbeidsgruppe, dersom forskere fra land utenfor Norden skal delta. Bidrag og presentasjoner til alle arbeidsgrupper kan skrives på engelsk, svensk, dansk eller norsk.

Konferanseavgiften på NOK 1300 dekker konferansemiddagen. Deltagerne bestiller selv reise og opphold. Det ligger mange hoteller i praktisk reisavstand til Universitetet i Oslo, herunder disse tre:

Viktige datoer

Bidragslysning (call for papers) stengt