English version of this page

Paradokser med formue og klasse: historiske forutsetninger og nåtidige konfigurasjoner (HISTCLASS)

Den norske eller nordiske «modellen» kjennetegnes blant annet av generøse, universelle velferdsordninger og små lønnsforskjeller. Likevel innebærer ikke disse egalitære trekkene at rikdom er jevnt fordelt i Norge, eller at de som er rike ikke opparbeider seg store formuer.

Illustrasjonsbilder av betydningsfulle bygg i Oslo
Hvorfor er ulikhet i formue så markant i et samfunn som ellers på mange måter preges av likhet? Fotoillustrasjon: Colorbox/UiO

Om prosjektet

Tidligere forskning tyder på at relativt til mange andre land er fordelingen av formue svært skjev i Norge, og Skandinavia for øvrig, andelen svært rike mennesker er høy, og norske arvinger peker seg ut blant de rikeste unge i verdensmålestokk. Slike paradoksale trekk ved det norske samfunnet er utgangspunkt for prosjektet HISTCLASS. Prosjektet reiser spørsmål som: Hvorfor er ulikhet i formue så markant i et samfunn som ellers på mange måter preges av likhet? Hvorfor har disse paradoksene oppstått, og hva betyr de for forståelsen av Skandinavisk egalitarisme? Er dette paradokser som er oppstått i nyere tid, eller viderefører dagens familier velstående familiedynastier som har klart å beholde sin posisjon over et langt tidsrom? Er akkumulasjon av ressurser som overføres over generasjonene noe som primært kjennetegner familier med økonomisk kapital, eller finner vi slike dynastiske tendenser også i familier med topposisjoner i andre sektorer, som kulturlivet, profesjonene, embetsmenn og akademia? I hvilken grad bidrar ekteskap mellom folk fra tilsvarende miljøer til akkumulasjon av ressurser over tid?

Disse spørsmålene skal besvares ved hjelp av en kombinasjon av historiske og nyere datakilder. Dette gjelder blant annet data fra eldre folketellinger og andre historiske kilder, nyere registerdata over hele befolkningen, samt en rekke andre data om prominente personer på ulike områder. Analysene av klassestrukturen tar utgangspunkt i Oslo registerklasseskjema (ORDC).  Samlet sett vil analysene gi et bilde av hvordan klasse- og lagdelingsstrukturer vedvarer eller endres gjennom de siste to århundrer, med spesielt fokus på akkumulering av rikdom, overføring av rikdom mellom generasjoner, og produksjonen og reproduksjonen av familiedynastier på toppen av samfunnshierarkiet.

Mål

Hovedmål

Å bidra med unik sosiologisk innsikt om utviklingen av klasse- og lagdeling I Norge gjennom to hundre år, med spesiell oppmerksomhet på betydningen av akkumulasjon av formue og overføring av ressurser over generasjoner.

Delmål

Å bidra med kunnskap om

  1. endringer i klassestrukturen over en lang tidsperiode;
  2. akkumulasjon av formue og intergenerasjonelle overføringer av formue gjennom de siste 30-40 år;
  3. endring og stabilitet i rekruttering til norske eliter gjennom 300 år; og
  4. endringer og stabilitet i klassegrensenes gjennomtrengelighet gjennom å studere tendenser til å gifte seg innad i klassene, og velge partnere på samme utdanningsnivå.
Grafisk fremstilling av yrkesgruppers fordeling i samfunnet
*Examples of occupations and proportions within each category, based on the distribution of the classes are provided in the figure.  

Forskningsprogram

Bevilgningen til prosjektet er NOK 9 697 000.

Fri prosjektstøtte- FRIPRO

Norges forskningsråd

Samarbeid

OsloMet Storbyuniversitetet, Senter for profesjonsstudier

Universitetet i Bergen, Sosiologisk institutt

Varighet

2018-2023

 

Publikasjoner

  • Grätz, Michael & Wiborg, Øyvind Nicolay (2024). Parental ages and the intergenerational transmission of education: evidence from Germany, Norway, and the United States. European Societies. ISSN 1461-6696. doi: 10.1080/14616696.2024.2310011.
  • Toft, Maren (2023). Nation-builders and market architects: How social origins mold the careers of law graduates over 200 years in Norway. British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 75(1), s. 108–131. doi: 10.1111/1468-4446.13066.
  • Schulz, Jeremy; Wiborg, Øyvind & Robinson, Laura (2023). Zooming Versus Slacking: Videoconferencing, Instant Messaging, and Work-from-Home Intentions in the Early Pandemic. American Behavioral Scientist. ISSN 0002-7642. doi: 10.1177/00027642231155364. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Marianne Nordli (2023). Økonomiske eliter og økonomisk makt. Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 7(4-5), s. 92–109. doi: 10.18261/nost.7.4-5.7.
  • Hjellbrekke, Johannes & Jarness, Vegard (2022). Cultural divisions and time: Mapping diachronic homologies using class-specific MCA (CSA). BMS. Bulletin de méthodologie sociologique. ISSN 0759-1063. 155(1), s. 136–158. doi: 10.1177/07591063221102259.
  • Wiborg, Øyvind Nicolay & Grätz, Michael (2022). Parents’ income and wealth matter more for children with low than high academic performance: Evidence from comparisons between and within families in egalitarian Norway. Research in Social Stratification and Mobility. ISSN 0276-5624. 79. doi: 10.1016/j.rssm.2022.100692. Fulltekst i vitenarkiv
  • Toft, Maren & Hansen, Marianne Nordli (2022). Dynastic cores and the borrowed time of newcomers. Wealth accumulation and the Norwegian one percent . British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 73(2), s. 291–314. doi: 10.1111/1468-4446.12925. Fulltekst i vitenarkiv
  • Flemmen, Magne Paalgard; Hjellbrekke, Johannes; Hovden, Jan Fredrik & Jarness, Vegard (2022). Stability, transformation, and escalation: Norwegian classes and class boundaries 2008–2020. I Hugrée, Cedric; Penissat, Étienne; Spire, Alexis & Hjellbrekke, Johannes (Red.), Class Boundaries in Europe. The Bourdieusian Approach in Perspective. . Routledge. ISSN 9781032122670. s. 19–34. Fulltekst i vitenarkiv
  • Borgen, Nicolai Topstad; Haupt, Andreas & Wiborg, Øyvind (2022). Quantile regression estimands and models: revisiting the motherhood wage penalty debate. European Sociological Review. ISSN 0266-7215. 39(2), s. 317–331. doi: 10.1093/esr/jcac052. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grätz, Michael; Barclay, Kieron J.; Wiborg, Øyvind Nicolay; Lyngstad, Torkild Hovde; Karhula, Aleksi & Erola, Jani [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2021). Sibling similarity in education across and within societies. Demography. ISSN 0070-3370. 58(3), s. 1011–1037. doi: 10.1215/00703370-9164021. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Marianne Nordli & Toft, Maren (2021). Wealth Accumulation and Opportunity Hoarding: Class-Origin Wealth Gaps over a Quarter of a Century in a Scandinavian Country. American Sociological Review. ISSN 0003-1224. doi: 10.1177/00031224211020012. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hansen, Marianne Nordli & Strømme, Thea Bertnes (2021). Historical change in an elite profession—Class origins and grades among law graduates over 200 years. British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 72(3), s. 651–671. doi: 10.1111/1468-4446.12852. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hjellbrekke, Johannes (2021). Historical Epistemology, Sociology and Statistics. I Leiulfsrud, Håkon & Sohlberg, Peter (Red.), Constructing Social Research Objects. Brill Academic Publishers. ISSN 978-90-04-45002-8. s. 24–37. doi: 10.1163/9789004450028_004.
  • Helland, Håvard & Ljunggren, Jørn (2021). Arbeidere og yrkesstatus i Likhets-Norge. I Ljunggren, Jørn & Hansen, Marianne Nordli (Red.), Arbeiderklassen. Cappelen Damm Akademisk. ISSN 9788202646240. s. 293–312.
  • Jarness, Vegard (2021). Kulturell ulikhet og klasse. I Grønmo, Sigmund; Nilsen, Ann & Christensen, Karen (Red.), Ulikhet : Sosiologiske perspektiver og analyser. Fagbokforlaget. ISSN 978-82-450-3476-9. s. 345–383.
  • Toft, Maren & Friedman, Sam (2020). Family Wealth and the Class Ceiling: The Propulsive Power of The Bank of Mum and Dad. Sociology. ISSN 0038-0385. 55(1), s. 90–109. doi: 10.1177/0038038520922537.
  • Hjellbrekke, Johannes & Korsnes, Olav (2020). Constructing a Field of Power. Reflections on a Norwegian Case Study. . I Denord, Francois; Palme, Mikael & Reau, Bertrand (Red.), Researching Elites and Power. Theory, Methods, Analyses. . Springer. ISSN 978-3-030-45175-2. s. 45–57. doi: 10.1007/978-3-030-45175-2_4.
  • Toft, Maren & Jarness, Vegard (2020). Upper-class romance: homogamy at the apex of the class structure. European Societies. ISSN 1461-6696. doi: 10.1080/14616696.2020.1823009. Fulltekst i vitenarkiv
  • Grätz, Michael & Wiborg, Øyvind (2020). Reinforcing at the Top or Compensating at the Bottom? Family Background and Academic Performance in Germany, Norway, and the United States. European Sociological Review. ISSN 0266-7215. 36(3), s. 381–394. doi: 10.1093/esr/jcz069.
  • Savage, Mike & Flemmen, Magne (2019). Life narratives and personal identity: The end of linear social mobility? Cultural and social history. ISSN 1478-0038. 16(1), s. 85–101. doi: 10.1080/14780038.2019.1574049.
  • Hansen, Marianne Nordli & Wiborg, Øyvind (2019). The Accumulation and Transfers of Wealth: Variations by Social Class . European Sociological Review. ISSN 0266-7215. doi: 10.1093/esr/jcz036.
  • Toft, Maren & Flemmen, Magne (2019). Var klassesamfunnet noen gang på hell? Norsk sosiologisk tidsskrift. ISSN 2535-2512. 3(2), s. 137–155. doi: 10.18261/issn.2535-2512-2019-02-03. Fulltekst i vitenarkiv
  • Toft, Maren & Flemmen, Magne (2018). The gendered reproduction of the upper class. I Korsnes, Olav; Heilbron, Johan; Hjellbrekke, Johannes; Bühlmann, Felix & Savage, Mike (Red.), New Directions in Elite Studies. Routledge. ISSN 978-1138059191. s. 113–133. doi: 10.4324/9781315163796-6.
  • Wiborg, Øyvind N & Hansen, Marianne Nordli (2018). Klassebakgrunn, arv og gaver: Hvilken rolle spiller de for oppbygging av formue i ung alder? Søkelys på arbeidslivet. ISSN 1504-8004. 35(4), s. 294–312. doi: 10.18261/issn.1504-7989-2018-04-04. Fulltekst i vitenarkiv
  • Wiborg, Øyvind N & Hansen, Marianne Nordli (2018). The Scandinavian Model During Increasing Inequality: Recent Trends in Educational Attainment, Earnings and Wealth among Norwegian Siblings. Research in Social Stratification and Mobility. ISSN 0276-5624. 56, s. 53–63. doi: 10.1016/j.rssm.2018.06.006.
  • Flemmen, Magne; Jarness, Vegard & Rosenlund, Lennart (2018). Class and status: on the misconstrual of the conceptual distinction and a neo-Bourdieusian alternative. British Journal of Sociology. ISSN 0007-1315. 0(0), s. 1–51. doi: 10.1111/1468-4446.12508.

Se alle arbeider i Cristin

  • Toft, Maren (2023). Dynastic cores and the borrowed time of newcomers.
  • Toft, Maren (2021). Hiring, matching, elites, and the bank of mum and dad: culture inequality, and social mobility. [Internett]. Culture and inequality podcast.
  • Toft, Maren & Hansen, Marianne Nordli (2021). Hvem foreldrene dine er, betyr stadig mer i Norge. [Fagblad]. Forskning.no.
  • Hjellbrekke, Johannes (2021). Om ulikskap i Noreg.
  • Toft, Maren (2021). “Stayin “Stayin' Rich in Norway : ' Rich in Norway : Methodological Tools Methodological Tools to to Research the Research the UpperUpper--Classes”Classes”.
  • Toft, Maren (2021). Kort fortalts ulikhetsuke: Forsker Maren Toft. [Internett]. Podcast, tankesmien Agenda.
  • Toft, Maren (2020). Rige børn leger best. [Avis]. Weekendavisen.
  • Hjellbrekke, Johannes (2020). Mobility, Horizontal and Vertical. I Ritzer, George & Rojek, Chris (Red.), The Blackwell Encyclopedia of Sociology (2nd ed.). John Wiley & Sons. ISSN 9781405165518. doi: 10.1002/9781405165518.
  • Toft, Maren (2020). Biographies of privilege: upper-class reproduction in Norway.
  • Jarness, Vegard (2020). Om overklassens diskrete sjarm og hva vi (ikke) snakker om når vi snakker om klasse. Minerva (Oslo). ISSN 0805-7842.
  • Toft, Maren (2020). Den nye maktgenerasjonen. [Avis]. nrk.no.
  • Toft, Maren (2019). Family wealth and the class ceiling. The propulsive power of the bank of mum and dad.
  • Toft, Maren (2019). NRK Nyhetsmorgen: Norges 400 rikeste. [Radio]. NRK nyhetsmorgen.
  • Toft, Maren (2019). Sosiologifestival presenterer: Skillelinjer, klasse, konflikt.
  • Toft, Maren & Jarness, Vegard (2019). Mapping the matrimonial market of elites.
  • Hansen, Marianne Nordli (2019). The international inequality debate and the pattern in Norway .
  • Hansen, Marianne Nordli & Wiborg, Øyvind N (2019). Family wealth, educational attainment and wealth formation – a three-generational study of young adults.
  • Toft, Maren (2019). Hvem blir rike i Norge i dag? [Radio]. Rørsla. Podcast til Frifagbevegelse.
  • Toft, Maren (2018). Sju å se opp for . [Avis]. Klassekampen.
  • Wiborg, Øyvind N & Grätz, Michael (2018). The varying impact of parental economic resources on academic performance: Evidence from a family fixed-effects quantile regression approach. .
  • Hansen, Marianne Nordli & Wiborg, Øyvind N (2018). Family wealth and educational attainment - a three generational study of young adults in Norway.
  • Savage, Mike & Hjellbrekke, Johannes (2021). The Sociology of Elites: a European stocktaking and call for collaboration. III Working Paper 58. International Inequalities Institute, London School of Economics and Political Science.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 11. mai 2018 13:04 - Sist endret 5. jan. 2024 13:46

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere