Fanny Duckerts avskjedsseminar: Tett på livet

En av UiOs mest kjente og kjære, Fanny Duckert, takker av fra Psykologisk institutt og trer over i emeritienes rekker etter 26 år på universitetet.

Fanny Duckert minnes sin tid som dekan ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet (2012-2015). Foto: Privat.

Men ikke før hun har arrangert sitt siste seminar på instituttet, som du herved inviteres til. Arrangementet er åpent for alle, men krever påmelding.

Fagseminar: Tett på livet

• Knut Olav Åmås, Fritt ord: Mennesket og mediemaktene.

• Espen Skorstad, Cut-e Group: Psykologkarrierer – mer enn klinikk.

• Willy Pedersen, ISS, UiO: Hvorfor denne begeistringen for one night stands i fylla?

• Sissel Gran, Psykolog/forfatter: Flørting og dating før og nå – et kjærlig blikk på menn.

• Fanny Duckert: Hva har livet lært meg om psykologi?

Kjendisprofessor

Fanny Duckert er en av UiOs mest profilerte og populære professorer. Hun har formidlet forskningsbasert psykologikunnskap i en årrekke og er svært medievant.

Hun har vært en tydelig stemme fra Psykologisk institutt siden hun begynte i 1992. I tillegg til å være en kjent professor i psykologi, er hun klinisk spesialist, organisasjonspsykolog og ekspert på tverrkulturell psykologi.

I løpet av sin 26 år lange UiO-karriere har hun rukket både å være instituttleder ved PSI og dekan på SV-fakultetet, sammen med flere styrelederverv.

Dype spor

I like mange år har hun arbeidet med rusforskning og behandling, og med det forvaltet en viktig rolle som forsker, foreleser og debattant. Alkoholreduksjonskursene hennes har blitt en institusjon og dannet modell for tidlig forebygging med hensyn til behandling av alkoholproblemer.

Hun har omfattende kompetanse innenfor arbeids- og organisasjonspsykologi og er en etterspurt foreleser og veileder om kommunikasjonspsykologi, organisasjonsprosesser og ledelse.

Om ikke det var nok, er hun en ledende ekspert på Sør Afrika og tverrkulturell psykologi. Ved siden av å lede forskningsprosjektene sine, har hun forelest og veiledet i forskningsmetode, bygget opp masterprogram i klinisk psykologi, etablert et omfattende studentutvekslingsprogram og ekspedert en rekke master og doktorgradskandidater, både i Norge og Sør Afrika.

Publisert 9. mai 2018 16:06 - Sist endret 25. mars 2024 12:23