Boklansering med Axel Sommerfelt på Kulturhistorisk Museum

Etter en lang og virkningsfull karriere som antropolog er det som 97-åring og Professor Emeritus Axel Sommerfelt publiserer sin første bok. Boklanseringen ble holdt ved Kulturhistorisk museum med redaktørene av boken samt tidligere kollegaer og studenter i publikum.

Four people standing in front of a projector screen, smiling.

Axel Sommerfelt sammen med de tre redaktørene; Tone Sommerfelt, Thomas Hylland Eriksen, og Marek Jakoubek. Foto: Ole Christian Klamas.

Det er ikke mange som publiserer sin første bok i den respektable alder av 97 år. Professor emeritus Axel Sommerfelt tilhører imidlertid den eksklusive klubben. Sommerfelt var sentral i den legendariske “Loftsgjengen” som grunnla moderne norsk sosialantropologi i 1950-årene, og senere underviste og veiledet han generasjoner av studenter da han ble ansatt ved Sosialantropologisk institutt i 1966, etter å ha blitt utvist fra Rhodesia av Ian Smiths rasistiske regime. Sommerfelts spesialitet var juridisk og politisk antropologi i tradisjonen til Manchester-skolen. “Dynamics of Political Domination in Africa" inkluderer de fleste av Sommerfelts artikler, kontekstualisert med korte bidrag fra redaktørene, samt et lengre intervju utført av afrikaforskerne Rune Flikke og Jan K. Simonsen.

Axel Sommerfelt på talerstol under boklanseringen. Foto: Thomas Hylland Eriksen.

10. april ble boken lansert på Kulturhistorisk Museum. Professor Kjersti Larsen, selv en av Sommerfelts mange tidligere studenter, åpnet arrangementet ved å snakke om den unge Sommerfelts betydning som bibliotekar ved museet på slutten av 1940-tallet, der han bygget opp en helt ny samling av moderne antropologi. De tre redaktørene – Marek Jakoubek, Thomas Hylland Eriksen og Tone Sommerfelt – snakket om ulike aspekter ved Sommerfelts innflytelse: hans eksepsjonelt konsistente og fokuserte forelesninger i rettslig og politisk antropologi; hans sentrale rolle i utviklingen av afrikaforskningen i Norge; hans dedikasjon til sine doktorgradsstudenter; hans vektlegging av grundig etnografisk metodikk; og ikke minst hans diplomatiske personlighet og evne til å skape god kollegialitet, en ferdighet han kanskje fikk rendyrket under sitt krevende feltarbeid i Ruwenzori-regionen. Axel avsluttet ved å takke de involverte, før han reflekterte, sin vane tro med et snev av selvironi, rundt den noe forsinkede publiseringen av tekster som i mange tilfeller var over seksti år gamle.

Det var imidlertid først under den påfølgende runden med spørsmål og svar at noen nevnte Axels uforlignelige sans for humor. Flere i salen delte erindringer og anekdoter som indikerte hvilken betydning hans rolle som lærer og kollega hadde hatt for deres egen utvikling som antropologer og mennesker. Med utgivelsen av "Dynamics of Political Domination in Africa” er Axel Sommerfelts bidrag sikret et langt liv. Under arbeidet med boken har redaktørene blitt forbløffet og imponert over tekstenes stadige relevans. Det er fremdeles mye å lære av disse artiklene, de fleste av dem skrevet for over seksti år siden.

Mer informasjon om boken kan du finne her.

Publisert 11. apr. 2024 13:59 - Sist endret 11. apr. 2024 13:59