Faglige interesser
- Utviklingspsykologi
- Emosjoner
- Interesse, motivasjon og læring
- Samspill mellom emosjoner og kognisjon, spesielt med tanke på barns læring i skolen
PhD-prosjekt
En aha-opplevelse er en metakognitiv følelse som kan motivere og berike læring. Til tross for at barns metakognisjon har vært i fokus de siste årene i forbindelse med endringer i lærerplanen, vet vi lite om barns forståelse av følelser i læring generelt, og av aha-opplevelser spesielt.
I mitt doktorgradprosjekt undersøker jeg barns forståelse av aha-opplevelser ved hjelp av scenarioer hvor et barn har en aha-opplevelse mens de løser et problem. Målet med prosjektet er å følge utviklingsløpet av forståelsen av innsikt og aha-opplevelser fra 4-8 år, og å systematisk samle evidens på hva som er den nederste aldersgrensen for når barn kan oppleve aha-opplevelser.
Hovedveileder: Rolf Reber
Bakgrunn
2019 Stipendiat ved Psykologisk Institutt, UiO
2019 M.Phil i Psykologi, retning Helse, Utvikling og Samfunn, UiO
2016 B.A. i Psykologi, UiO