Faglige interesser
-
Utviklingspsykologi og ungdom
-
Forskning på selvskading og selvmordsproblematikk
-
Dynamisk psykoterapi, mentaliseringsbasert terapi og psykoanalyse
-
Teoretisk forskning, kvalitativ forskning og meta-syntese
Undervisning
PSYC 2210 Anvedt utviklingspsykologi
PSYC 3300 Psykopatologi
PSYC 3501 Helsefremmende og forebyggende arbeid (3)
PSYC 4315 Utredning av psykiske forstyrrelser hos voksne
PSYC 5315 Forpraksis, utredning av tilstandsbilder og behandling av barn og unge
PSYC 5410 Etikk og profesjonsrolle (Emneansvar)
PSYC 6100 Hovedoppgave
PSYC 6310 Praktikum - barn, unge og familie
PSYC6518 Ungdomstid - terapeutiske utfordringer og muligheter for å hindre skjevutvikling (Emneansvar)
Bakgrunn
Post Doc Psykologisk institutt, Universitetet i Olso
PhD stipendiat ved Universitetet i Oslo og Lovisenberg sykehus/ Nic Waals Institutt
Spesialist i klinisk arbeid med barn og voksne, 2012
Spesialist i voksenpsykologi, 2008
Medlem ved Psykoanalytisk forening og Institutt for psykoterapi, 2019
Klinisk erfaring fra psykisk helsevern for barn og unge (BUP; Nic Waals Institutt), skolehelsetjeneste (bydel St.hanshaugen), poliklinikk for voksne (Lovisenberg DPS), og allmennpsykiatrisk døgnenhet (Oslo Universitetssykehus).
Sertifisert veileder Mentaliseringsbasert terapi med ungdom (MBT-A)
Klinisk veiledning
Verv
Komitemedlem Psykologkonferansen, Norsk psykologforening
Spesialistutvalg for barne og ungdomsspesialitet, Norsk psykologforening
Leder Øystein Nilsens fond
Medlem Instituttrådet, Norsk psykoanalytisk forening
Styremedlem Institutt for mentalisering
Prosjekter
Post Doc project
Self-harm in adolescence: A case for exploring the flip side of the Nordic Model
PhD project
Understanding the Aetiology of Childhood Self-Harm in the General Population: An Epidemiological Approach (CHARM Project). PhD Candidate: Anastasia Izotova. Supervisors: Robyn Wotoon, Line I. Stänicke & Alexandra Havdahl.
Adolescents' subjective experience of self-harm - a multiple case study, PhD project, 2019. Supervisors: Professor Siri E. Gullestad & Professor Emeriti Hanne Haavind. https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/71816/Phd-Stanicke-2019.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Prosjektleder
Mentalization-based therapy for adolescents (MBT-A) in a child adolescent out-door clinic; Cilje Sunde Rolfsjord, Nic Waals Institute/ Lovisenberg hospital: https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=2501417
Play and mentalization; Fredrik Cappelen, Nic Waals Institute/ Lovisenberg hospital: https://app.cristin.no/projects/show.jsf?id=2500535
Rapporter
Livingstone, S., Stoilova, M., Stänicke, L.I., et al. (2022). Adolescents experiencing internet-related mental health difficulties: the benefits and risks of digital skills. KU Leuven, Leuven: ySKILLS.
Letnes, M-A, Veelo, N., Stänicke, L.I., Ní Bhroin, N., & Rasmussen, I. (2020). Kids' Digital Lives During COVID-19 Times. Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study. ISBN: 978-82-7923-091-5
Stänicke, L.I. (2014). Utfordringer for ungdom med psykiske vansker i overgang til arbeidsliv. Rapport LO. https://www.lo.no/Documents/Velferd/Ungdommer%20med%20psykiske%20lidelser%20WEB.pdf
Stänicke, L.I. (2008). Psykologrollen i bydel St.Hanshaugen. Et samarbeidsprosjekt mellom Nic Waals Institutt og bydel St.Hanshaugen 2006-2008. Prosjektrapport, Lovisenberg diakonale sykehus