Line Indrevoll Stänicke

Bilde av Line Indrevoll Stänicke
Mobiltelefon 900 74 874
Rom V02-14
Treffetider Etter avtale
Brukernavn

Faglige interesser

  • Utviklingspsykologi og ungdom

  • Forskning på selvskading og selvmordsproblematikk

  • Dynamisk psykoterapi og psykoanalyse

  • Teoretisk forskning og kasusstudier

Undervisning

PSYC 1202 Etikk og profesjonsrolle

PSYC 4302 Psykologisk behandling av voksne

PSYC 4400 Grunnleggende relasjonskompetanse

PSYC 5304 Tilstandsbilder, utredning og behandling av barn og unge

PSYC 6100 Hovedoppgave

 

Bakgrunn

PhD stipendiat ved Universitetet i Oslo og Lovisenberg sykehus/ Nic Waals Institutt

Spesialist i klinisk arbeid med barn og voksne

Spesialist i voksenpsykologi

Medlem ved Psykoanalytisk forening og Institutt for psykoterapi 

Klinisk erfaring fra psykisk helsevern for barn og unge (BUP), skolehelsetjeneste, poliklinikk for voksne (DPS), og allmennpsykiatrisk døgnenhet

Verv

Spesialistutvalg for barne og ungdomsspesialitet, Norsk psykologforening

Redaktør i Matrix – nordisk tidsskrift for psykoterapi

Prosjekter

PhD project:

Adolescents' subjective experience of self-harm - a multiple case study, PhD project (pågående). Supervisors: Professor Siri E. Gullestad & Professor emeriti Hanne Haavind.

Hovedoppgaver:

En psykodynamisk, kunstterapi-orientert spesialpoliklinikk for spiseforstyrrelser. En naturalistisk studie av henvisningsstatus og utfall for pasienter i perioden 1998-2015. Prosjekt for hovedoppgave, pågående. Student Minna Lind Christiansen. Veiledere: Elfrida Kvarstein og Line Stänicke

Om å skape overganger mellom BUP, DPS og RUPO. Prosjekt for hovedoppgave.Studenter: Karoline Mathilde Myhre og Marie Kristin Våge Støyle. Veileder: Vibeke Moe og line Stänicke. Ekstern: Lene Chr. Holum.

Når livet vender tilbake, prosjekt for hovedoppgave (pågående). Studenter: Johanne Masvie og Nina Jansson. Veiledere: Svein Mossige og Line Stänicke 

"De lever med meg." Terapeuters erfaringer fra arbeid med unge som skader seg selv. Student: Elisabeth Robstad. Veiledere: Line I. Stänicke & Hanne Haavind. Ferdig høst 2018. https://www.duo.uio.no/handle/10852/66255?show=full

The experiences of therapists working with youth who harm themselves, prosjekt for hovedoppgave (pågående). Student: Maria Dommersnes Ramvi. Veiledere: Line I. Stänicke & Hanne Haavind. Planlagt ferdig vår 2019.

Den uforståelige sadismen? En kasusanalyse. Hovedoppgave ved Fride Gulliksen Nesbakk og Rikke Middelhuis Eriksen, levert vår 2018. Veiledere: Line I. Stänicke, Erik Stänicke og Peder Nørbeck.

Akutte selvdestruktive reaksjoner i en behandlingsprosess - en drøfting av ulike teoretiske perspektiver innen den psykodynamiske behandlingstradisjonen. Hovedoppgave ved Margarita Gulliksen, levert vår 2018. Veiledere: Hanne Strømme og Line I Stänicke. https://www.duo.uio.no/handle/10852/62467

Vi syr ikke sånne som deg - om hvordan pasienter som selvskader beskriver møter med helsevesenet i blogger. Hovedoppgave ved Astrid Dåstøl, levert høst 2017. Veiledere: Svein Mossige & Line Stänicke. https://www.duo.uio.no/handle/10852/53585?show=full

Prosjekter tilknyttet Lovisenberg sykehus/ Nic Waals Institutt

Stänicke, L.I. (2014). "Jeg vil ikke sitte her, jeg vil ut og leve". Utfordringer for ungdom med psykiske vansker i overgang til arbeidsliv. Rapport LO. https://www.lo.no/Documents/Velferd/Ungdommer%20med%20psykiske%20lidelser%20WEB.pdf

Stänicke, L.I. (2008). Psykologrollen i bydel St.Hanshaugen. Et samarbeidsprosjekt mellom Nic Waals Institutt og bydel St.Hanshaugen 2006-2008. Prosjektrapport, Lovisenberg diakonale sykehus

Emneord: Avdeling for klinisk psykologi, Klinisk psykologi, Utviklingspsykologi

Publikasjoner

  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer – om å unngå og uttrykke det vanskelige.  Barn i Norge - [brutt].  ISSN 1502-6604.
  • Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne & Gullestad, Siri Erika (2018). How Do Young People Understand Their Own Self-harm? A Meta-synthesis of Adolescents' Subjective Experience of Self-harm.  Adolescent Research Review.  ISSN 2363-8346. . doi:10.1007/s40894-018-0080-9
  • Cappelen, F., Landmark, A.F., Stänicke, L.I., & Nissen-Lie, H.A. (2018). Psykodynamisk terapi i arbeide med barn og unge i dag: Evidens og arbeid i praksis. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 55(9).
  • Gjesvik, Katrine Heim, Stänicke, Line Indrevoll, Gudmestad, Magne Olav & Dragland, Lone (2018). Gruppeterapi med ungdom. Tidsskrift for Norsk psykologforening, 55(1), 30-35. http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=503783&a=3
  • Landmark, Anders Flækøy & Stänicke, Line Indrevoll (2016). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre ytre verden. Hertervig Akademisk.  ISBN 978-82-8217-227-1.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp. I: Kroppen i psykoterapi. Gyldendal Akademisk 2016 ISBN 978-82-05-49734-4. s. 54-71
  • Stänicke, Erik & Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Psykoanalytisk terapi, I: Leif Edward Ottesen Kennair & Roger Hagen (red.), Psykoterapi - Tilnærminger og metoder.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205458536.  Kapittel 4.  s 73 - 91
  • Stänicke, Erik; Varvin, Sverre & Stänicke, Line Indrevoll (2013). Følelser og pasientens subjektive opplevelse: Et psykoanalytisk perspektiv.  Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470 50(8), s 773- 780 
  • Stänicke, Line Indrevoll (2012). Mentalisering i arbeide med barn og ungdom.  Mellanrummet.  ISSN 2000-8511 27(2), s 19- 31 
  • Stänicke, Line Indrevoll (2012). Relasjonelle utfordringer i en ungdomsterapi - sett i lys av noen sentrale psykodynamiske begreper.  Mellanrummet: Tidsskrift om barn- og ungdomspsykoterapi.  ISSN 1404-5559 26(1), s 22- 35 
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2012). Psykoanalyse og klinisk helsearbeid, I: Sidsel Kari Gilbert; Erik Stänicke & Fredrik Engelstad (red.),  Psyke, kultur og samfunn: Perspektiver på indre og ytre virkelighet.  Abstrakt forlag.  ISBN 9788279353324.  kapittel 8.  s 141 - 159
  • Stänicke, Line Indrevoll (2010). Selvmord og selvmordsvurdering, I: Finn Skårderud; Svein Haugsgjerd; Svein Haugsgjerd & Erik Stänicke (red.),  Psykiatriboken: sinn - kropp - samfunn.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205380271.  kapittel 21.  s 354 - 369
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer – om å unngå og uttrykke det vanskelige. Barn i Norge.  ISSN 1502-6604.
  • Cappelen, Fredrik; Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Nissen-Lie, Helene A (2018). Psykodynamisk terapi med barn og ungdom i dag. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(9), s 750- 761
  • Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne & Gullestad, Siri Erika (2018). How Do Young People Understand Their Own Self-harm? A Meta-synthesis of Adolescents' Subjective Experience of Self-harm. Adolescent Research Review.  ISSN 2363-8346. . doi: 10.1007/s40894-018-0080-9
  • Stänicke, Erik & Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Psykoanalytisk terapi, I: Leif Edward Ottesen Kennair & Roger Hagen (red.),  Psykoterapi - Tilnærminger og metoder.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205458536.  Kapittel 4.  s 73 - 91
  • Stänicke, Erik; Varvin, Sverre & Stänicke, Line Indrevoll (2013). Følelser og pasientens subjektive opplevelse: Et psykoanalytisk perspektiv. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  50(8), s 773- 780
  • Stänicke, Line Indrevoll (2012). Mentalisering i arbeide med barn og ungdom. Mellanrummet.  ISSN 2000-8511.  27(2), s 19- 31
  • Stänicke, Line Indrevoll (2012). Relasjonelle utfordringer i en ungdomsterapi - sett i lys av noen sentrale psykodynamiske begreper. Mellanrummet: Tidsskrift om barn- og ungdomspsykoterapi.  ISSN 1404-5559.  26(1), s 22- 35

Se alle arbeider i Cristin

  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2016). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre ytre verden. Hertervig Akademisk.  ISBN 978-82-8217-227-1.  541 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Hva sier ungdom selv om hvorfor de skader seg?. Tidsskriftet Den norsk legeforenning. . doi: 10.4045/tidsskr.19.0194
  • Gjesvik, Katrine Heim; Stänicke, Line Indrevoll; Gudmestad, Magne Olav & Dragland, Lone Irene (2018). Gruppeterapi for ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  56(1), s 30- 35
  • Kingsrød, Marie Moen; Nordengen, Sindre & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 25. juli). Formidler håp.  VG.
  • Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). En levende fagtradisjon. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(9), s 722- 723
  • Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Hvorfor psykoanalyse i dag?. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(6), s 404- 405
  • Stangeland, Tormod; Hammer, Jan; Heggdal, Didrik; Larsen, Kim Sverre; Stänicke, Line Indrevoll; Øverland, Svein & Aarre, Trond F. (2018). Faglig motmæle mot helsetilsynet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(12), s 1142- 1146
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Det uforståelige barnet.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Møte med ungdom som skader seg.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Prosjekt ungdom og selvskading ved Nic Waals Institutt.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Samtaler med ungdom som skader seg.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvmord og vurdering av selvmordsrisiko, I:  Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205488359.  kapittel 21.  s 380 - 395
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade - når noen utsetter seg for det vonde, I:  Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205488359.  Kapittel 23.  s 416 - 431
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskading i psykoterapi med ungdom.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018, 29. april). Ungdom bruker selvskade til å dele følelser. [Internett].  Forskning.no.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdomstidens psykologiske utfordringer.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018, 21. mai). Why Do youth self-injury?. [Fagblad].  Psychology Today.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekøy (2018). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
  • Vaaland, Mattis C. O. & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 07. mai). Skader seg i livskrise.  Vårt Land.
  • Axelsen, Eva Dalsgaard; Benum, Kirsten; Bernhardt, Ida S.; Gullestad, Siri Erika; Halvorsen, Margrethe Seeger; Hartmann, Ellen Johanne; Haavind, Hanne; Killingmo, Bjørn; Von der Lippe, Anna Louise; Mauseth, Tori; Monsen, Jon Trygve; Mossige, Svein; Nissen-Lie, Helene A; Oddli, Hanne; Reichelt, Sissel; Rø, Frida Gullestad; Rønnestad, Michael Helge; Råbu, Marit; Tjersland, Odd Arne; Stänicke, Line Indrevoll; Strømme, Hanne; Sveaas, Nora; Zachrisson, Anders & Øiestad, Guro (2017). Historien Psykologtidsskriftet ikke forteller. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  54(12), s 1197- 1199
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm - a multiple case study.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017, 26. juni). Selvskading http://www.dagbladet.no/magasinet/selvskading/67688646.  Dagbladet.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017, 28. april). Slik håndterer du sinte barn, TV2 God morgen Norge, http://www.tv2.no/v/1190969/. [TV].  TV2 God morgen Norge.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading - en multippel kasus studie.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms utviklingstema, selvskading og mentalisering.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom indre og ytre verden. Psykologisk tidsskrift.  ISSN 1501-7508.  (3)
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Adolescents`subjective experience of self-harm.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Selvskadingens fenomenologi.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp, I: Anne Kristine Bergem (red.),  Kroppen i psykoterapi.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-49734-4.  kapittel 4.  s 54 - 71
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdom og relasjonelle utfordringer - utvikling eller patologi?.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det redde barnet.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det uforståelige barnet.
  • Haugsgjerd, Svein; Engell, Susanne; Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Debatten om spiseforstyrrelse og behandling: En metode kan ikke kurere alt og alle. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 11- 11
  • Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Psykoanalysen i offentlig psykisk helsevern.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescent girls´ subjective experience of self-harm..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescents subjective experience of self-harming behavour. Understanding individual differences.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske helse.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske vansker.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 29. september). Flytting med barn. [Internett].  VG.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Hvordan jobbe med ungdom med selvmordsfare og selvskading?.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Klassikeren; D. W. Winnicott, Playing and reality (1971).. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  52(6), s 536
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 04. august). Nyhetslunsj på NRK. Om barn og spiseforstyrrelse. [Radio].  NRK, Dagsrevyen.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 10. august). Nyhetslunsj, P2, intervju om barn og spisevansker. [Radio].  P2 Nyhetslunsj.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Om psykisk vansker, utdanning og arbeidsliv.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  32(2), s 2- 3
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  32(1), s 2- 4
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Relasjonelle utfordringer i terapeutisk arbeide.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Skolefravær, skolevegring og skolefrafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Suicidalitet og ivaretagelse av hjelperen.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms psykiske helse og lidelse..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema og utfordringer i vår tid.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstemaer, fravær og frafall..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Vurdering suicidalitet og akutte kriser.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Urnes, Anne-Grethe (2015). De turbulente ungdomsårene..
  • Stänicke, Line Indrevoll & Urnes, Anne-Grethe (2015). De turbulente årene.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Barn og unges psykiske helse.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Barn og unges psykiske helse.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Bokanmeldelse: Underteksten - psykoanalytisk terapi i praksis. Matrix.  ISSN 0109-646X.  31(1), s 46- 48
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Dokumentasjon av selvmordsrisiko.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014, 27. oktober). Her går det galt når unge blir uføre.  dagbladet.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). "Jeg vil ikke bare sitte her. Jeg vil ut og leve!" Utfordringer for ungdom med psykiske vansker i overgangen fra skole til arbeidsliv..
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Kliniske eksempler på utviklingsveier fra ungdomstid til voksen alder - Psykiske vansker, utdanning og arbeidsliv.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Kombinasjon MBT-A og MBT-F.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Mentaliseringsfokus i behandling av pasienter med tilbakevendende selvmordsproblematikk.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Psykisk helse og lidelse i ungdomstiden - utfordringer og muligheter i vår tid.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Psykoterapi med ungdom og tilbakevendende selvmordsproblematikk – utfordringer og muligheter.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Relasjonelle utfordringer i ungdomsterapi.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Selvmordsproblematikk.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Selvmordsproblematikk.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Ungdommens bevegelser, utviklingstemaer og utfordringer.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2013). Mentalisering i behandling av pasienter med tilbakevendende selvmordsproblematikk.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2013, 28. august). Norske barn blir mest mobbet i Europa. [TV].  NRK, Dagsrevyen.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2013). Tidlige emosjonelle erfaringers betydning for psykisk helse og lidelse.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2013). Ungdom og begynnende personlighetsforstyrrelse.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Holgersen, Helge (2013). Redaksjonelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  30(4), s 248- 250
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stokkeland, Jon Morgan (2013). Redaksjonelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  30(2), s 74- 76
  • Stänicke, Line Indrevoll & Østlie, Kristin (2013). Psykisk status, vurdering og selvmordsrisiko 1-4.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 4. mars 2016 10:18 - Sist endret 22. aug. 2019 12:55