English version of this page

Utvikling av lek og mentalisering i barneterapi

En kvalitativ undersøkelse av endring og lekekvalitet i tidsavgrenset psykodynamisk psykoterapi (MBT-C).

Om prosjektet

Bakgrunn: Flere studier har vist betydningen av lek for barns utvikling (Barish, 2020), for utvikling av affektregulering og mentalisering (Fonagy & Target, 1996), og også for behandling av traumer (Diaz & Lieberman, 2010). Samtidig praktiseres lekterapi mindre innenfor mange helsetjenester.

Teori og studier av lek: Lek har vært brukt både som en kommunikasjonsform og som et utviklingsmål innen barnepsykoterapi i mange år (Klein, 1955)(Winnicott, 1971)(Fonagy& Target, 1996). Det finnes noen kvantitative studier av lek i psykoterapi (Kernberg, Chazan & Normandin, 1998) (Halfon & Bulut, 2019). Selv om det er mange kliniske artikler om emnet, eksisterer det fortsatt få artikler med systematisk kvalitativ metodikk for å studere fenomenene lek i psykoterapi.

Studie basert på videoopptak: Fire barn i alderen 5-6 år (en jente og tre gutter). Hver time er videofilmet. Behandling er mentaliseringsbasert terapi for barn (MBT-C).

Tidslinje: To behandlinger er avsluttet, ytterligere to er planlagt avsluttet høsten 2023. Refleksiv tematisk analyse startet høsten 2023.

Mål

Utforske kommunikasjon, typer og mening i lekens dynamikk innenfor den terapeutiske relasjonen.

Resultater

  1. Forstå hvordan lek som en terapeutisk faktor brukes som et kjøretøy for endring og utvikling i terapien over tid

  2. Utforsk endringer i lek og den terapeutiske prosessen over tid innenfor behandlinger og på tvers av behandlinger

  3. Forstå terapeutens atferd og handling

  4. Forstå relasjonelle temaer over tid

  5. Potensielt utvikle ny konseptuell forståelse av prosess og av lek innen Barnepsykoterapi

Bakgrunn

Flere studier har vist betydningen av lek for barns utvikling (Barish, 2020), for utvikling av affektregulering og mentalisering (Fonagy & Target, 1996), og også for behandling av traumer (Diaz & Lieberman, 2010). Samtidig praktiseres lekterapi mindre innenfor mange helsetjenester.

Utstyr

Instrumenter: CBCL foreldre, CPTI

Analysemetode: Refleksiv tematisk analyse, som vil bestå av analyse av videoopptak.

Utvalgte publikasjoner

Barish, K. (2020). The Role of Play in Contemporary Child Psychotherapy: A Developmental Perspective. Journal of Infant, Child, and Adolescent Psychotherapy, 19(2), 148-158

Diaz, M. A. & Lieberman, A. F. (2010). Use of play in child-parent psychotherapy with preschoolers traumatized by domestic violence. I C. E. Schaefer (Red.), Play therapy for preschool children, (s. 131-156). American Psychological Association.

Fonagy, P. & Target, M. (1996). Playing with Reality: I. Theory of mind and the normal development of psychic reality. International Journal of Psychoanalysis, 77(2), 217-233. 

Halfon S. & Bulut, P. (2019): Mentalization and the growth of symbolic play and affect regulation in psychodynamic therapy for children with behavioral problems, Psychotherapy Research, 29(5), 666-678. doi: 10.1080/10503307.2017.1393577

Kernberg, P. F., Chazan, S. E. & Normandin, L. N. (1998). The Children´s Play Therapy Instrument (CPTI). Description, Development, and Reliability Studies. Journal of Psychotherapy Practice and Research, 7(3), 196-207.

Klein, M. (1955). The Psychoanalytic Play Techniques. Its History and Significance. I Envy and gratitude, and other works, 1946-1963, 122-140.

Winnicott, D. W. (1971) Playing and Reality. Basic Books.

Publisert 18. okt. 2023 17:07 - Sist endret 18. okt. 2023 17:08

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere