Om prosjektet
Bakgrunn: Flere studier har vist betydningen av lek for barns utvikling (Barish, 2020), for utvikling av affektregulering og mentalisering (Fonagy & Target, 1996), og også for behandling av traumer (Diaz & Lieberman, 2010). Samtidig praktiseres lekterapi mindre innenfor mange helsetjenester.
Teori og studier av lek: Lek har vært brukt både som en kommunikasjonsform og som et utviklingsmål innen barnepsykoterapi i mange år (Klein, 1955)(Winnicott, 1971)(Fonagy& Target, 1996). Det finnes noen kvantitative studier av lek i psykoterapi (Kernberg, Chazan & Normandin, 1998) (Halfon & Bulut, 2019). Selv om det er mange kliniske artikler om emnet, eksisterer det fortsatt få artikler med systematisk kvalitativ metodikk for å studere fenomenene lek i psykoterapi.
Studie basert på videoopptak: Fire barn i alderen 5-6 år (en jente og tre gutter). Hver time er videofilmet. Behandling er mentaliseringsbasert terapi for barn (MBT-C).
Tidslinje: To behandlinger er avsluttet, ytterligere to er planlagt avsluttet høsten 2023. Refleksiv tematisk analyse startet høsten 2023.
Mål
Utforske kommunikasjon, typer og mening i lekens dynamikk innenfor den terapeutiske relasjonen.
Resultater
-
Forstå hvordan lek som en terapeutisk faktor brukes som et kjøretøy for endring og utvikling i terapien over tid
-
Utforsk endringer i lek og den terapeutiske prosessen over tid innenfor behandlinger og på tvers av behandlinger
-
Forstå terapeutens atferd og handling
-
Forstå relasjonelle temaer over tid
-
Potensielt utvikle ny konseptuell forståelse av prosess og av lek innen Barnepsykoterapi
Bakgrunn
Flere studier har vist betydningen av lek for barns utvikling (Barish, 2020), for utvikling av affektregulering og mentalisering (Fonagy & Target, 1996), og også for behandling av traumer (Diaz & Lieberman, 2010). Samtidig praktiseres lekterapi mindre innenfor mange helsetjenester.
Utstyr
Instrumenter: CBCL foreldre, CPTI
Analysemetode: Refleksiv tematisk analyse, som vil bestå av analyse av videoopptak.