English version of this page

ERC Advanced Grant til Psykologisk institutt

Vegard Skirbekk ved Psykologisk institutt får Advanced Grant på 26 millioner kroner av Det Europeiske Forskningsrådet (ERC).

Vegard Skirbekk

Stort løft for instituttet. Vegard Skirbekk er en av to forskere som får ERC Advanced Grant ved SV-fakultetet, en av tre på hele UiO og en av åtte i hele Norge. Foto: Amund Aasbrenn/ UiO

– Dette er fantastisk. Det ligger en imponerende innsats bak en slik tildeling, og Skirbekk fortjener en stor gratulasjon. Det er også en ære for PSI og fakultetet at slike søknader lykkes, sier forskningsleder Espen Røysamb.

Barnløse menn

Prosjektet «Health, Cognition, Family, and Employment among Men» (HOMME) ledes av Vegard Skirbekk og er et samarbeid mellom Psykologisk institutt (PSI) og Folkehelseinstituttet (FHI).

Skirbekk skal studere utviklingen i menns fysiske og psykiske helse fra tenårene opp mot sekstiårene.

– Et av hovedmålene med prosjektet er å undersøke menn uten familie og/eller en stabil jobbsituasjon, og hva som skiller de som evner å opprettholde god helse og funksjon gjennom livet fra de som opplever kognitiv og funksjonell svikt, sier han.

Prosjektet skal spesielt se på hvordan endringer i teknologi, kultur og økonomiske forhold, kan påvirke menns muligheter og utvikling. I tillegg er Skirbekk interessert i å studere hvilken effekt større usikkerhet på arbeidsmarkedet, samt at færre menn får barn og danner familie, kan få.

– Vi vil trolig få verdens mest omfattende datasett på kognitiv utvikling hos voksne menn. Våre tilnærmingsmåter, forskningsmetoder, muliggjør en tverrfaglig forståelse av hva som medvirker til at noen menn opprettholder et høyt funksjonsnivå og godt helsenivå gjennom livet.

– HOMME vil bidra med kunnskapsgrunnlag til å løse noen av vår tids største utfordringer, skisserer Skirbekk.

Andre ERC-tildeling

Advanced Grant er Skirbekks andre prestisjefulle tildeling fra Det europeiske forskningsrådet (ERC). Han mottok Starting Grant i 2009.

– Dette er en betydelig anerkjennelse av forskningen vår, studiene som vi har gjort, dataene vi har samlet inn og temaene vi setter søkelys på.

Et Advanced Grant finansieres med rundt 26 millioner norske kroner (2.5 millioner euro) over fem år.

Midlene vil, ifølge Skirbekk, i hovedsak gå til å ansette gode forskere til prosjektet.

– Ambisjonen er å bli verdensledende, sier han.

Strategisk betydning

Espen Røysamb
Forskningsleder ved PSI, Espen Røysamb. Foto: Privat

Espen Røysamb tror midlene vil få stor betydning for instituttets forskning.

– Finansieringen vil innebære oppbygging av et nytt, viktig og spennende forskningsprosjekt. I tillegg får prosjektet ringvirkninger gjennom styrket metodekompetanse, nasjonalt og internasjonalt samarbeid, og som inspirasjon for andre som planlegger å søke ERC, avslutter forskningslederen.

Hva er Advanced Grant?

Det europeiske forskningsrådet (ERC) støtter grensesprengende forskning gjennom attraktiv, langsiktig finansiering innen alle fagfelt.

ERC Advanced Grants retter seg mot etablerte forskere med en " track record" som viser at de er ledende innenfor sitt fagfelt.

Det innvilges inntil 2,5 millioner euro for inntil fem år.

Publisert 11. apr. 2024 13:17 - Sist endret 15. apr. 2024 00:15