English version of this page

Behandling av traumatiserte barn og unge, TF-CBT: 2008 - 2025

I denne studien har vi undersøkt korttids- og langtidseffektene av traumefokusert kognitiv atferdsterapi på barn som er blitt eksponert for alvorlige traumer, og modererende faktorer.

Mål

Studien har tre mål:

  1. gi terapeuter opplæring i en traumefokusert terapimodell

  2. implementere denne modellen i vanlige poliklinikker

  3. studere hvorvidt denne terapimodellen virker bedre i forhold til traumatiserte barn og unge enn vanlig poliklinisk praksis

Terapimodellen som ble utprøvet er Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy (TF-CBT). Her finner du mer informasjon om TF-CBT

TF-CBT er utviklet av Ester Deblinger, Judy Cohen og Anthony Mannarino i USA. Det ble først brukt på barn utsatt for seksuelle overgrep. Etterhvert har den blitt tilpasset for barn som er blitt eksponert for andre typer traumer som vold, vitne til vold og enkelt katastrofer. I tillegg arbeides det for å tilpasse modellen til barn som har vært utsatt for traumatisk sorg. Flere studier viser dokumentert effekt, og behandlingsprinsippene er tatt inn i ”Best Practice” retningslinjene i USA og England.

Det er ikke gjennomført tilsvarende studier i Norge eller i Europa for øvrig. NKVTS er den første til å prøve ut TF-CBT i Europa. Erfaringer med denne studien dannet grunnlag for et stort implementeringsprosjekt hvor TF-CBT nå implementeres i landets BUP-er. 

Metode

Studien er en randomisert, kontrollert studie og er gjennomført i 8 vanlige poliklinikker i Norge. Terapeuter fra disse poliklinikker ble opplært i modellen. Andre terapeuter på poliklinikkene vil delta i studien som kontrollgruppe.

Barn og ungdom som oppfyller kriteriene for deltagelse ble tilfeldig fordelt til å motta TF-CBT eller terapi som vanligvis gis på poliklinikken. Barna utrededes ved behandlingstart, under terapiforløpet, ved behandlingsslutt, ett år etter behandlingsstart og 18 mnd. etter behandlingsslutt. 

Spesialtrente terapeuter gjennomgår alle terapitimene med sikte på å kontrollere at terapeutene gjennomfører TF-CBT etter modellen samt at kontrollgruppen ikke bruker TF-CBT (treatment fidelity). Terapeutene mottar jevnlig veiledning.

Samarbeid

Internasjonale og nasjonale samarbeidspartnere

Professor Judith Cohen

Professor Anthony Mannarino - Center for Traumatic Stress in Children & Adolescents i Pittsburg, USA

Professor Stephen Shirk - University of Denver

Dr. Lutz Goldberg - Department for Child and adolescent Psychiatry, University of Ulm, Tyskland,

Det er etablert et felles europeisk samarbeid for implementering av TF-CBT i Europa som inkluderer – Tyskland, Finland, Sveige, Nederland, Ukraina.

Utvalgte publikasjoner

Hoppen, T., Meiser-Stedman, R., Jensen, T. K., Birkeland, M. S., & Morina, N. (2023). The efficacy of psychological interventions for PTSD in children and adolescents exposed to single vs. multiple traumas. Meta-analysis of randomized controlled trials. The British Journal of Psychiatry.

Birkeland, M. S., Skar, A. M. S., & Jensen, T. (2022). Understanding the relationships between trauma type and individual posttraumatic stress symptoms: A cross-sectional study of a clinical sample of children and adolescents. Journal of Child Psychology and Psychiatry. doi:10.1111/jcpp.13602

Sachser, C., Berliner, L., Rish, E., Rosner, R., Birkeland, M. S., Eilers R., & Jensen, T. (2022). The child and Adolescent Trauma Screen 2 (CATS-2)–validation of an instrument to measure DSM-5 and ICD-11 PTSD and complex PTSD in children and adolescents. European journal of Psychotraumatology, 13, 2105580.

Skar, A. M. S., Braathu, N., Jensen, T., & Ormhaug, S. M. (2022). Predictors of nonresponse and drop-out among children and adolescents receiving TF-CBT: investigation of client-, therapist-, and implementation factors. BMC Health Services Research, 22(1), 1-13. doi:10.1186/s12913-022-08497-y

Ovenstad, K. S., Ormhaug, S., & Jensen, T. K. (2022). The relationship between youth involvement, alliance and outcome in trauma-focused cognitive behavioral therapy . Psychotherapy Research.

Ovenstad, K. S., Jensen, T., & Ormhaug, S. M. (2021). Four perspectives on traumatized youths’ therapeutic alliance: Correspondence and outcome predictions. Psychotherapy Research. doi:10.1080/10503307.2021.2011983

Ovenstad, K. S., Ormhaug, S. M., Shirk, S. R., & Jensen, T. K. (2020). Therapists' behaviors and youths' therapeutic alliance during trauma-focused cognitive behavioral therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 88(4), 350-361. doi:10.1037/ccp0000465

Pfeiffer, E., Ormhaug, S. M., Tutus, D., Holt, T., Rosner, R., Wentzel-Larsen, T., & Jensen, T. K. (2020). Does the therapist matter? Therapist characteristics and their relation to outcome in trauma-focused cognitive behavioral therapy for children and adolescents. European Journal of Psychotraumatology, 11(1), 1-10. doi:10.1080/20008198.2020.1776048

Aas, E., Silwal, S., Cyr, P. R., Holt, T., Ormhaug, S. M., & Jensen, T. K. (2020). Health-related quality of life (HRQoL) in children and adolescent with post-traumatic stress symptom: A comparison of 16D and condition-specific instruments. Nordic Journal of Health Economics, 8(1), 46-71. doi:10.5617/njhe.6929

Birkeland, M. S., Holt, T., Ormhaug, S. M., & Jensen, T. K. (2020). Perceived social support and posttraumatic stress symptoms in children and youth in therapy: A parallel process latent growth curve model. Behaviour Research and Therapy, 132. doi:10.1016/j.brat.2020.103655

Bartels, L., Berliner, L., Holt, T., Jensen, T. K., Jungbluth, N., Plener, P., . . . Sachser, C. et al. (2019). The importance of the DSM-5 posttraumatic stress disorder symptoms of cognitions and mood in traumatized children and adolescents: two network approaches. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 60(5), 545-554. doi:10.1111/jcpp.13009

Aas, E., Iversen, T., Holt, T., Ormhaug, S. M., & Jensen, T. K. (2019). Cost-Effectiveness Analysis of Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy: A Randomized Control Trial among Norwegian Youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(1), S298-S311. doi:10.1080/15374416.2018.1463535

Jensen, T. K., Holt, T., Ormhaug, S. M., Fjermestad, K., & Wentzel-Larsen, T. (2018). Change in post-traumatic cognitions mediates treatment effects for traumatized youth — A randomized controlled trial. Journal of Counseling Psychology, 65(2), 166-177. doi:10.1037/cou0000258

Knutsen, M., & Jensen, T. K. (2019). Changes in the trauma narratives of youth receiving trauma-focused cognitive behavioral therapy in relation to posttraumatic stress symptoms. Psychotherapy Research, 29(1), 99. doi:10.1080/10503307.2017.1303208

Knutsen, M. L., Jensen, T. K., Sachser, C., Holt, T., & Goldbeck, L. (2019). Trajectories and Possible Predictors of Treatment Outcome for Youth Receiving Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy. Psychological Trauma. doi:10.10  37/tra0000482

Jensen, T. K., Holt, T., & Ormhaug, S. M. (2017). A Follow-up Study from a Multisite, Randomized Controlled Trial for Traumatized Children Receiving TF-CBT. Journal of Abnormal Child Psychology, 45(8), 1587-1597. doi:10.1007/s10802-017-0270-0

Sachser, C., Berliner, L., Holt, T., Jensen, T. K., Jungbluth, N., Risch, E., . . . Goldbeck, L. et al. (2017). Comparing the dimensional structure and diagnostic algorithms between DSM-5 and ICD-11 PTSD in children and adolescents. European Child and Adolescent Psychiatry, 27(2), 181-190. doi:10.1007/s00787-017-1032-9

Sachser, C., Berliner, L., Holt, T., Jensen, T. K., Jungbluth, N., Risch, E., . . . Goldbeck, L. et al. (2017). International development and psychometric properties of the Child and Adolescent Trauma Screen (CATS). Journal of Affective Disorders, 210, 189-195. doi:10.1016/j.jad.2016.12.040

Ormhaug, S. M., & Jensen, T. K. (2016). Investigating treatment characteristics and first-session relationship variables as predictors of dropout in the treatment of traumatized youth. Psychotherapy Research, 1-15. doi:10.1080/10503307.2016.1189617

Holt, T., Cohen, J. A., & Mannarino, A. (2015). Factor structure and discriminant validity of the parent emotional reaction questionnaire (PERQ). Psychological Trauma Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy.

Ormhaug, S. M., Shirk, S. R., & Wentzel-Larsen, T. (2015). Therapist and client perspectives on the alliance in the treatment of traumatized adolescents. 2015, 6. doi:10.3402/ejpt.v6.2770

Ormhaug, S. M., Jensen, T. K., Wentzel-Larsen, T., & Shirk, S. R. (2014). The therapeutic alliance in treatment of traumatized youth: Relation to outcome in a randomized clinical trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 82(1), 52-64.

Holt, T., Cohen, J. A., Mannarino, A., & Jensen, T. K. (2014). Parental emotional response to children’s traumas. Journal of Aggression, Maltreatment & Trauma, 23(10), 1057-1071.

Holt, T., Jensen, T. K., & Wentzel-Larsen, T. (2014). The change and the mediating role of parental emotional reactions and depression in the treatment of traumatized youth: Results from a randomized controlled study. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health. doi: 10.1186/1753-2000-8-11

Hukkelberg, S. S., Ormhaug, S. M., Holt, T., Wentzel-Larsen, T., & Jensen, T. K. (2014). Diagnostic utility of CPSS vs. CAPS-CA for assessing posttraumatic stress symptoms in children and adolescents. Journal of Anxiety Disorders, 28(1), 51-56.

Dittmann, I., & Jensen, T. K. (2014) Giving a voice to traumatized youth - Experiences with Trauma-focused cognitive behavioral therapy. Child Abuse & Neglect. 38. 1221–1230.

Glad, K. A., Jensen, T. K., Holt, T., & Ormhaug, S, M. (2013). Exploring self-perceived growth in a clinical sample of severely traumatized youth. Child Abuse & Neglect. 37(5), 331-342.

Jensen, T. K., Holt, T., Ormhaug, S. M., Egeland, K., Granly, L., Hoaas, L., Stormyren, S., Indregaard, T., & Wentzel-Larsen, T. (2013). A randomized effectiveness study comparing trauma- focused cognitive behavioral therapy with therapy as usual for youth. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology. doi: 10.1080/15374416.2013.822307

Hukkelberg, S. S., & Jensen, T. K. (2011). The dimensionality of posttraumatic stress symptoms and their relationship to depression in children and adolescents. Journal of Traumatic Stress, 24, (3), 326-333.

Norske forskningsartikler

Eidhammer, S. E., Jahr, H. L., Blix, I., & Jensen, T. K. Traumefokusert kognitiv atferdsterapi for barn og ungdom med PTSD og kompleks PTSD. Tidsskrift for Norsk Psykologforening

Fagermoen, E. M., Østensjø, T., Skagemo, C. U., Moen, G. M., & Husebø, G. (2017). Traumefokusert kognitiv atferdsterapi og komplekse traumer. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 54(10), 978-989.

Dos Santos, N. E., Jensen, T. K., & Ormhaug, S. M. (2016). Er det så ille å bli spurt om traumer? Barns opplevelser av traumekartlegging i BUP. Tidsskrift for Norsk  Psykologforening, 53(7), 536-545.

Jensen, T. K. (2011). Posttraumatisk stress hos barn og unge – forståelse og prinsipper for behandling. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 48(1), 57-63.

Ormhaug, S. M., Jensen, T. K., Hukkelberg, S. S. Holt, T., & Egeland, K. (2012). Traumer hos barn – blir de gjemt eller glemt? Kartlegging av traumatiske erfaringer hos barn og unge henvist til BUP. Tidsskrift for Norsk Psykologforening, 49(3), 235-240.

Stormyren, S. D., & Ormhaug, S. M. (2009). Barns reaksjoner på traumatiske opplevelser. Fosterhjemskontakt, 28(2), 3-4.

Bokartikler

Jensen, T., Granly, L., Hoaas, L. E. C., & Stormyren, S. (2021). Traumefokusert kognitiv atferdsterapi for barn og unge. I K. Martinsen & R. Hagen (Red.) Håndbok i kognitiv atferdsterapi i behandling av barn og unge, 2 utg. (s. 239-265). Gyldendal Akademisk.

Jensen, T. K. (2017). Behandling av traumatiserte barn og ungdom: Traume-fokusert kognitiv atferdsterapi. I J. Kjøbli, H. Eng, S. K. Ertesvåg & I. Frønes (red.) Å mestre det vanskelige. Individrettede intervensjoner for barn og unge (s. 97-112). Gyldendal Akademisk.

Holt, T. (2016). Betydningen av foreldres reaksjoner og støtte.  I C. Överlien, M. I. Hauge & J. H. Schultz (red). Møter med unge i utsatte livssituasjoner. Universitetsforlaget.

Jensen, T. K., & Ormhaug, S. M. (2016). Behandling av barn og ungdom som har erfart traumer Barn, vold og traumer. I C. Överlien, M. I. Hauge & J. H. Schultz (red). Møter med unge i utsatte livssituasjoner (pp. 237-250). Universitetsforlaget.

Jensen, T., K. (2016). "Det er som om stefar er inni hodet mitt hele tiden". Hvordan kan vi forstå og hjelpe traumatiserte barn og ungdom? I H. Haavind & H. Øvreeide (red.), Barn og Unge i psykoterapi 2. utgave (pp. 312-337). Oslo: Gyldendal Akademisk.

Jensen, T. K., Granly, L. B., Hoaas, L., & Stormyren, S. D. (2012). Traumefokusert kognitiv atferdsterapi for barn og unge som har vært utsatt for traumer. I K. Martinsen & R. Hagen (red.), Håndbok i kognitiv atferdsterapi for barn og unge. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Doktorgradsarbeider

Ovenstad, K. (2022). Youths’ Alliance, Involvement Behaviors, and Therapists’ Alliance-building: A Processes-Outcome Study of Youth Receiving Trauma-Focused Cognitive Behavior Therapy.

Knutsen, M. (2019) Pathways to recovery: A study of pathways to change for traumatized youth receiving Trauma Focused Cognitive Behavior Therapy (TF-CBT) or treatment as usual (TAU).

Ormhaug, S. M. (2016). The therapeutic alliance in the treatment of traumatized youths : Relationship to outcome and dropout across rater perpectives and therapeutic interventions. (no. 566), Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, University of Oslo, Oslo.


Holt, T. (2014). Parental emotional reactions and their role in therapy for traumatized children and adolescents. Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, University of Oslo, Norway.  

Master- og hovedoppgaver

Karlsrud, J. & Warmedal, R. F. M. (2022). The daily dynamics of negative cognitions and negative emotions during TF-CBT. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Bones, L. og Guren, G. (2022). Barn og diagnosesystemer i utvikling: oppfyller DSM-5 og ICD-11 sine hensikter? Sammenligning av posttraumatisk stresslidelse i DSM-5 og ICD-11 hos norske barn og ungdom: prevalens, enighet, komorbiditet og prediktorer. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Anundsen, K. W & Oppedal & Berg, M. (2021) Emosjonell aktivering og unngåelse hos barn og ungdom som mottar traumefokusert kognitiv atferdsterapi. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Lea, K. & Aarthun, I. (2020) «Jeg kan aldri stole på noen»: En studie av overgeneralisering og akkomodasjon hos traumatiserte ungdommer i behandling. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Bruun, B. (2020). Implementering av rutinemessig kartlegging av potensielt traumatiserende erfaringer i psykisk helsevern for barn og unge. Kan rutinemessig kartlegging av potensielt traumatiserende erfaringer føre til at terapeuter blir bedre til å identifisere barn og unge med posttraumatiske stress-symptomer?

Iversen, T. B. (2020). Betydningen av opplæring og veiledning av ledere for implementeringen av kunnskapsbaserte metoder for PTSD i psykisk helsevern.

Fedøy, B. H.F. (2018). Kartlegging av barn og ungdom for traumer og traumesymptomer: Hvilke faktorer henger sammen med opplevd ubehag ved kartlegging i Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP)?

Gjestvang, B. (2018). Omsorgens omkostninger – og gleder. En kvalitativ studie om å arbeide med traumatiserte barn i Barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikker.

Eidhammer, S. E. & Jahr, H. L. (2017). Kompleks PTSD hos barn – Hva kjennetegner disse barna, og kan TF-CBT hjelpe? Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Dybing, E. S. & Øia, I. (2017). Talking about trauma in treatment as usual: an exploratory study of relationship to outcome in therapy with children and adolescents. Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Kaur, H & Naseem, N. S. (2017) Holdninger til evidensbasert praksis blant ansatte i psykisk helsevern for barn og unge. Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Abrahamsen, H. (2016).  Terapeuters alliansebyggende strategier innen traumefokusert behandling av barn. Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Kristensen, I. (2016). Første samtale med barn og unge som har opplevd traumer: Hva forteller terapeuter? Hovedoppgave i Psykologi. UiO.

Berg, S. G. (2015). Betydningen av tidlig motstand i terapi med traumatiserte barn og ungdom.  Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Dos Santos, N. E. (2015). Kartlegging av traumer hos barn og unge - Hvordan reagerer barn og unge i BUP? Hovedoppgave i Psykologi. UiO.

Breland, B. D. & Wig, A. B (2014). Terapeutisk allianse i behandling av traumeutsatte barn og unge – Alliansens utvikling og betydning for arbeidet med traumenarrativen. Hovedoppgave i Psykologi. UiO

Knutsen, M. (2013). Narrativer om vold og overgrep. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Lund, K. B., & Strømmen, T. (2011). «Verden er farlig og eg er en feiging» - en studie av barn og unges tanker etter traumatiserende hendelser. Hovedoppgave i Psykologi. Universitetet i Oslo.

Dittmann, I. (2010). Opplevelser av å gå i terapi. En kvalitativ intervjuundersøkelse med traumatiserte barn og deres foreldre. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitetet i Oslo.

Espenes, L. (2010). Posttraumatiske stressreaksjoner hos barn og unge som har opplevd traumer. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Øverås, H. (2009). Betydningen av den terapeutiske alliansen i arbeid med traumatiserte barn. Hovedoppgave ved Psykologisk institutt, Universitet i Oslo.

Publisert 5. okt. 2023 14:22 - Sist endret 5. okt. 2023 14:38

Kontakt

Deltakere

Detaljert oversikt over deltakere