Om prosjektet
Vi gjør dette ved å studere to velkjente men lite undersøkte utfordringer: hvordan innbyggere kommer til (access) og reiser fra (egress) stopp for kollektivtransport, og hvordan innbyggere gjennomfører og opplever bytter mellom transportmidler der reisen består av flere ledd med bruk av flere transportmidler.
For første gang i Norge, vil man gjennom prosjektet, kombinere kvalitative og kvantitative vurderinger av access, egress og bytter, fra både byform-, reisevane-, byvekstavtale- og poltikkpakkeperspektiver, og ikke minst ut ifra hvilke preferanser brukere har.
Mål
I prosjektet vil vi også jobbe mot å identifisere tiltak for å utvikle bærekraftige løsninger for acess, eggress og bytter. Gjennom å identifisere gruppers muligheter til å endre reisevaner vil en omfattende vurdering av hva som er akseptable og effektive mål resultere i anbefalinger som vil legge føringer på hvilke anbefalinger som gjøres i det videre arbeidet med prosjektet. Her vil vi også undersøke hvordan å ta i bruk slike løsninger i bynettverk. Til sammen vil prosjektet vurdere:
- Bruk av, og erfaringer med, access, egress og bytter
- Hvor effektive ulike tiltak er fra et strategisk synspunkt
- Potensialet for å påvirke for ulike brukergrupper holdninger og politiske prosesser
Resultatene vil fremheve behovet for tiltak (som mateløsninger, infrastrukturbehov for sykling, bildeling, parkering, effektiv rutestruktur). Prosjektet vil ende opp med ett sett med anbefalinger for hvordan resultatene fra TRANSFER kan inkluderes i byvekstavtaler og poltikkpakker.
Samarbeid
Prosjektet koordineres av Transportøkonomisk institutt
Finansiering
Prosjektet finansieres av Norges Forskningsråds TRANSPORT 2025 program med kr 1 208 000.
Varighet
2017-2023