Disputas: Jan Pesl

Master i sosiologi Jan Pesl vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

From Critical Capacity to Legitimation Crisis: The EU legitimacy changes and the UK public sphere before Brexit

Bildet kan inneholde: panne, smil, øyenbryn, kjeve, kjole skjorte.

Jan Pesl

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 17. november 2023 kl. 09.15

Sted: Auditorium 2, Eilert Sundts hus

Tittel: The relevance and challenges of computational text analysis approaches for EU studies/social sciences

Bedømmelseskomité:

• Senior Research Associate Professor Virginie Van Ingelgom, Faculty of Economy, Social and Political Sciences  and Communication, UCLouvain, Belgium
  • Professor Hajo Boomgaarden, Department of Communication, University of Vienna
  • Professor Bjørn Schiermer Andersen, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor Grete Brochmann, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Forsker Asimina Michailidou, ARENA, UiO
  • Professor Cathrine Holst, Institutt for filosofi, ide- og kunsthistorie og klassiske språk, UiO

EU's legitimitet på prøve: Ny forskning beskriver betydelige utfordringer før Brexit

Lurer du på hvilke rolle EU’s legitimitet har spilt i forkant av Brexit? Ønsker du å få innsikt i hva som påvirker institusjoners stabilitet og fremtiden for europeisk integrasjon? Nå har en forskningsstudie beskrevet den dype legitimiseringskrisen som Den europeiske union (EU) har stått overfor i kjølvannet av Brexit.

Vår forskning viser at EU har møtt gjentatte utfordringer knyttet til legitimitet, som i stor grad er forankret i dets institusjonelle utforming. Perioden siden 2012 har vært preget av økende skepsis mot EU-legitimitet, noe som potensielt kan medføre en grunnleggende endring i hvordan EU oppfattes. I 2013 oppsto det en diskurs som utfordret avveiningen mellom ønskede resultater av EU-medlemskap og nasjonal suverenitet, noe som skapte en betydelig legitimitetsutfordringer.

Tross disse utfordringene, ble EU-medlemskap fortsatt sett på som uunnværlig for å oppnå ønskede politiske resultater, uten at det ble presentert levedyktige alternativer. Vår forskning tyder på at EU sannsynligvis ikke har opplevd en legitimitetskrise i tiden før Brexit.

EU har lenge vært sett på som et symbol på europeisk integrasjon og samspill, men Brexit har forvirret mange. Vår forskning hadde som mål å avmystifisere rolle EU’s legitimitet har spilt og belyse de dypere implikasjonene for EU sin stabilitet og retningen for europeisk integrasjon.

Med utgangspunkt i flere års grundig forskning undersøker vi gransket hvordan oppfatningen av EU-legitimitet har endret seg i den britiske offentligheten fra 2004 til 2016, en kritisk periode som omfattet store kriser som rammet Den økonomiske og monetære union (EMU) og Schengen-området.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga