Disputas: Erika Braanen Sterri

Master in sosiologi Erika Braanen Sterri vil forsvare sin avhandling for graden ph.d. (philosophiae doctor) ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Prejudice in a Multicultural Society. Young people’s Attitudes toward Sexual Minorities and Religious groups in Norway

Bildet kan inneholde: person, hår, leppe, øye, smil.

Erika Braanen Sterri

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: 5. september 2023 kl. 09.15

Sted: Rom 1204, 12.etg., Eilert Sundts hus

Tittel: Explaining attitudes toward Sexual Minorities and Religious groups in context: adolescents in Norwegian schools.

Bedømmelseskomité:

• Professor Fenella Fleischmann, University of Amsterdam, Nederland
  • Professor Pieter Bevelander, Malmø University, Sverige
  • Professor Alexi Gugushvili, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Leder av disputas

• Professor emeritus Lise Kjølsrød, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO

Veiledere:

• Professor emeritus Arne Mastekaasa, Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, UiO
  • Forsker I Jon Horgen Friberg, Fafo

I sitt doktorgradsarbeid undersøker Sterri ungdommer i Oslo og Akershus’ holdninger til seksuelle minoriteter og religiøse grupper.

Sterri finner at ungdom, og spesielt majoritetsungdom, har mer negative holdninger til muslimer enn til andre grupper. Samtidig har unge med innvandrerbakgrunn fra majoritetsmuslimske land mindre tolerante holdninger overfor homoseksualitet enn andre grupper.

Et sentralt spørsmål i avhandling er om kontakt mellom ulike grupper øker toleranse eller om det snarere gir grobunn for konflikt.

Avhandlingen gir støtte til førstnevnte tese. Majoritetsungdom som går på skoler med flere muslimske medelever, er mindre negative til muslimer.

Sterri finner også tegn på at storsamfunnet påvirker holdninger til homoseksualitet, også blant ungdom en kunne forvente var mindre tolerante. For det første er norsk ungdom med innvandrerbakgrunn mer tolerante enn jevnaldrende i foreldrenes opphavsland. Og jo lenger familien har bodd i Norge jo mer aksept for homoseksualitet.

- Mine funn tyder på at holdninger ikke er fastlåste størrelser, men snarere er åpne for revisjon. Det kan komme både som følge av direkte samvær med minoriteter og som produkt av å leve i et samfunn i endring, sier Sterri. Det gir grunnlag for optimisme, avslutter hun.

For mer informasjon:

Kontakt Katalin Varga