OSIRIS på forskningspolitisk seminar

Leder for Oslo Institute for Research on the Impact of Science (OSIRIS), Magnus Gulbrandsen, var sammen med statssekretær for forsknings- og høyere utdanningsministeren Oddmund Løkensgard Hoel, en av hovedtalene under forskningspolitisk seminar som ble arrangert av Forskerforbundet 7. november.

Skjermbilde av en tekst om forskningspolitisk seminar 2023, samt en tegneserietegning av akademikere og oppussingsarbeidere i krangel. Tekst: "Ekstrem oppussing av kunnskapssektoren? Regjeringen har varslet en "ekstrem oppussing" av universitets- og høyskolesektoren. Også resten av kunnskapssektoren er gjenstand for omorganisering og omprioritering. Samtidig er det trangere tider. Står kunnskapssektoren ved et veiskille?"

Illustrasjon: Lars Fiske.

Temaet for årets seminar var «Ekstrem oppussing av forskningssektoren?».

Statssekretæren startet sitt innlegg med å peke på viktigheten av finansiering til unge forskertalenter gjennom NFR og EU for å løse de store samfunnsutfordringene vi står overfor. Videre pekte han på noen av de gjeldende utfordringene i forsknings- og høyere utdanningssektoren, som for eks. omfattende søknadsbyråkrati, for liten tid til å forske, og utstrakt bruk av midlertidige stillinger. Disse utfordringene skal løses gjennom en ekstrem oppussing av sektoren.

Gulbrandsen presenterte så en analyse av det forskningspolitiske feltet, hvor hovedbudskapet var at selv om det er utfordringer i forsknings- og høyere utdanningssektoren, så står det generell ganske bra til. Han pekte like vel på noen utfordringer, som at det i forskningspolitikken er en «tautrekking» mellom fagfeltets behov, på den ene siden, og samfunnets behov, på den andre. Politikken har også de siste årene vært preget av reformer som har resultert i sammenslåinger og omprioritering av midler.

Trenger vi da en ekstrem oppussing av sektoren? Meningene var delte i den påfølgende panelsamtalen. Et hovedbudskap er likevel at langsiktighet er viktig, både i finansiering av forskning og i bevilgning til universitetene, slik at vi kan redusere midlertidighet og skape gode betingelser for forskerne.

Mer informasjon om seminaret her.

Publikum i salen under forskningspolitisk seminar.

Av Ingrid Helene Johnsen
Publisert 7. nov. 2023 13:01 - Sist endret 27. mars 2024 12:44