Faglige interesser
-
Hvordan sikre god og virksom behandling av barn, ungdom og familier gjennom å overføre kunnskap fra implementeringsforskning til klinisk praksis - så som tilrettelegging av opplæring, veiledning og måling av behandlingsresultater
-
Atferdsvansker
-
Tidlig utvikling og samspill
-
Barnevern
Undervisning
Bakgrunn
-
Cand Psychol, UiO 1988
-
Spesialist i klinisk psykologi med fordypning barn og ungdom fra 1998
-
Mangeårig arbeid som kliniker og leder i PPT, Barnevern og BUP
-
Mangeårig veiledning av psykologer individuelt og i gruppe, og leder av programgruppe for barn og ungdom i Institutt for Aktiv Psykoterapi
-
Assisterende fagdirektør med ansvar for implementering av Multisystemisk terapi, MST, ved Atferdssenteret, 2001-2009
-
Seksjonsleder og Prosjektleder ved Rbup Øst og Sør, 2009-2015
-
Timelærer ved Klinikk for barn og familier, UiO fra 2014
-
Privatpraksis med klinikk, veiledning og sakkyndigarbeid for domstol og barnevern fra 2015
Verv
-
Styreleder Institutt for Aktiv Psykoterapi, IAP
-
Kommisjonsmedlem i Barnesakkyndig kommisjon, BSK
Emneord:
Klinisk psykologi,
Klinisk barne- og ungdomspsykologi,
Avdeling for klinisk psykologi
Publikasjoner
-
Kjøbli, John; Mauseth, Tori & Slinning, Kari
(2013).
Virksomme intervensjoner og effektive implementeringsstrategier øker sannsynligheten for gode resultater i praksisfeltet.
Tidsskrift for psykisk helsearbeid.
ISSN 1503-6707.
10(3),
s. 239–245.
Vis sammendrag
Evidence-based interventions and effective implementation strategies increase the likelihood for positive results
Numerous evidence-based interventions have been developed to help children at risk of developing psychological problems. Some evidence-based interventions have been introduced in Norway, but only a small proportion of children in need of help receive these interventions. The majority of children receive interventions with a poor evidence-base. When evidence-based methods are used in practice, it is important to examine how, and to what extent, the interventions are well implemented in practice. Even evidence-based interventions can do more harm than good if not systematically implemented. This should be of great concern for the research and practice field. We will discuss this important topic by presenting the work related to the introduction and implementation of different interventions for children and adolescents in Norway.
-
Mauseth, Tori; Kjøbli, John; Neumer, Simon-Peter & Laland, Hanne
(2013).
MATCH-ADTC( Modular Approach to Therapy for Children With Anxiety, Depression, Trauma and Conduct problems) En transdiagnostisk tilnærming til barn og unges psykiske problemer.
Tidsskrift for kognitiv terapi.
ISSN 1504-3142.
s. 20–21.
-
-
Mauseth, Tori
(2007).
Den unges plass og betydning i multisystemisk behandling av antisosiale atferdsforstyrrelser.
I Haavind, Hanne & Øvreeide, Haldor (Red.),
Barn og unge i psykoterapi. Bind II: Terapeutiske fremgangsmåter og forandring.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 978-82-05-37368-6.
s. 109–144.
Vis sammendrag
"Barn og unge i psykoterapi - terapeutiske fremgangsmåter og forandring" tar opp spesifikke tilnærminger til og forutsetninger for endringsarbeidet. Endring kan enten ha preg av å løse opp i det fastlåste, eller det kan innebære å støtte opp om utvikling. Dette arbeidet dreier seg ofte om å bidra til åpne og engasjerende utviklingsprosesser, enn å nå fastlagte mål. Kapitlene i denne boka gir leseren en rekke praktiske fremgangsmåter for ulike typer problemer og vansker, enten det gjelder behandling av de aller yngste barna, eller arbeid med ungdom og unge voksne.
Se alle arbeider i Cristin
-
Røkenes, Odd Harald; Lossius, Kari & Mauseth, Tori
(1996).
Kommunikasjon og sosialt samspill.
J.W. Cappelens Forlag AS.
ISBN 82-02-15405-7.
256 s.
Vis sammendrag
"Kommunikasjon og sosialt samspill" er en lærebok i sosialpsykologi som gjennom teori og praktiske øvelser behandler
- generell kommunikasjon med spesiell vekt på kommunikasjon med barn og unge
- gruppepsykologi
- sosialiseringsprosessen og oppdragelsens betydning for barns og unges utvikling
- holdninger og forventninger.
Sammen med "Barn i utvikling - fra spedbarnstid til ungdomsalder" dekker den hele lærestoffet i studieretningsfaget psykologi for videregående kurs 1 barne- og ungdomsarbeiderfag.
-
Mauseth, Tori & Bengtson, Mette
(1996).
Barn i utvikling : fra spedbarnstid til ungdomsalder.
J.W. Cappelens Forlag AS.
ISBN 82-02-15403-0.
175 s.
Vis sammendrag
"Barn i utvikling" er en lærebok i utviklingspsykologi som gjennom teori og praktiske eksempler beskriver barnets motoriske, kognitive, personlige og sosiale utvikling fra spedbarnstiden til ung voksen alder. Sammen med læreboka i sosialpsykologi, "Kommunikasjon og sosialt samspill", dekker den hele lærestoffet i studieretningsfaget psykologi for videregående kurs 1 barne- og ungdomsarbeiderfag.
Se alle arbeider i Cristin
-
Axelsen, Eva Dalsgaard; Benum, Kirsten; Bernhardt, Ida S.; Gullestad, Siri Erika; Halvorsen, Margrethe Seeger & Hartmann, Ellen Johanne
[Vis alle 24 forfattere av denne artikkelen]
(2017).
Historien Psykologtidsskriftet ikke forteller.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
54(12),
s. 1197–1199.
-
Mauseth, Tori & Olavsen, Ellen
(2016).
Helsestasjonens oppfølging av adoptivbarn og deres familier.
I Holme, Hanne; Solstad Olavesen, Ellen; Valla, Lisbeth & Hansen, Marit Bergum (Red.),
Helsestasjonstjenesten: barns psykiske helse og utvikling.
Gyldendal Norsk Forlag A/S.
ISSN 9788205486294.
s. 221–240.
Vis sammendrag
De siste tiårenes spedbarnsforskning viser at spedbarnet har langt større kapasitet enn man tidligere antok. Samtidig understreker forskningen betydningen av utviklingsstøtten barnet får de første leveårene.
-
Mauseth, Tori
(2016).
Den unges plass og betydning i multisystemisk behandling av ungdom med alvorlige atferdsforstyrrelser.
I Haavind, Hanne & Øvreeide, Haldor (Red.),
Barn og unge i psykoterapi, bind 1.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 978-82-05-48755-0.
s. 227–260.
-
Mauseth, Tori & Kjøbli, John
(2013).
Samarbeid på tvers: Tidlig innsats og sammensatte vansker.
-
Lindberg, Astri; Slinning, Kari & Mauseth, Tori
(2012).
Hjelp ved fødselsdepresjon.
Tidsskrift for Norsk Psykologforening.
ISSN 0332-6470.
49(4).
-
Raknes, Solfrid; Mauseth, Tori & Haugland, Bente Storm Mowatt
(2011).
Psykologisk Førstehjelp – utvikling, spredning og evaluering av et psykologisk verktøy for barn og unge.
Tidsskrift for kognitiv terapi.
ISSN 1504-3142.
12(3),
s. 22–32.
-
Haugland, Bente Storm Mowatt & Mauseth, Tori
(2013).
Psykologisk førstehjelp i førstelinjetjenesten - implementering og evaluering.
RKBU Vest og RBUP Øst og Sør.
Se alle arbeider i Cristin
Publisert
28. sep. 2016 15:38
- Sist endret
2. mai 2019 14:53