- Emosjonsutvikling (inkludert emosjonell kompetanse og relasjonen mellom kognisjon og emosjon)
- Metakognitiv Utvikling (inkludert Theory of Mind & bevissthet)
- Kognitiv utvikling (inkludert Piaget og Neo-Piagetianske modeller & Forståelse av endring over tid, kjønn og makt)
- Utvikling og utdannelse (inkludert integrering av utviklingsforskning og utdannelse)
Normalt og ikke-normalt utviklende barn og ungdommer (døve, autistiske, misbrukte, mentalt utviklingshemmede) fra vestlige og ikke-vestlige kulturer (e.g. Quechua fra Peru, Fongbe fra Benin, Arabisk kristne og muslimer fra Libanon, Velstående og fattige barn fra Brasil). Mange av disse forskningsprosjektene er finansiert av eksterne forskningsmidler (Canada, Frankrike, Norge, Spania & Sveits)
- Coordinator of the 5th semester of the clinical programme
- PSY1200 - Innføring i utviklingspsykologi
- PSY2206 - Cognition, emotion and language
- PSYC3200 - Utviklingspsykologi
- PSY4203 - Emotional Development
- PSY4204 - Hands-on training in emotional and cognitive development
- PSY9202 - Forskningsseminar i utviklingspsykologi
- 1993-1997: Ph.D. in Psychology – Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1990-1992: Master in Psychology – Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1986-1990: Bachelor in Psychology – Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1980-1984: Diploma of Architect – Department of Architecture, Geneva Engineering School, Geneva, Switzerland.
- 2007 - : Professor – Department of Psychology, Faculty of Social Sciences, University of Oslo, Oslo, Norway.
- 2004-2007: Professor – Department of Communication and Psychology, Faculty of Humanities, University of Aalborg, Aalborg, Denmark.
- 2003-2004: Associate Professor – Department of Communication and Psychology, Faculty of Humanities, University of Aalborg, Aalborg, Denmark.
- 2002-2003: Post-Doctoral Fellow – Human Development and Psychology, Graduate School of Education, Harvard University, Cambridge, United States of America
- 2001-2002: Assistant Professor – Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1999-2001: Post-Doctoral Fellow – Department of Experimental Psychology, University of Oxford, Oxford, United Kingdom.
- 1997-1999: Senior Lecturer & Researcher – Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1992-1997: Junior Lecturer & Researcher – Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Geneva, Geneva, Switzerland.
- 1986-1990: Social worker – Psychiatric University Hospital of Geneva (88-90); Caritas (87-88); SportHandicap (86-87) – Geneva, Switzerland.
- 1986-1989: Architect – Bureau d'Architecture Leuba, Geneva, Switzerland.
Psykologisk Institutt & UiO
- Head of Section - Health, Developmental and Personality Section / HUP (2019 - )
- Departmental Verneombud (2018 – 2019)
- Member of the Board of The Norwegian Union of Researchers at the University of Oslo (Forskerforbundet - UiO) (2016 - )
- Faggruppeleder for Utviklingspykologigruppa (2008-2013)
- Medlem av Bachelor & Master, Professional (Clinical) & Departmental (vicar) Boards (2008-2015)
- Academic Representative for International Affairs (2007 - 2019)
Honorary positions & Prizes
2019 -: Member of the Russian Academy of Sciences (Education).
2019: Lev Vygotsky Award 2019, European Federation of Psychologists Associations (EFPA)
2010: Undervisningsprisen (PSI, UiO)
- 2007 - 2012: Adjunct Professor – Department of Communication and Psychology, Faculty of Humanities, University of Aalborg, Aalborg, Denmark.
- 2007 & 2008: Guest Professor – University of Paris X - Nanterre, Paris, France.
- 2004-2016: Professor – Doctoral School, Faculty of Educational Sciences, University of Milano Bicocca, Italy.
International Scientific Boards
- Referee for the:
Ministerio de Ciencia, Innovacion y Universidades (Spain),
Russian International Affairs Council & Russian Science Foundation.
- Academy of Finland
- Economic and Social Research Council (ESRC) - United Kingdom
- Social Sciences and Humanities Research Council of Canada (SSHRC)
- Fonds de recherche du Québec - Société et Culture - Canada
- Austrian Science Fund (FWF)
- Swedish Research Council (VR), the Knut and Alice Wallenberg Foundation & the Riksbankens Jubileumsfond - Sweden
- Member of organization committees & referee for international congresses and workshops:
- Concept formation and language acquisition (13-15 August 2014, University of Oslo)
- 13th European Congress of Psychology (9-12 July 2013, Stockholm, Sweden)
- 15th European Conference on Developmental Psychology (23-27 August 2011, Bergen, Norway)
- 2nd Meeting of Minds Conference (8-10 February 2007, Herning, Denmark)
Associate Editor & Reviewer (Journals & Publishers)
- Associate Editor: British Journal of Developmental Psychology
- Editorial Board: Revista Infancia y Aprendizaje
- Reviewer (Journals): Child Development, Developmental Psychology, Infant and Child Development, Journal of Child Psychology and Psychiatry, Social Development, British Journal of Developmental Psychology, Journal of Applied Developmental Psychology, Journal of Child Language, European Psychologist, Canadian Journal of Experimental Psychology, Archives de Psychologie, L’Année Psychologie.
- Reviewer (Publisher): Palgrave-MacMillan, Sage, Pearson.
- Norwegian Immigration Appeals Board (UNE)
- International Red Cross Committee (Switzerland)
- Videnscenter for Autisme (Denmark)
- SOM.OS (Spanish NGO)
- Emotional Resilience in Infancy and Childhood Laboratory (University of Sidney), etc.
Supervisions & Evaluations
- Supervision or evaluations of > 40 Ph.D. theses: 13 Supervisions (8 completed & 5 in progress) & 28 Evaluations (including three French and Russian Accreditations for Professorship) + 2 Post-Doc
- Supervision or evaluation of > 30 completed Master theses
- University of Vienna (Austria)
- Catholic University of Louvain (Belgium)
- Aalborg University (Denmark)
- Copenhagen University (Denmark)
- Århus University (Denmark)
- Paris X University (France)
- Nantes University (France)
- University of Milano-Bicocca (Italy)
- Torino University (Italy)
- Oslo Universtiy (Oslo)
- Lisbon University (Portugal)
- Lomonosov Moscow State University (Russia)
- UNED - Madrid (Spain)
- University Jaume I (Spain)
- Alicante University (Spain)
- Geneva University (Switzerland)
- Oxford University (United Kingdom)
13 Eksterne midler (Principal Investigator (4), Partner (9))
- Norwegian Centre for International Cooperation in Education (DIKU)
- NILS Science and Sustainability (European Economic Area)
- The Social Sciences and Humanities Research Council of Canada
- The Scientific and University Cooperation Mission (France)
- Norwegian Research Council (NFR)
- Ministry of Education and Science (Spain)
- Swiss National Science Foundation (FNRS)
- Brazil: Antonio Roazzi (Federal University of Pernambuco)
- Canada: Marie-France Daniel (University of Montréal)
- Denmark: Patrick Bender (University of Copenhagen)
- France: Elise Tornare (University of Rouen); Jean-Baptiste van der Herst (CNRS, Lyon)
- Italy: Paola Molina (University of Torino), Ottavia Albanese (University of Milano Bicocca)
- Lebanon: Martin Accad (IMS & Arab Baptist Seminar of Beirut)
- Norway: Imac Zambrana (University of Oslo), Ingrid Lossius Falkum (University of Oslo), Vibeke Grøver & Veslemøy Rydland (University of Oslo)
- Spain: Marta Gimenez (University of Valencia), Carlos Hernandez Blasi (University of Jaume I – Castellon)
- United Kingdom: Harriet Tenenbaum (University of Surrey)
- USA: Paul Harris & Paloma Visscher (Harvard University)
Kunne ikke hente publikasjoner fra Cristin da tjenesten er utilgjengeleg