Politikk og menneskerettigheter

Vi tilbyr tre undervisningsopplegg, presentert av studenter fra institutt for statsvitenskap. Undervisningsoppleggene omfatter Internasjonal politikk, Offentlig politikk og demokrati og Politisk teori og historie. Undervisningsoppleggene passer for elever som studerer samfunnsfag, sosialkunnskap, politikk og menneskerettigheter og historie og filosofi. 

Bestill skolebesøk 

Tema 1: Internasjonal politikk

FNs relevans i dag

- Presentere FNs rolle rundt menneskerettigheter, internasjonal konflikt, etc

- Sikkerhetsrådet som et eget organ og problematikken som medfølger

- Drøfte rundt FNs legitimitet


Barneslavene i Kongo

- Kort gå over Kongos historie fra tiden som koloni til barneslaver i dag

- Utnyttelse, folkerettsbrudd

- Hva gjøres?

Kompetansemål

●    FNs relevans i dag
-    utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konflikter i et statsvitenskapelig perspektiv (pome)
-    vurdere folkerettens rolle og betydning nasjonalt og internasjonalt (pome)
-    utforske institusjoner og aktører som overvåker og håndhever menneskerettighetene, og drøfte forholdet mellom statlig, mellomstatlig og overstatlig  myndighetsutøvelse (pome)
-    utforske og drøfte hvordan det internasjonale politiske systemet håndterer problemstillinger knyttet til krig og fred, sikkerhet, samarbeid og konfliktløsning (pome)
-    gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt (samf)
-    bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (pome) 

●    Barneslavene i Kongo
-    utforske og analysere nasjonale og internasjonale saker eller konflikter i et statsvitenskapelig perspektiv
-    utforske, analysere og drøfte dagsaktuelle problemstillinger knyttet til bærekraft og fordeling
-    utforske og drøfte hvordan det internasjonale politiske systemet håndterer problemstillinger knyttet til krig og fred, sikkerhet, samarbeid og konfliktløsning
-    gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane 
-    nasjonalt eller globalt (samf)
-    bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (pome) 

Tema 2: Offentlig politikk og demokrati

Demokratiske valg:

- Stortingsvalg

- Kommune/fylkesvalg

- Velgeratferd og tendenser hos velgere

- Problemer med demokrati

- Demokratiets utvikling

 

Politikeres habilitet

- Hva er habilitet?

- Hvorfor skal vi bry oss?

- Hvordan påvirker maktutøvelse borgerne?

Kompetansemål

●    Demokratiske valg
-    gjøre rede for og drøfte kontinuitet og endring i maktstrukturer, frihetsbetingelser og statsdanning i ulike historiske perioder fra antikken til moderne tid og reflektere over forståelsen av makt, frihet og demokrati
-    bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (pome)

●    Politikeres Habilitet
-    bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (pome)
-    vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
-    utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar (samfunnskunnskap)

 

Tema 3: Politisk teori og filosofi

Forfatningspolitikk gjennom historien og hvordan dette påvirker politikken i dag.

- Machiavelli

- Locke/Hobbes

- Montesquieu

- Rawls

- Ser tendenser til Machiavelliansk tenkning i politikk

- Konsekvensetisk tenkning

- Hvorfor har vi maktfordeling?

- Samfunnstilstanden/naturtilstanden

- Rettferdighetsfordeling

 

Ytringsfrihet - woke-debatten

- Mill - skadeprinsippet

- Dworkin - den liberale posisjonen (ytringsfrihet og karikatur)

- Waldron - skadeposisjonen (ytringsfrihet som offentlig gode og samfunnsposisjon)

- Danby Choi - kan man bli kansellert?

Kompetansemål

●    Forfatningspolitikk
-    gjøre rede for og drøfte kontinuitet og endring i maktstrukturer, frihetsbetingelser og statsdanning i ulike historiske perioder fra antikken til moderne tid og reflektere over forståelsen av makt, frihet og demokrati (hisfil1)
-    utforske filosofi fra antikken til moderne tid og drøfte etikk, politisk filosofi, metafysikk og erkjennelsesteori (hisfil1)
-    reflektere over hvordan religion og filosofi har blitt brukt til både å utfordre og å legitimere makt og samfunnsstrukturer, og lagt grunnlag for sannhets- og virkelighetsoppfatning, fra antikken til moderne tid (hisfil1)
-    gjøre rede for historiske prosesser og filosofiske ideer som ledet fram mot det moderne demokratiet, og vurdere hvordan vanetenkning, maktstrukturer og andre hindre har stått, og står, i veien for utviklingen av demokrati og menneskerettigheter

●    Ytringsfrihet/woke
-    vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfridommen (samf)
-    gjøre rede for hvordan ulike former for moderne kommunikasjon og informasjonsteknologi virker inn på det offentlige ordskiftet, og reflektere over hvordan disse skaper både muligheter og begrensninger for menneskers liv og sannhetssøken (hisfil2)
-    utforske og presentere dagsaktuelle temaer eller debatter ved å bruke samfunnsfaglige metoder, kjelder og digitale ressurser, og argumentere for sine eigne og andre sine meninger og verdier (samf)
-    vurdere årsaker til og tiltak som kan forebygge rasisme, diskriminering og hatefulle ytringer, og drøfte grensene for ytringsfridommen (sosialkunnskap)
-    bruke statsvitenskapelige teorier og modeller i arbeid med faglige spørsmål, emner og problemstillinger (pome)